معاون مدیرکل یگان مبارزه با پولشوئی و تأمین مالی تروریسم در مصر از ناتوانی سازمان‌های امنیتی در تعقیب رمزارز مونرو خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” عبدالستار النجار معاون مدیرکل یگان مبارزه با پولشوئی و تأمین مالی تروریسم مصر چندی پیش و طی یک کارگاه دو روزه در دبی اظهار داشت که تعقیب رمزارزهایی که از سوی تروریست‌ها استفاده می‌شود بسیار مشکل است و در این بین قدرت اختفای هویت رمز ارز مونرو از هر رمز ارز دیگری بیشتر است و من شخصا قادر به تعقیب رمز ارز مونرو نیستم.

وی ترسیم نقشه معاملات Transaction Mapping را یکی از راه‌های کشف تأمین مالی تروریست‌ها از طریق رمز ارزها تلقی کرده و در ادامه میزان مبلغ معامله را نشانه‌ای دانست که می‌توان از رهگذر آن به سرنخ‌هایی پیرامون تأمین مال تروریسم دست یافت. وی در ادامه به عنوان یک نمونه از تعقیب مبلغی بالغ بر ۲۴۰ میلیون دلار خبر داد که از طریق یک فعال گردشگری در شرم الشیخ مصر برای تروریست‌ها ارسال شده بود. النجار افزود: وقتی بیشتر بررسی کردیم متوجه شدیم که این فرد تنها ۴۰ دلار را در دارک وب معامله کرده‌است و این مبلغ هنگفت متعلق به یک مجموعه‌است و نام این شخص صرفا یک آدرس غلط بوده‌ و در نهایت هیچ رد پایی از این مبلغ و محل هزینه کرد و انتقال آن برجای نمانده‌است.

عبدالستار تحلیل خوشه‌ای Cluster analysis را یکی دیگر از راه‌هایی است که از طریق آن تا حدی می‌توان هویت افراد تأمین کننده تروریسم را ردیابی کرد. وی همچنین تعقیب IP ها را برای رسیدن به جغرافیایی که معاملات مجازی در آن اماکن انجام می‌شود مفید دانست و استفاده از برنامه‌های تحلیل بلاکچین را برای تحلیل حجم جغرافیایی و روابط بین مردم و اینکه این معاملات آیا با یک جغرافیا با سطح بالای خطر مرتبط می‌باشد یا نه بسیار مهم تلقی کرد.

النجار همچنین از اهمیت منابع آشکار یا OSINT برای رسیدن به اطلاعاتی پیرامون افراد مظنون در تأمین مالی گروه‌های تروریست سخن گفت. از نظر وی این منابع آشکار می‌توانند مأموران سازمان‌های امنیتی را بیش از پیش به هویت اشخاص مظنون نزدیک کنند.

معاون مدیرکل یگان مبارزه با پولشوئی و تأمین مالی تروریسم مصر در نهایت اظهار داشت به دلیل مشکلات تعقیب مسیر انتقال رمزارزها این گونه از معاملات به طور کلی در مصر ممنوع شده است، اما بسیاری از مردم همچنان از رمز ارز استفاده می‌کنند.

گفتنی است که چندی پیش کارگاه دو روزه‌ای از سوی دفتر اجزایی نظارت و کنترل در امارات متحده عربی و دفتر ضد تروریسم سازمان ملل متحد با موضوع مبارزه با تأمین مالی گروه‌های تروریست در دبی برگزار شد و تعدادی از کارشناسان این حوزه دانش خود در این موضوع را به یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

لازم به ذکر است که گروه تروریستی داعش از رمز ارز امن مونرو برای تأمین مالی خود استفاده می‌کند و هواخواهان خود را به کمک مالی از طریق رمز ارز مونرو ترغیب می‌نماید.

بیشتر بخوانید: دعوت از فارسی زبانان برای کمک به داعش از طریق رمز ارز مونرو

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.