تحولات افغانستان و پاکستان؛ ۲۵ آذر ۱۴۰۲

شنبه 25 آذر 1402 - 09:50
https://iswnews.com/?p=110866

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان در اظهارات اخیرش مدعی شد که آمریکا در قبال رفتار با طالبان تغییر موضع داده و با ارائه لیستی خواستار تشکیل حکومت فراگیر شده است. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان این ادعا را تکذیب کرده است.

افغانستان:
۱- بغلان:
در ۱۶ آذر ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود به ساختمان امنیتی مسلحین طالبان در شهر پلخمری، دو نفر از اعضای این گروه کشته و یا زخمی شدند.

۲- کابل:
– گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان: «آمریکا در این روزها جهت خود را تغییر داده و مواضع آنها در قبال طالبان تغییر کرده است. آنها گفته اند مطابق توافق دوحه حکومت همه شمول (فراگیر) تشکیل شود و حتی گفته می شود یک لیست داده شده است. از طرف امارت (طالبان) باید توضیح داده شود و به آنها گفته شده اگر این شرایط قبول نشود و به تعهدات عمل نشود، آمریکا به مخالفان کمک می کند و یا اینکه به نام جبهه آزادی یا مقاومت بلند شده، این سخنان را می گویند. در تاجیکستان و مسکو نشست برگزار می شود، در وین و نروژ نشست برگزار می شود؛ از تمام اینها چنین برداشت می شود که شاید پشت پرده جریانات دیگری باشد.»
– ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان اظهارات گلبدین حکمتیار درباره مذاکرات اخیر آمریکا و این گروه درباره تشکیل حکومت فراگیر را تکذیب کرد.
– طبق گزارش رسانه های محلی، اداره اطلاعات طالبان دستور خلع سلاح افراد گلبدین حکمتیار را صادر کرده و محدودیت هایی را بر ملاقات های حکمتیار اعمال کرده است.
– در ۲۱ آذر ماه، نیروهای احمد مسعود یکی از فرماندهان محلی طالبان به نام حاجی جیلانی را در شهرستان شکردره مورد حمله قرار دادند که در نتیجه‌ی آن، وی و محافظش کشته شدند.

۳- نورستان:
در ۲۱ آذر ماه، نیروهای احمد مسعود به قرارگاه طالبان در منطقه گندله بوک در شهرستان نورگرام حمله کردند. طبق گزارش رسانه های طرفدار احمد مسعود، در نتیجه‌ی این حمله دو نفر از مسلحین طالبان کشته و چهار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

۴- سمنگان:
در ۲۱ آذر ماه، مسلحین گروه جبهه آزادی در یک عملیات ایست بازرسی طالبان در حوزه اول شهر آیبک را با بمب دستی مورد حمله قرار دادند.

۵- هرات:
در ۲۰ آذر ماه، هیئت شورای علمای شیعه افغانستان به ریاست آیت الله صالحی مدرس، رئیس این شورا به استان هرات سفر کرده و با خانواده های شهدای حملات تروریستی اخیر در شهرک جبرئیل دیدار و از آنها دلجویی کرد. حجت الاسلام والمسلمین محمد اسماعیل احمدی، رئیس شورای علمای شیعه هرات در این دیدار گفت که طالبان وعده هایی درباره توزیع سلاح بین مساجد اهل تشیع در استان هرات داده‌اند. این کار برای تامین امنیت بیشتر شیعیان هرات انجام می‌شود.

پاکستان:
۱- بلوچستان:
ارتش آزادی بخش بلوچ در بیانیه‌ای مدعی شد که مسلحین این گروه، یک افسر نظامی پاکستان به نام مراد جومات را در منطقه خضدار در ایالت بلوچستان ترور کرده‌اند.
۲- خیبرپختونخوا:
– در جریان حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان به پایگاه ارتش پاکستان در منطقه دیره اسماعیل خان در ایالت خیبرپختونخوا بیش از ۲۴ نظامی پاکستانی کشته و زخمی شدند.
– در ۲۴ آذر ماه، در پی حمله مسلحین ناشناس به پاسگاه نیروهای ارتش پاکستان در منطقه تانک در ایالت خیبرپختونخوا، سه نظامی پاکستانی و سه نفر از مهاجمین کشته شدند. گروه انصار الجهاد مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.