تحولات یمن، ۷ دی ۱۴۰۲

پنجشنبه 7 دی 1402 - 12:40
https://iswnews.com/?p=111535

در پی عدم موافقت شورای ریاست جمهوری دولت مستعفی با تصویب افزایش قیمت مشتقات نفتی، مسلحین قبایل مارب به پالایشگاه صافر حمله کرده و علاوه بر جلوگیری از خروج حامل های نفتی، چند تانکر نفتی را به آتش کشیدند.

۱- صعده:
– در ۲ دی ماه، بر اثر انفجار بمب باقیمانده از حملات هوایی ائتلاف سعودی در منطقه فوط در مدیریت حیدان، دو کودک زخمی شدند.
– در ۵ دی ماه، در پی حمله نیروهای ائتلاف سعودی به منطقه مرزی الرقو در مدیریت منبه، یک مهاجر آفریقایی زخمی شد.

۲- الجوف:
در ۲ دی ماه، تیپ یکم پشتیبانی ریاست جمهوری یمن، مانوری نظامی تحت عنوان “شما تنها نیستید” را در استان الجوف برگزار کرد.

۳- حضرموت:
در ۴ دی ماه، در پی وقوع حادثه نامعلومی در یک قایق باری در بندر المکلا، این قایق و محموله آن در آتش سوختند. محموله این کشتی چهار خودرو و کپسول‌های گاز خانگی بوده و مقصد آن جزیره سقطرا ذکر شده است.

۴- مارب:
– در ۴ دی ماه، در نتیجه درگیری مسلحین حزب اصلاح و مسلحین قبایل مارب در نزدیکی ایستگاه سوختی بن معیلی در وادی مارب، سه نفر از مسلحین حزب اصلاح کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند.
– در ۵ دی ماه، افراد مسلح ناشناس با شلیک یک راکت به سمت شرق پالایشگاه صافر، خط لوله نفت خام این پالایشگاه با میدان نفتی ریدان را منفجر کردند. این اقدام منجر به توقف فعالیت میدان نفتی صافر شده است. همچنین در پی درگیری مسلحین قبایل مارب و نیروهای دولت مستعفی چند تانکر نفتی به آتش کشیده شد.
– در ۶ دی ماه، مسلحین قبایل شرق مارب از خروج تانکرهای نفتی از پالایشگاه صافر جلوگیری کردند. درگیری قبایل شرق مارب و نیروهای دولت مستعفی پس از آن بالا گرفت که شورای ریاست جمهوری دولت مستعفی با تصویب افزایش قیمت مشتقات نفتی به از ۳۵۰۰ ریال به ۸۰۰۰ ریال موافقت نکرده و از قبایل مارب برای تحقق این امر درخواست مهلت کرده بود.

۵- ابین:
در ۴ دی ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل مسلحین شورای انتقالی جنوب در وادی عومران در مدیریت مودیه، دو نفر از مسلحین جنوبی زخمی شدند.

۶- گزارش شبکه آمریکایی CNN از عملیات دریایی انصارالله در دریای سرخ و تنگه باب المندب: “حوثی‌ها (انصارالله) هنوز از حمله پرتعداد پهپادی استفاده نکرده‌اند، حمله‌ای که می‌تواند توانایی‌های کشتی‌های جنگی ما را از بین ببرد. موشک‌های کروز یا بالستیک ضد کشتی چالش دشوارتری را نشان می‌دهند و قبلا بسیاری از کشتی‌های بریتانیایی را در طول جنگ فالکلند (جنگ بریتانیا و آرژانتین بر سر جزایر فالکلند) غرق کردند و منجر به خسارات سنگینی به ناوچه آمریکایی استارک در خلیج فارس در سال ۱۹۸۷ میلادی (اشاره به حمله اشتباهی جنگنده عراقی به ناوچه استارک) شدند.”

۷- حسین العزی، معاون وزیر امور خارجه دولت نجات یمن: «ما به آمریکا و انگلیس می گوییم که تنها یک گزینه برای امنیت کشتی هایی که به سمت رژیم اشغالگر حرکت می کنند وجود دارد و آن “رفع محاصره غزه” است. هر گزینه دیگری فقط بازی با آتش و دستکاری در امنیت منطقه و جهان است و باید از آن اجتناب کنید.»

۸- محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله و مسئول مذاکرات دولت نجات یمن در مصاحبه با شبکه یورونیوز:
«خطوط بین المللی امن و پایدار هستند و روزانه صدها کشتی از دریای سرخ عبور می کنند. سردرگمی برخی از کشورهایی که از سوی آمریکا تحت فشار برای پیوستن به ائتلاف هستند، ناشی از این است که این ائتلاف غیرقانونی است. نیروی دریایی یمن روزانه با همه کشتی‌ها ارتباط برقرار می‌کند و آمریکا در تلاش است تا برخی کشورها را برای ورود به “ائتلاف برای حمایت از اسرائیل” تحریک کند. ما با کشورهایی از این ائتلاف تماس داریم که تایید کرده اند در دریا حضور ندارند و برخی از آنها به ما اطلاع دادند که حضور آنها در ائتلاف محدود به اعزام نظامیان به بحرین است.»

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.