پایان نشست ۳+۳ در تهران

پنجشنبه 4 آبان 1402 - 00:12
https://iswnews.com/?p=107071

نشست ۳+۳ در تهران حول محور حل اختلافات و مسائل دیپلماتیک کشورهای دخیل در قفقاز برگزار شد و نهایتا با قرائت بیانیه ۹ ماده‌ای به پایان رسید. با توجه به کوتاه بودن مدت زمان نشست به نظر نمی‌رسد که توافق چندانی به دست آمده باشد اما این آغازی بر راهی طولانی برای نیل به صلح پایدار در منطقه است.

نشست ۳+۳ با حضور وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان در حالی در تهران برگزار شد که گرجستان از همان ابتدا در اعتراض به دخالت فدراسیون روسیه در مسائل داخلی این کشور از شرکت در این نشست خودداری کرد. در بیانیه ۹ ماده‌ای درباره اهمیت تداوم گفتگوها و پرهیز از دستیازی به خشونت تاکید شده است. هیچ یک از رسانه‌های غیر ایرانی اطلاعات بیشتری از نتایج این نشست منتشر نکرده‌اند و تنها گمانه‌زنی‌هایی درباره اهداف هر کدام از شرکت کنندگان منتشر شده است.

گفته می‌شود که ایران و روسیه در پی جلوگیری از دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای در قفقاز بوده اند و ترکیه نیز علاوه بر پیگیری اهداف اقتصادی درباره این موضوع بی‌میل نیست. در حالی که ارمنستان نیز تلاش می‌کند تا همسایگان با به رسمیت شناختن تمامیت ارضی‌اش نسبت به عادی‌سازی روابط و بازگشایی راه‌های تجاری اقدام کنند. امری که باعث رونق گرفتن اوضاع اقتصادی نه چندان رضایت‌بخش این کشور خواهد شد، لکن اهداف آذربایجان از شرکت در این نشست چندان واضح نیست چرا که مسائل متعددی از قبیل راه‌های تجاری، تعیین خطوط مرزی، تعیین تکلیف چند روستای آذربایجانی محصور و اشغال شده در جمهوری ارمنستان برای مقامات باکو مطرح است و دقیقا مشخص نیست که کدام یک از موضوعات فوق برای وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان از اولویت بیشتری برخوردارند.

همچنین رسانه‌های آذربایجانی و ارمنستانی همزمان با این نشست از حسن نیت و استقبال سران این دو کشور از تداوم گفتگوها در چارچوب ۳+۳ خبر دادند. نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، در مجلس این کشور گفت دیدار سران ایروان و باکو که قرار بود در پایان ماه اکتبر در بروکسل برگزار شود لغو شده است. آرارات میرزوئیان وزیر امور خارجه علت این امر را «وقت نداشتن الهام علی‌اف» عنوان کرد. این اقدام می‌تواند به عنوان نشانه‌ای برای عدم تمایل باکو درباره مراجعه به اتحادیه اروپا و جدی‌تر شدن پلتفرم ۳+۳ تلقی شود که بالطبع خوشآیند ایران و روسیه خواهد بود.

شایان ذکر است نشست بعدی ۳+۳ در ترکیه برگزار خواهد شد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.