السودانی خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شد

پنجشنبه 21 دی 1402 - 18:55
https://iswnews.com/?p=112367

نخست وزیر عراق در جریان گفتگو با یک رسانه بر ضرورت خروج سریع نظامیان آمریکایی از این کشور تأکید کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در گفتگو با رسانه رویترز اظهار داشت که بغداد خواستار خروج سریع و منظم نیروهای تحت فرماندهی آمریکا از عراق است.

وی اظهار داشت: لازم است این مسئله به رسمیت شناخته شود که توجیه یا هدفی برای هیچ طرفی اعم از خارجی یا داخلی، وجود ندارد که ثبات در عراق و منطقه را به هم بزند. باید بر سر یک چارچوب زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی به توافق برسیم که سریع و واضح باشد تا نیروهای آمریکایی مدت زمانی طولانی در عراق نمانند و حملات ادامه پیدا نکند.

السودانی در ادامه بیان داشت که پایان دادن به جنگ غزه تنها راهکار است. در غیر این صورت شاهد گسترش حیطه درگیری‌ها در منطقه‌ای حساس برای جهان که مالک بخش اعظم ذخایر انرژی است، خواهیم بود.

شایان ذکر است دفتر نخست وزیر عراق پس از شهادت یکی از فرماندهان جنبش نحباء توسط هواگردهای آمریکایی در حومه بغداد، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دولتش آماده پایان دادن به مأموریت ائتلاف بین‌المللی آمریکا است.

پس از سخنان السودانی، پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا طی نشست خبری در پنتاگون بیان داشت: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای عقب‌نشینی از عراق وجود ندارد که من از آن مطلع باشم. ما به تمرکز روی شکست دادن داعش ادامه می‌دهیم. ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی به دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارند و ما هیچ اطلاعیه‌ای از بغداد به وزارت دفاع آمریکا مبنی بر تصمیم برای اخراج نظامیان از عراق دریافت نکرده‌ایم.

با این وجود، برخی از رسانه‌ها از جمله پلیتیکو مدعی شدند که السودانی طی یک گفتگوی مخفی با آمریکایی‌ها، حضور آنها را تضمین کرده است و این سخنان و اقدامات بیشتر جنبه نمایشی دارد اما به نظر می‌رسد پس از جلسه اخیر نخست وزیر عراق با چارچوب هماهنگی شعیان، السودانی و گروه‌های مقاومت عراقی عزم خود را برای اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور جزم کرده‌اند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی جلالی فر پنجشنبه, ۲۱ دی, ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲

    آمریکا خود داعیش را درست کرد وپشتیبانی لازم را انجام داد وسردران کشورعراق وایران را بامدادی همرزم ترور کرد اینها که شهید شدند درخط مقدم مبارزه با داعیش بودند پس آمریکا چرا ترور کرد این دروغ است که ما به کمک عراق آمدیم بلکه عراق را پایگاه درست کرده اگه راست می‌گوید تادیروز به شما نیاز بود حال دیگر ماندن شما اوضاع را بدتر می‌کند کشور اسلامی عراق را ترک کنید نمی روید بازار اسلحه بیرون خواهید شد به فضل پروردگار عالم انشاالله

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.