تحولات یمن، ۲۶ آذر ۱۴۰۲

یکشنبه 26 آذر 1402 - 10:22
https://iswnews.com/?p=110868

طبق اظهارات سرلشکر محمد القادری فرمانده تیپ دفاع ساحلی ارتش یمن، عملیات موشکی انصارالله علیه کشتی MSC Alanya در غرب جزیره حنیش انجام شد. وی هدف ارتش یمن از اجرای این عملیاتها را توقف تجاوز اسرائیل به غزه و جلوگیری از حرکت کشتی ها به سمت اسرائیل عنوان کرد.

۱- در ۱۹ آذر ماه، جنبش حماس طی بیانیه‌ای از تصمیم نیروهای مسلح یمن در زمینه ممانعت از عبور کشتی‌های اسرائیلی و هر کشتی دیگری که به مقصد بنادر اسرائیلی باشد، قدردانی کرد. حماس در این بیانیه تاکید کرد که این اقدام را تصمیمی شجاعانه در راستای حمایت از مردم غزه و مقابله با تجاوزگری صهیونیستی-آمریکایی می‌داند و از کشورهای اسلامی و عربی می‌خواهد تا تمامی امکانات و توانمندی‌های خود را هرچه سریعتر برای شکستن محاصره نوار غزه، توقف جنگ و کشتار مردم آن به کار بگیرند.

۲- در ۲۳ آذر ماه، نیروی دریایی ارتش انگلیس اعلام کرد که در راستای تقویت مواضع دفاعی نیروهای ۱۵۳، ناوچه دیاموند (HMS Diamond) را به دریای سرخ ارسال کرده است. این کشتی از کانال سوئز عبور کرده است.

۳- در ۲۳ آذر ماه، حزام الاسد، عضو شورای عالی سیاسی یمن در واکنش به ارسال ناوچه ساعر ۶ به دریای سرخ: “آنها جرات نخواهند کرد چون ترسو هستند و حاضر نیستند ۴۳۰ میلیون دلار را از دست دهند. شاید به یاری خدا سرنوشت ساعر ۶ در دریای سرخ مانند سرنوشت ساعر ۴ در دریای مدیترانه باشد.”

گفتنی است که ناوچه ساعر ۴ اسرائیل در جریان جنگ ۳۳ روزه مورد اصابت موشک حزب الله لبنان قرار گرفت. این اتفاق منجر به شکست محاصره دریایی لبنان و بهم ریختن محاسبات نیروی دریایی ارتش رژیم اسرائیل در جنگ علیه حزب الله شد و جان چهار نظامی اسرائیلی را گرفت.

بیشتر بخوانید: ناوچه ساعر ۶ برای مقابله با تهدیدات انصارالله به دریای سرخ رفت

۴- یک مقام نظامی آمریکایی در گفتگو با رسانه قطری الجزیره گفت: “کشتی Palatium 3 مورد اصابت موشک حوثی‌ها (انصارالله) قرار گرفته است. ناوشکن میسون برای پاسخ به این حمله در تنگه باب المندب در راه است.”

بیشتر بخوانید:‌ دو کشتی باری دیگر در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفتند (ویدیو)

۵- طبق گزارش رسانه های غربی، شرکت کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان نیز اعلام کرد، حرکت تمامی کشتی‌های خود از طریق دریای سرخ را در طول سه روز آینده به طور موقت متوقف خواهد کرد.

۶- سرلشکر محمد القادری فرمانده تیپ دفاع ساحلی ارتش یمن: «عملیات علیه کشتی MSC Alanya در غرب جزیره حنیش انجام شد. هدف ما جلوگیری از حرکت کشتی ها به سمت اسرائیل است، نه غرق کردن آنها، البته برای غرق کردن آنها نیز سلاح های مناسبی داریم. اگر صهیونیست ها برای توقف تجاوز به غزه پاسخ ندهند، مرحله سومی پیش می آید که برای صهیونیست ها سخت خواهد بود.
تهدیدات آمریکا ما را نمی‌ترساند و آماده دفع هرگونه تجاوز به یمن هستیم. ما تحرکات آمریکا در دریای سرخ و خلیج عدن را زیر نظر داریم. گروه‌هایی از مزدوران (دولت مستعفی تابع ائتلاف سعودی) وجود دارند که در صورت اثبات همکاری آنها با دشمن اسرائیلی، موضع متفاوتی با آنها خواهیم داشت.»

موقعیت جزیره حنیش در دریای سرخ

۷- صعده:
در نتیجه حملات توپخانه‌ای و گلوله باران مدیریت های مرزی شدا و منبه توسط ائتلاف سعودی، ۲۲ نفر از جمله ۱۲ مهاجر آفریقایی زخمی شدند.

۸- در ۲۴ آذر ماه، مردم یمن در یازدهمین راهپیمایی در حمایت از مردم و گروه های مقاومت فلسطین تحت عنوان “با غزه تا پیروزی”، در شهرهای تحت کنترل انصارالله تجمع و راهپیمایی کردند. مردم یمن در بیانیه پایانی این راهپیمایی، با تاکید بر استمرار حمایت از فلسطین و پشتیبانی از عملیات های نیروهای مسلح یمن علیه اسرائیل، خواستار تحریم کالاهای آمریکایی و اسرائیلی توسط کشورهای اسلامی شدند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.