علیف سرانجام در خانکندی، مرکز قره‌باغ کوهستانی!

پنجشنبه 27 مهر 1402 - 16:13
https://iswnews.com/?p=106374
علیف در مقابل ساختمان نخست وزیری دولت خودخوانده آرتساخ

الهام علی‌اف ریاست جمهوری آذربایجان در ۲۳ مهرماه در سفری دو روزه به قره‌باغ رفت و پرچم جمهوری آذربایجان را در شهر خانکندی (استپاناکرت) مرکز قره‌باغ کوهستانی به اهتزاز درآورد.

الهام علی‌اف در این سفر از شهر خانکندی، قلعه عسگران، آغدره، خوجالی و فضولی بازدید کرده و با ایراد دو سخنرانی، به بیان نکات مهمی پرداخت.

علی‌اف ضمن پایمال نمودن پرچم استقلال طلبان ارمنی، از ساختمان‌های اداری دولت قره‌باغ کوهستانی (آرتساخ) در شهر خانکندی (استپاناکرت) بازدید کرد و در مقابل ساختمان موسوم به نخست وزیری به ایراد سخنرانی پرداخت.

غالب محتوای سخنرانی علیف به تحقیر سران ارمنی دولت قره‌باغ کوهستانی و تهدید آن دسته از نیروهای سیاسی در جمهوری ارمنستان که در اندیشه انتقام هستند اختصاص داشت. وی همچنین با ستایش سیاست‌های پدرش حیدر علی‌اف در دوران شوروی افزود: «ارامنه و آذربایجانی‌ها در دهه‌های ۶۰ تا ۸۰ در کنار یکدیگر با آرامش زندگی می‌کردند و اختلافی بین آنان نبود. آن مرحوم اقدامات زیادی برای رونق اقتصادی و اجتماعی قره‌باغ انجام داد».

این عبارت را می‌توان نوعی طعنه به جریان‌های سیاسی رقیب در آذربایجان قلمداد کرد که جبهه خلق آذربایجان در راس آنان قرار دارد. توضیح آن که علی‌اف در سال‌های گذشته نیز بارها بدین جریان تاخته است.

علیف در حال برافراشتن پرچم جمهوری آذربایجان در خانکندی (استپاناکرت)

بلافاصله پس از این سخنرانی، احزاب سیاسی در آذربایجان در تدوین بیانیه‌های حمایتی و ستایشگرانه خطاب به رئیس جمهور این کشور از یکدیگر سبقت گرفتند.

همچنین رسانه‌های دولتی آذربایجان ویدئویی از گفتگوی الهام علی‌اف و یک خبرنگار در شهر فضولی منتشر کردند که به طور محسوسی نشان از عقب نشینی علی‌اف در قبال مسئله کریدور زنگه‌زور است. وی گفت: «ما چشم (طمع) به خاک کسی ندوخته‌ایم و با تانک به زنگه‌زور باز نخواهیم گشت. بازگشت ما دوستانه خواهد بود».

شایان ذکر است، ارتش جمهوری آذربایجان با انجام یک عملیات نظامی یک روزه در روزهای ۲۸ تا ۲۹ شهریورماه، دولت حاکم بر منطقه قره باغ کوهستانی را مجبور به پذیرفتن شرایط دولت باکو کرد و سرانجام دولت قره‌باغ کوهستانی به‌صورت کامل منحل شد و تمامی مناطق قره باغ به کنترل حاکمیت جمهوری آذربایجان بازگشت.

بیشتر بخوانید: دولت جدایی طلبان ارمنی قره باغ منحل می‌شود

پس از این اتفاقات، حدود ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان ارمنی استپاناکرت و دیگر مناطق قره باغ کوهستانی با رد قبول تابعیت جمهوری آذربایجان به کشور ارمنستان پناهنده شدند. اطلاعات دقیقی از تعداد افراد ارمنی باقیمانده در قره باغ کوهستانی وجود ندارد اما گفته می‌شود حدود ۱۰۰۰ نفر از ارامنه در منطقه باقی ماندند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.