در ۲۶مین روز از نبردها در فلسطین، درگیریها میان مبارزان فلسطینی و نیروهای ارتش رژیم اسرائیل در داخل نوار غزه ادامه داشت. درگیریهای چهارشنبه مانند روز گذشته بر محورهای بیت حانون، التوام در شمال شهر غزه و منطقه جحرالدیک و منطقه الزیتون در جنوب شهر غزه متمرکز بود.

منابع اسرائیلی مدعی پیشروی نیروهای اسرائیلی در جنوب شهر غزه و همچنین در شمال غزه در منطقه التوام و خیابان صلاح الدین هستند. از سوی دیگر رسانه‎ها و منابع فلسطینی این اخبار را تکذیب میکنند و اعلام کردند که درگیریها به‌صورت پراکنده ادامه دارد و حملات ارتش اسرائیل در محورهای مختلف دفع شده است.

منابع اسرائیلی مدعی پیشروی نیروهای اسرائیلی در جنوب شهر غزه و همچنین در شمال غزه در منطقه التوام و محله صلاح الدین هستند. از سوی دیگر رسانه‎ها و منابع فلسطینی این اخبار را تکذیب میکنند و اعلام کردند که درگیریها بصورت پراکنده ادامه دارد و حملات ارتش اسرائیل در محورهای مختلف دفع شده است.

با این وجود، جمع بندی اطلاعات موجود حاکی از آن است که نیروهای اسرائیلی موفق به پیشروهای جزئی در برخی مناطق شده‌اند. این پیشرویها به آن مقداری که منابع اسرائیلی عنوان میکنند نیست اما در هر صورت به‌نظر ‌می‌رسد تغییراتی صورت گرفته است.

در محور بیت حانون، نیروهای اسرائیلی در مناطق شرقی شهر حضور دارند و به نظر می‌رسد مواضع خود را تثبیت کرده اند. در محور شمال شهر غزه درگیریها همچنان در اطراف محله العطاطره و التوام ادامه دارد و درگیریها به اطراف خیابان النصر کشیده شده است. در محور جنوبی که به نوعی مهمترین محور نبردها محسوب می‌شود، نیروهای اسرائیلی از خیابان صلاح الدین عبور کرده اند و در حال پیشروی در امتداد محله الزیتون در جنوب شهر غزه هستند. هدف ارتش اسرائیل از پیشروی در این محور، رسیدن به خیابان الرشید و ساحل غزه و محاصره کامل شهر غزه از سمت جنوب است. با توجه به وضعیت جغرافیایی منطقه و پوشش هوایی سنگینی که برای نیروهای اسرائیلی فراهم شده است، در صورتی که این روند ادامه داشته باشد؛ محاصره شهر غزه به زودی تکمیل خواهد شد.

آخرین وضعیت نظامی بخش شمالی نوار غزه – برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

در روز چهارشنبه، جنگنده های اسرائیلی مجددا اردوگاه آوارگان جبالیا و منطقه الفالوجا را بمباران کردند. در پی این بمباران وحشیانه نیز ده ها تن شهید و زخمی شدند. گفته میشود در این حمله ۶ تُن بمب بر سر مردم ریخته شده است.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار شهدای غزه تا این لحظه به بیش از ۸۷۹۶ نفر افزایش یافته است که بیش از ۳۶۴۸ نفر از این آمار کودکان و ۲۲۹۰ نفر دیگر زن هستند!

اتفاق مهم دیگر امروز، حملات موشکی و پهپادی چهارم و پنجم یمنی ها علیه مواضع اشغالگران صهیونیسم در فلسطین اشغالی بود. نیروهای مسلح یمن امروز در دو نوبت، یکی در ساعات ابتدایی روز و سپس در ساعات پایانی چهارشنبه تعدادی موشک و پهپاد به سمت اراضی اشغالی شلیک کردند. تا این لحظه اطلاعات دقیقی از میزان خسارات وارده به رژیم اسرائیل در دسترس نیست؛ اما با توجه به همکاری عربستان سعودی، مصر، اردن با اسرائیل و همچنین حضور ناوهای آمریکایی در شمال دریای سرخ و همچنین کمک سامانه های راداری مختلف ناتو و آمریکا در مناطق میانی، به نظر میرسد تاکنون بیشتر حملات یمنی ها دفع شده باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که علیرغم بزرگنمایی های صورت گرفته در مورد حجم حملات یمنی ها، این حملات با تعداد کنترل شده و بعضا کم انجام میشود. به نظر میرسد محور مقاومت در حال تست کردن سامانه های پدافندی دشمن و بدست آوردن اطلاعات در مورد چگونگی تاکتیکهای دشمن برای سرنگونی پرتابه های بالستیک و کروز هستند. از این رو، به احتمال زیاد در روزهای آتی حجم پرتابه های ارسالی از یمن به سمت اراضی اشغالی به تدریج بیشتر خواهد شد.

در جبهه شمالی درگیریهای توپخانه ای و موشکی بین حزب الله و اسرائیل ادامه دارد. تغییر خاصی در خطوط تماس ایجاد نشده است و از شدت حملات به طرز محسوسی کاسته شده است.

بیشتر بخوانید: آخرین اخبار از وضعیت نظامی در غزه و فلسطین، ۹ آبان ۱۴۰۲ (نقشه میدانی)

آخرین وضعیت نظامی در نوار غزه – برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. معین پنجشنبه, ۱۱ آبان, ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۴

    متاسفانه به نظر میرسه کار غزه تمامه! این بار اسرائیل متوقف نمیشه و مهم نیست چقدر تلفات بدن یا چند تا تانکشون رو از دست بدن، میخوان پرونده غزه و حضور مقاومت و حماس در غزه رو برای همیشه ببندن، حتی به قیمت نسل کشی کامل اهالی غزه، یا مجبور به کوچ میشن مثل روز نکبت، یا میمونن و اسرائیل با حمایت سیاسی نظامی آمریکا و اروپا دشمنان حقیقی بشریت قتل عام میلیونی میشن و نسل کشی کامل، گرچه افکار عمومی و مردم دنیا تظاهرات میکنن اما در سطح سیاسی و دولت های اروپا و آمریکا آب از آب تکان نمیخوره و نسل کشی و کشتار جمعی یا کوچاندن فلسطینی ها توجیه میشه بر اساس منافع غرب و اهمیت حیاتی حفاظت از اسرائیل، قبلا سابقه هم داشته مثل بمباران اتمی ژاپن یا پیدایش اسرائیل و نسل کشی های دوره ای اسرائیل که همه توجیه شدن و واجب جلوه داده شدن، از سازمان ملل و کشورهای مستقل هم متاسفانه کاری بر نمیاد، قانون جنگل و قدرت صهیونیسم و غرب بر دنیا حاکمه، متاسفانه محور مقاومت و ایران هم برخلاف تهدید های زبانی و ایجاد جو رسانه ای کار تاثیر گذار و تعیین کننده ای از دستشون بر نمیاد، و شلیک راکت ها و موشک ها و پهپاد ها در مقابل پدافند های بسیار قوی و لایه لایه و بهترین دفاع موشکی دنیا از اسرائیل و بعلاوه کمک پدافندی و راداری ناتو و آمریکا و دولت های خائن سعودی و اردن و مصر و ترکیه اکثرا دفع میشه یا تاثیر گذاری بسیار محدود و خسارات محدودی خواهد داشت و جلوی اسرائیل رو نمیگیره، این بار برخلاف جنگ های قبل حمله های محدود و پراکنده و کم اثر پهپادی و راکتی مقاومت عراق و حزب الله لبنان و انصارالله یمن تاثیری در تصمیم و اراده آمریکا و اسرائیل در بستن پرونده غزه نداره، اسرائیل و آمریکا این بار تصمیم گرفتن هزینه های سیاسی و نظامی حذف حماس و غزه رو پرداخت کنن اما کار غزه رو تمام کنن چون میدونن اگه دوباره آتش بس کنن و زمان از دست بدن دفعات بعدی و سال های بعد هزینه های به مراتب بالاتری باید در مقابل حماس بدن و تهدیدات گسترده تری اسرائیل رو تهدید خواهد کرد، احتمالا بعد از تمام کردن پرونده غزه نوبت کرانه باختری میشه که راحت تر هست و مقاومت اونجا ضعیف تره، بعد از الحاق کامل کرانه باختری و اخراج کامل فلسطینی ها و اعراب از اسرائیل صورت میگیره و بعد از راحت شدن خیال اسرائیل از فلسطین نوبت جنگ پر هزینه تر با حزب الله لبنان میرسه و اون رو هم به جریان میندازن تا پله پله و مرحله به مرحله به ایران برسن در نهایت با کمک آمریکا و ناتو در آینده دور…
    فقط مگه خدا کاری کنه وگرنه دو طرف این جنگ نابرابر و ناعادلانه هست از نظر توازن قدرت…
    خدایا خودت کمک کن قبل از اینکه دیر بشه، خودت عالم تر از همه دنیایی به امور…

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.