تحولات یمن، ۱۸ دی ۱۴۰۲

دوشنبه 18 دی 1402 - 17:21
https://iswnews.com/?p=112074

مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در جلسه با مقامات نظامی و امنیتی در استان الحدیده ضمن تاکید بر تداوم عملیات دریایی نیروهای مسلح یمن علیه کشتیرانی اسرائیل گفت که حمله آمریکا به نیروی دریایی یمن منجر به شروع نبرد جدیدی علیه آمریکا شده و ارتش یمن قطعا به شهادت نیروهای خود پاسخ خواهد داد.

۱- در ۱۳ دی ماه، عیدروس الزبیدی، عضو شورای ریاست جمهوری دولت مستعفی یمن و رئیس شورای انتقالی جنوب:
«عملیات حوثی‌ها (انصارالله) در دریای سرخ مستقیماً امنیت ملی و غذایی جنوب را تهدید می‌کند. با توجه به اینکه این عملیات‌ها شدت بحران انسانی و اقتصادی و پیامدهای آن را وخیم می‌کند، وضعیت دریانوردی و خطوط تجارت بین‌المللی را در خلیج عدن، تنگه باب المندب و دریای سرخ مختل می‌کند.»
لازم به ذکر است که شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات و جریان تجزیه طلبی آنها تحت حمایت انگلیس قرار دارد. به طور کلی موضع اکثر جریان های تابع دولت مستعفی یمن به جز حزب اصلاح، ضد عملیات های انصارالله علیه اسرائیل بوده و تاکنون هیچ حمایتی ولو در ظاهر و حرف از مردم و گروههای فلسطین انجام نداده‌اند.

۲- در ۱۴ دی ماه، دولت نجات یمن، جنبش انصارالله و احزاب سیاسی یمن در پیام های جداگانه‌ای، انفجارهای تروریستی شهر کرمان را محکوم کرده و به خانواده شهدای این حادثه تسلیت گفتند. یمنی‌ها در این بیانیه‌ها تاکید کردند که مردم و حکومت ایران قوی تر از توطئه‌های استکبار هستند و تلاش‌های آمریکا و اسرائیل برای ناامن سازی این کشور شکست خواهد خورد. آنها همچنین رژیم صهیونیستی را پشت این جنایت شنیع دانسته و هدف آن را انتقام از طرفداران و دوستداران فرمانده شهید حاج قاسم سلیمانی عنوان کردند.

۳- در ۱۴ دی ماه، سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله در بخشی از پیام خود خطاب به دشمنان مردم یمن گفت: «صهیونیست‌های آمریکایی با اقدام خائنانه و متجاوزانه علیه قهرمانان نیروی دریایی مرتکب حماقت شدند. این حمله جنایتکارانه بی پاسخ و بدون مجازات نخواهد ماند.»

بیشتر بخوانید: پاسخ میلیونی مردم یمن به دعوت رهبر انصارالله (ویدیو)

۴- ارتش آمریکا شامگاه ۱۶ دی ماه، مدعی انهدام یک فروند پهپاد انتحاری در جنوب دریای سرخ شد. به ادعای آمریکا، این پهپاد از یمن شلیک شده و تهدیدی برای کشتی های تجاری به شمار می‌رفت.

۵- سایت گلوبز اسرائیل در گزارشی مدعی شد، شرکت چینی کوسکو (COSCO)، چهارمین شرکت کشتیرانی کانتینری در جهان، ارسال کشتی‌های خود به سمت بنادر اسرائیل را به طور موقت تعلیق کرد.

۶- محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله و مسئول مذاکرات دولت نجات یمن: «اظهارات مقامات آمریکایی درباره تحولات دریای سرخ مبنی بر اینکه تهدیدی برای منافع جهان است، تلاشی برای انحراف توجه جهان از جنایات اسرائیل علیه مردم غزه است. اصرار بیش از حد حاکمان واشنگتن در حمایت از اسرائیل، منطقه را منفجر خواهد کرد. آمریکا باید عواقب این تصمیم را متحمل شود و بداند که نظامی‌سازی دریای سرخ مانع از ادامه عملیات‌های حمایتی از مقاومت فلسطین در غزه نخواهد شد.»

۷- مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در جلسه با مقامات نظامی و امنیتی در استان الحدیده: «خون شهدای نیروی دریایی یمن مرحله جدیدی را در برابر دشمن آمریکایی خواهد گشود و بدون شک به آن پاسخ داده خواهد شد. آمریکایی‌ها باید بدانند که انجام هرگونه حماقت جدید آنها را در باتلاقی فرو خواهد برد که از آن بیرون نخواهد آمد.
هیچ کشتی اسرائیلی و مرتبط با آنها از دریای سرخ بدون هزینه عبور نخواهد کرد. ما در جمهوری یمن مردمی چهل میلیونی داریم که آماده نبرد هستند و ارتش طلایه دار این مردم بزرگ است. اگر آمریکایی ها متعهد به حمایت از رژیم صهیونیستی هستند، ما نیز متعهد به حمایت از غزه و فلسطین هستیم.»

بیشتر بخوانید: سرتیپ یحیی سریع: مردم بزرگ یمن آماده مقابله با تنش آفرینی آمریکا باشند

۸- آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا: روند انتقال بیش از ۲۰ درصد از محموله‌های بین‌المللی به دلیل حملات حوثی‌ها (انصارالله) مختل شده است. فلسطینی‌ها باید به خانه‌های خود بازگردند و ما درخواست‌ها را برای آوارگی اجباری فلسطینی‌ها رد می‌کنیم. تنش شدیدی در منطقه به وجود آمده و احتمال گسترش درگیری در سراسر منطقه به راحتی امکانپذیر است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.