تحولات قفقاز؛ ۱۷ آبان ۱۴۰۲

چهارشنبه 17 آبان 1402 - 15:05
https://iswnews.com/?p=108491

بررسی آخرین تحولات میدانی در منطقه قره باغ

– در ۱۴ آبان ماه یک شهروند آذربایجانی بر اثر انفجار مین ضد نفر در روستای سیدیملی شهرستان ترتر زخمی شده و پای راست خود را از دست داد.

– آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه جمهوری فدرال آلمان در روز ۱۳ آبان ماه به باکو سفر کرده و با جیحون بایراموف وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد. وی در نشست خبری پس از این دیدار گفت: «آلمان همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرده است». وی همچنین در دیدار با الهام علی‌اف از لزوم میانجی‌گری میان باکو و ایروان خبر داد. جیحون بایراموف همچنین در این دیدار ضمن تاکید بر عادی سازی روابط با ارمنستان گفت: «راه دیگری جز صلح وجود ندارد».

– الهام علی‌اف در ۱۲ آبان ماه در اجلاس سران کشورهای ترک زبان در قزاقستان شرکت کرد. این کنفرانس بدون حاشیه خبری خاصی برگزار شد.

– در ۹ آبان ماه دریادار جوزه‌په کاوو دراگون فرمانده کل ارتش ایتالیا با هیئت همراه به باکو سفر کرد و با کریم ولی‌اف همتای آذربایجانی خود دیدار کرد. در این دیدار بر لزوم توسعه همکاری‌های نظامی میان دو کشور تاکید شد. قابل ذکر است که وزیر دفاع ارمنستان نیز در ماه گذشته جلسات مشابهی با وزرای دفاع فرانسه و چین برگزار کرده است.

– رسانه‌های دولتی آذربایجان در ۱۲ آبان ماه از اختصاص ۱۴ میلیون منات برای تسریع عملیات احداث پل آغکند (در مرز ایران) برای تکمیل گذرگاه تجاری ارس توسط نهاد ریاست جمهوری این کشور خبر دادند. گذرگاه مواصلاتی ارس به عنوان جایگزینی برای کریدور زنگزور شناخته می‌شود.

– در تاریخ ۶ آبان ماه ۲۵ خانواده دیگر شامل ۱۲۷ نفر از آوارگان آذربایجانی قره‌باغ به روستای احیا شده آقالی در شهرستان زنگیلان بازگشتند.

– در ۳ آبان ماه رزمایش نظامی مشترک جمهوری آذربایجان و ترکیه موسوم به رزمایش «مصطفی کمال آتاتورک-۲۰۲۳» در باکو، نخجوان و قره‌باغ برگزار شد.

– وزارت دفاع آذربایجان در ۳ آبان ماه اعلام کرد که نیروهای حافظ صلح روسی ۲۴ پست نظارتی خود را در ماه اخیر جمع آوری کرده اند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.