تحولات آسیای میانه، ۴ آبان ۱۴۰۲

پنجشنبه 4 آبان 1402 - 19:26
https://iswnews.com/?p=107170

نیروهای امنیتی ازبکستان دو تبعه ازبکی و قرقیزی را به اتهام برنامه ریزی برای حمله به سفارت و نهادهای رژیم صهیونیستی در شهر تاشکند بازداشت کردند. در پی افزایش این تهدیدات، اماکن یهودی و صهیونیستی در ازبکستان تعطیل شده اند.

افغانستان:
۱- کاپیسا:
در ۱ آبان ماه، بر اثر حمله نیروهای گروه جبهه آزادی افغانستان علیه پاسگاه مسلحین طالبان در منطقه ریگ روان شهر محمود راقی، شش نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.

۲- قندهار:
در ۳ آبان ماه، بر اثر حمله نیروهای گروه جبهه آزادی افغانستان علیه یک پاسگاه مسلحین طالبان در منطقه ششم شهر قندهار، سه نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.

۳- نیمروز:
– در ۲ آبان ماه، مسلحین اداره اطلاعات طالبان طی عملیاتی علیه منزل یکی از فرماندهان محلی این گروه در شهر زرنج، قاری احسان الله احسان، سخنگوی پیشین تحریک طالبان پاکستان (TTP) را بازداشت کرد. گفته شده است که قاری احسان الله احسان با هدف گرفتن گذرنامه افغانستانی وارد شهر زرنج شده است.

– در ۲ آبان ماه، بر اثر حمله نیروهای گروه چریک های جبهه مقاومت به یک پاسگاه مسلحین طالبان در شهرستان دلارام، چهار نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.

۴- هرات:
در ۱ آبان ماه، افراد مسلح ناشناس حجت‌الاسلام عید محمد اعتمادی، عضو شورای علمای شیعه هرات و امام جماعت مسجد روستای خشرود واقع در شهرستان انجیل را ترور کردند.

۵- میدان وردک:
در ۱ آبان ماه، مسلحین اداره اطلاعات طالبان ده نفر غیرنظامی از جمله یک معلم و سرایدار یک مدرسه را در شهرستان بهسود به اتهام داشتن سلاح بازداشت کردند.

۶- در ۱ آبان ماه، دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) طی گزارشی اعلام کرد، حکومت طالبان از زمان تسلط بر افغانستان تا ۲۰ مهر ۱۴۰۲ ه.ش، بیش از ۱۷ هزار نفر را در زندان های وزارت کشور و اداره اطلاعات، زندانی کرده است. این زندانیان روزانه به صورت مرتب شکنجه می‌شوند و این رفتار نامناسب علیه آن‌ها ادامه دارد در حالیکه عاملان این رفتارهای خشونت آمیز به‌ هیچ‌ وجه مورد بازپرسی و نظارت قرار نمی گیرند. طالبان مقررات حقوقی از جمله مطلع کردن خانواده‌ها و اجازه دسترسی به وکیل مدافع و پزشک، در طول دوران زندان، را کاملاً نقض کرده‌اند.

۷- در ۲۶ مهر ماه، اداره عمومی اطلاعات حکومت طالبان طی نامه‌ای به تمامی ادارات مرکزی و استانی این نهاد دستور صادر کرده است که از هم‌صدایی با ملت مظلوم فلسطین اجتناب نموده و فکر جهاد در برابر رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی را از سر خود بیرون کنند.‌ اداره عمومی اطلاعات حکومت طالبان طی این نامه تأکید کرده است که آن عده از مسلحین طالبان که به فکر جهاد در فلسطین اشغالی باشند و با ملت مظلوم فلسطین هم‌صدایی داشته باشند، فوراً مورد بازپرسی قرار گرفته و زندانی خواهند شد.

ازبکستان:
۱- در ۲ آبان ماه، نیروهای امنیتی ازبکستان دو نفر از جمله یک ازبک و یک قرقیز را به اتهام برنامه ریزی برای حمله به سفارت و نهاد های رژیم صهیونیستی در شهر تاشکند بازداشت کردند. افراد بازداشت شده قصد داشتند با هدف حمایت از مردم مظلوم فلسطین در برابر جنایات رژیم صهیونیستی، به نهادهای وابسته به اسرائیل در شهر تاشکند حمله کنند.
۲- برخی رسانه‌ها از لغو کنسرت‌های “آتی تور ماکارویچ” نوازنده روسی در آسیای مرکزی سخن گفتند. این نوازنده بارها از رژیم صهیونیستی حمایت کرده و به ادعای برخی رسانه‌ها، به دلایل امنیتی احتمال لغو کنسرت های وی در آسیای مرکزی زیاد است.
۳- آندری سرینکو خبرنگار مستقل روس و کارشناس مسائل آسیای مرکزی، با تکیه بر منابع خود از حمله به مراکز اسرائیلی در پایتخت ازبکستان خبر داد. به گفته وی، بدنبال بازداشت اشخاصی که قصد حمله به اماکن صهیونیستی را داشتند، وضعیت در مراکز اسرائیلی در ازبکستان از جمله سفارت رژیم صهیونیستی در شهر تاشکند، شدیدا متشنج و امنیتی شده است. بدنبال این حادثه، تمامی برنامه ها و رویدادهای مراکز مذکور به دلایل امنیتی لغو شده است. تدابیر امنیتی سفارت افزایش یافته و چندین کنیسه و مراکز فرهنگی اسرائیلی تعطیل شده‌اند.

تاجیکستان:
۱- در ۲ آبان ماه، ولید بن عبدالرحمن الرشیدان، سفیر عربستان در تاجیکستان و علیرضا حقیقیان، سفیر جدید ایران در تاجیکستان در سفارت عربستان در شهر دوشنبه دیدار و پیرامون منافع مشترک مورد علاقه گفت‌وگو کردند.

پاکستان:
۱- خیبرپختونخوا:
– در ۱ آبان ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل نیروهای ارتش پاکستان در منطقه بکاخیل شهر بنو واقع در وزیرستان شمالی، پنج سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند. گروه مسلح جبهه الانصار المهدی خراسان از زیرمجموعه های تحریک طالبان پاکستان (TTP) مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.
– در ۲ آبان ماه، بر اثر درگیری مسلحین گروه “بالی خیرا” از زیر مجموعه های تحریک طالبان پاکستان (TTP) و نیروهای پلیس پاکستان در منطقه دیره اسماعیل خان در وزیرستان شمالی، دو نفر از مسلحین تحریک به نام های شعیب زبیر و محمد شفیق کشته شدند.

هند و کشمیر:
۱- بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل نیروهای پلیس هند در منطقه قاضی گاند، هفت نفر از نیروهای پلیس هند کشته و زخمی شدند. گروه جبهه مقاومت کشمیر مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

بیشتر بخوانید: شناخت احزاب و گروههای مسلح کشمیر

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.