رسانه‌های صهیونیستی در گزارش های مختلفی، ابعاد خسارات اقتصادی ناوگان دریایی اسرائیل در پی اقدامات ارتش یمن در دریای سرخ و تنگه باب المندب را منتشر کردند.

طبق گزارش روزنامه گلوبوس، (از رسانه‌های اقتصادی اسرائیل) در پی اقدامات اخیر نیروهای مسلح یمن علیه رژیم صهیونیستی، قیمت حمل و نقل هر کانتینر از چین به بندر اشدود ۹ تا ۱۴ درصد افزایش یافته است.

بنابر گزارش گلوبوس، ترافیک دریایی در بنادر تحت کنترل رژیم صهیونیستی شاهد تاخیرهای بیشتر از حد معمول شده است و بسیاری از کشتی های اسرائیلی مجبور شده‌اند به جای عبور از دریای سرخ، از مسیر طولانی قاره‌ی آفریقا حرکت کنند. مسیری که سفر را طولانی و هزینه آن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

کشتی های دیگر اسرائیلی نیز به طور کلی یا جزئی شروع به تقویت تیم های امنیتی خود کرده اند که این موضوع نیز منجر به افزایش هزینه ها شده است. در این راستا شرکت “زیم” اعلام کرده است که هزینه های بالای حق بیمه، خطر جنگ را برای هر کانتینر افزایش می‌دهد که در حال حاضر منجر به افزایش قیمت حمل و نقل کانتینری در خطوط کشتیرانی بین المللی منتهی به بنادر اسرائیل شده است.

این روزنامه اسرائیلی همچنین به بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها برای کشتیرانی با فاصله زیاد از سواحل یمن اشاره کرد و نوشت: “این تلاشها محکوم به شکست است زیرا حوثی‌ها (انصارالله) از قابلیت‌های دریایی پیشرفته از جمله ناوگان بالگردی و نیروهای ویژه دریایی برخوردار هستند.” علاوه بر این، نیروهای ائتلاف بین المللی ضد دزدی دریایی در منطقه نیز تاکنون هیچ مداخله‌ای در برابر حوثی ها (انصارالله) انجام نداده و می گویند این موضوع یک درگیری سیاسی است و به حوزه عملیات آنها مرتبط نمی‌شود!

اقدامات نیروهای مسلح یمن علیه اسرائیل منجر به تغییرات بزرگی در مدیریت اقتصادی اسرائیل شده است. وزارت اقتصاد این رژیم در یک طرح اضطراری و موقتی، در حال فعال کردن و جایگزین کردن تجارت هوایی به جای تجارت دریایی است. آنها از شرکت های هواپیمایی اسرائیلی و خارجی دعوت کرده‌اند تا فعالیت هواپیماهای باری خود و هواپیماهایی که قابلیت باربری را دارند، به تجارت هوایی این رژیم اختصاص دهند. در حال حاضر حمل و نقل هوایی تنها یک درصد از کل حرکت تجاری رژیم اسرائیل را تشکیل می‌دهد و ۹۹ درصد دیگر توسط کشتی های دریایی انجام می‌شود.

سهام شرکت کشتیرانی صهیونیستی «زیم» (ZIM) دو روز پس از انتشار پیام کوتاه سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن، با افت ۴.۲ درصدی به پایین‌ترین میزان خود در پنچ سال اخیر سقوط کرده و این شرکت طی بیانیه‌ای رسمی، از تغییر مسیر برخی از کشتی‌های اسرائیلی از مسیر دریای سرخ و دریای عرب به مسیر قاره آفریقا در نتیجه تهدیدات نیروهای مسلح یمن خبر داده است.

گزارش های متعدد رسانه‌های صهیونیستی از خسارات اقدامات یمن علیه ناوگان دریایی اسرائیل در حالیست که یمنی‌ها علاوه‌ بر حملات موشکی و پهپادی به بندر ایلات (تنها بندر اسرائیلی‌ها در سواحل دریای سرخ)، یک کشتی اسرائیلی به نام گلکسی لیدر را توقیف کرده و به یک و یا دو کشتی دیگر وابسته به این رژیم حمله کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: مقام امنیتی اسرائیل: یمن یک مشکل استراتژیک برای اسرائیل است!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.