ولایت خراسان داعش در سه ماه گذشته عملیات‌های متعددی را در افغانستان و بخش پشتون نشین پاکستان به انجام رسانده است. در آنچه خواهد آمد به تفصیل درباره این عملیات‌ها سخن خواهیم گفت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” ولایت خراسان داعش در سه ماهه گذشته تعداد ۱۷ عملیات از جمله ۹ عملیات در باجور پاکستان و چهار عملیات در کنر و سه عملیات در کابل و یک عملیات در بغلان را ثبت کرده که طی این ۱۷ عملیات تعداد ۱۸۴ نفر کشته و زخمی شدند.

جزئیات عملیات ولایت خراسان داعش در سه ماهه گذشته به شرح ذیل می‌باشد:

کابل:
– عناصر داعش در روز دوشنبه ۳۰ مرداد ماه یک موتورسیکلت بمب گذاری شده را بر سر راه عناصر طالبان در نزدیکی یکی از مقرهای مرکزی طالبان در منطقه دارالامان در کابل منفجر کرده و پنج تن از آن‌ها را کشته و زخمی کردند.

– دواعش در روز پنجشنبه ۴ آبان ماه یک کیف بمب گذاری شده را در میان شیعیان در سالنی واقع در منطقه دشت برچی واقع در غرب کابل منفجر کرده و نزدیک به ۳۵ نفر را شهید و یا زخمی کردند.

– عناصر داعش در روز سه شنبه ۱۶ آبان ماه یک بمب را در اتوبوس حامل شیعیان که از مرکز کابل به سمت غرب کابل در حال حرکت بودند را در منطقه دشت برچی منفجر کرده و موجب به شهادت رسیدن و زخمی شدن ۳۰ تن شدند.

کنر:
– عناصر داعش کمینی را در روز دوشنبه ۳ مهر ماه علیه عناصر گشتی پیاده طالبان در منطقه سوکی واقع در کنر در شرق افغانستان اجرا کرده و دو تن از آن‌ها را زخمی کردند.

– مسلحین داعش در روز سه شنبه ۱۱ مهر ماه به پاسگاه عناصر طالبان در دره مزار واقع در کنر در شرق افغانستان حمله کرده و یک تن را به قتل رساندند.

– دواعش در روز دوشنبه ۱۷ مهر ماه یک تن را به اتهام جاسوسی برای طالبان در منطقه سوکی واقع در کنر دستگیر کرده و پس از اعتراف گیری از او به قتل رساندند.

– دواعش در روز جمعه ۱۹ آبان ماه یک عنصر طالبان را در منطقه نرنک در کنر واقع در شرق افغانستان به وسیله بمب مورد هدف قرار داده و او را زخمی کردند.

بغلان:
– یک عنصر انتحاری داعش در روز جمعه ۲۱ مهر ماه جلیقه انفجاری خود را در میان نمازگزاران شیعه در شهر پلخمری واقع در بغلان در شمال افغانستان منفجر کرده و تعداد ۵۰ نفر را به شهادت رسانده و ده‌ها تن دیگر را زخمی کرد.

باجور پاکستان:
– عناصر داعش در روز شنبه ۴ شهریور ماه یک نفر را در ماموند واقع در منطقه مرزی باجور در شمال غرب پاکستان به اتهام جاسوسی برای دولت پاکستان مورد هدف قرار داده و کشتند.

– مسلحین داعش در روز دوشنبه ۱۳ شهریور ماه دو نفر را به اتهام جاسوسی برای دولت پاکستان در روستای عنایت در منطقه باجور به قتل رساندند.

– دواعش در روز پنجشنبه ۱۶ شهریور ماه یک بمب جاده‌ای را بر سر راه موتورسیکلت حامل دو عنصر از طالبان در ماموند واقع در منطقه باجور منفجر کرده و این دو تن را کشتند.

– عناصر داعش در روز سه شنبه ۲ آبان ماه یکی از نیروهای اطلاعاتی دولت پاکستان را در منطقه سالارزی واقع در باجور در نزدیکی مرز افغانستان به ضرب گلوله از پای درآوردند.

– مسلحین داعش در روز یکشنبه ۷ آبان ماه یک عنصر طالبان را که در حال رفتن از باجور در مرز پاکستان و افغانستان به کنر واقع در شرق افغانستان بود را تا بازار ترخو در ماموند تعقیب کرده و او را به قتل رساندند.

– دواعش در روز جمعه ۵ آبان ماه یک رهبر محلی را از جماعت الدعوه در منطقه عنایت به ضرب گلوله زخمی کردند.

– عناصر داعش در روز یکشنبه ۱۴ آبان ماه یک تن را به اتهام جاسوسی برای دولت پاکستان در منطقه عنایت واقع در باجور به ضرب گلوله کشتند.

– داعشی‌ها در روز پنجشنبه ۱۸ آبان ماه یک عنصر طالبان را در منطقه عنایت در باجور ترور کردند.

– دواعش در روز شنبه ۲۱ آبان ماه یک عنصر اطلاعاتی دولت پاکستان را در ماموند واقع در باجور با بمب مورد هدف قرار داده و او را زخمی کردند.

لازم به ذکر است که بیشتر عملیات‌های ولایت خراسان داعش در منطقه باجور در منطقه پشتون نشین پاکستان علیه عناصر مرتبط با دولت پاکستان و برخی عناصر طالبان و به وسیله ترور با کلت کمری و یا استفاده از بمب به انجام رسیده‌است.

در این دوره زمانی همچنین عملیات‌های انتحاری داعش علیه شیعیان در مناطق مختلفی از کابل و بغلان از سر گرفته شد و طی این عملیات‌ها ده‌ها تن از شیعیان به شهادت رسیدند. انجام دو عملیات از سه عملیات اخیر علیه شیعیان به وسیله کیف‌های بمب‌گذاری شده نشان می‌دهد که احتمالا داعش در این منطقه با توجه به دستگیری‌های گسترده دواعش از سوی عناصر طالبان با کمبود نیرو مواجه شده و به جای استفاده از عناصر انتحاری از کیف بمب‌گذاری شده استفاده می‌کند تا جان نیروهای خود را حفظ کند.

گفتنی است که این گزارش با استفاده از آمار و ارقام رسمی داعش تهیه شده و تعداد کشته‌ها و یا دستگیری‌های داعش از سوی طالبان و یا دولت پاکستان در آن درج نشده است. ضمنا داعش در مناطق دیگر پاکستان با نام ولایت پاکستان عملیات‌هایی انجام داده و می‌دهد که می‌بایست در گزارشی مستقل به آن بپردازیم.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.