ایالات متحده آمریکا و انگلیس در ساعات اولیه روز جمعه، ۲۲ دی ماه، مجموعه‌ای از حملات را با بیش از ۱۰۰ موشک با استفاده از جت‌های جنگنده و کشتی‌های سطحی و یک زیردریایی نیروی دریایی آمریکا علیه ۶۰ هدف در ۱۶ نقطه در یمن انجام دادند.

این حملات که شامل ترکیبی از موشکهای شلیک شده از جت‌های جنگنده و موشک‌های کروز تاماهاوک از ناوهای جنگی و یک زیردریایی آمریکایی بود، مواضع انصارالله را در استان‌های صنعا، الحدیده، صعده، حجه و تعز مورد هدف قرار دادند.

مقامات آمریکایی مدعی هستند این عملیات هوایی با همکاری انگلیس و با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند علیه مراکز حوثی‌ها (انصارالله) از جمله مراکز فرماندهی، انبارهای مهمات و سیستم های پرتاب پهپادها و موشک ها انجام شده است.

طبق اظهارات وزارت دفاع آمریکا، این عملیات با هدف جلوگیری و محدود کردن توان انصارالله برای انجام حملات موشکی و پهپادی در دریای سرخ انجام شده است.

اهداف عملیات حملات هوایی جنگنده‌های ارتش آمریکا و انگلیس شامل موارد زیر است:
– صنعا: پایگاه هوایی الدیلمی (در فرودگاه صنعا) در شمال صنعا
– الحدیده: اطراف فرودگاه الحدیده و مناطقی در مدیریت زبید
– صعده: پایگاه کهلان در شرق صعده، جبل الصمع در غرب شهر صعده و منطقه طخیه در مدیریت مجز
– حجه: فرودگاه مدیریت عبس در استان حجه
– تعز: فرودگاه تعز و پایگاه تیپ ۲۲ در مدیریت التعزیه

مناطقی که در ۲۲ دی ماه هدف حملات هوایی آمریکا و انگلیس قرار گرفت.
ویدیوی ستاد تروریستی ارتش آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) از لحظه آغاز حمله به یمن. در این ویدیو پرواز جنگنده‌های آمریکایی F-18 و هواپیمای E-2 دیده می‌شود.

– مشارکت انگلیس در عملیات علیه یمن چگونه بود؟
نیروی هوایی ارتش بریتانیا با چهار فروند جنگنده یورورفایتر تایفون در عملیات مشترک با آمریکا علیه یمن مشارکت کرده است. این جنگنده ها از پایگاه انگلیس در قبرس به سمت یمن پرواز کرده و در آسمان دریای سرخ سوختگیری داشته‌اند.

وزارت دفاع انگلیس در بیانیه خود تصریح کرد که این حمله در پاسخ به حمله انصارالله به ناوچه انگلیسی دیاموند (HMS Diamond) و ناوهای آمریکایی انجام شده است. همچنین گفته می‌شود جنگنده‌های انگلیسی در این حمله دو هدف در شمال غربی یمن از جمله فرودگاه عبس در استان حجه را بمباران کرده‌اند و سایر اهداف توسط جنگنده‌های آمریکایی بمباران شده است.

ویدیو: پرواز چهار فروند جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی از قبرس به سمت یمن
ویدیو: لحظات اولیه از حملات هوایی آمریکا و انگلیس به یمن
ویدیو: لحظات اولیه از حملات هوایی آمریکا و انگلیس به یمن

ارتش آمریکا پیش از این عملیات، مدعی شلیک یک فروند موشک بالستیک ضد کشتی از مبدأ مناطق تحت کنترل انصارالله به سمت خلیج عدن شده بود. این حمله تلفات و خسارتی به دنبال نداشته و بر اساس آمار اعلامی از سوی ارتش آمریکا، این حمله ۲۷مین حمله انصارالله به کشتیرانی تجاری در دریای سرخ بوده است.

پس از اجرای عملیات آمریکا و انگلیس علیه یمن، اخباری مبنی بر حمله موشکی انصارالله به یک ناوچه انگلیسی و یک ناوچه آمریکایی منتشر شد که تا این لحظه قابل تایید نیست.

بیشتر بخوانید:
اولین درگیری مستقیم ائتلاف آمریکایی و ارتش یمن در دریای سرخ /سه قایق یمنی غرق شد
ارتش آمریکا مدعی مقابله با حمله پیچیده انصارالله در دریای سرخ شد

واکنش یمن و کشورهای مختلف به حمله آمریکا و انگلیس به یمن:

محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله و مسئول مذاکرات دولت نجات یمن در پیامی کوتاه با تاکید برتداوم عملیات نیروهای مسلح یمن علیه شتی‌های اسرائیلی و کشتی‌هایی که به سمت بنادر فلسطین اشغالی حرکت می‌کنند، گفت: “تأکید می‌کنیم که تجاوز به یمن هیچ توجیهی ندارد، زیرا هیچ خطری برای کشتیرانی بین‌المللی در دریاهای سرخ و عرب وجود ندارد.”

محمد البخیتی، استاندار ذمار و عضو دفتر سیاسی انصارالله نیز در واکنش به این حمله گفت:

«آمریکا و انگلیس در جنگ با یمن اشتباه کردند زیرا از تجربیات قبلی خود هیچ استفاده‌ای نکردند. اگر حماقت بوش در فشار به عفاش (علی عبدالله صالح) برای حمله به ما در سال ۲۰۰۴ نبود، مردم یمن انقلاب ۲۰۱۴ را که به حکومت سفیر آمریکا در صنعا پایان داد و تفنگداران دریایی آنها را از یمن اخراج کرد، به راه نمی انداختند. اگر حماقت آمریکا و انگلیس در فشار آوردن به عربستان و امارات برای اعلان جنگ علیه ما در سال ۲۰۱۵ نبود، امروز یمن نمی توانست به وظیفه دینی، اخلاقی و انسانی خود در حمایت از فلسطین عمل کند. شکی نیست که امروز آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها از حماقت های قبلی خود پشیمان هستند و به زودی متوجه خواهند شد که “تجاوز مستقیم به یمن” نیز بزرگترین حماقت در تاریخ آنها بوده است.»

وزارت خارجه ایران، حزب الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین با صدور بیانیه‌هایی حمله آمریکا و انگلیس به یمن را شدیدا محکوم کردند.

عملیات هوایی آمریکا و انگلیس علیه یمن، دومین حمله مستقیم آنها به مواضع انصارالله است و می‌تواند زمینه‌ی آغاز جنگ سنگینی در دریای سرخ و تنگه باب المندب باشد. مقامات یمنی در اظهارات اولیه این اقدام را حماقت دیگری از سوی آمریکا و انگلیس دانسته‌اند که عواقب سختی برای آنها در پی خواهد داشت. بنابراین در ساعات آتی، احتمال پاسخ مجدد نیروهای مسلح یمن به ناوگان دریایی ائتلاف آمریکایی (تحت عنوان نیروهای عملیات نگهبان آسایش) وجود دارد.

عملیات دریایی انصارالله علیه منافع اسرائیل، نتایج غیرقابل تحملی برای آمریکا و انگلیس داشته است و به گفته‌ی ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس منجر به اختلال بزرگی در مسیر تجارت دریایی و افزایش قیمت کالاهای اساسی در اسرائیل و اروپا شده بود. شرکت های بزرگ کشتیرانی علیرغم فشارهای غربی‌ها از کشتیرانی از مسیر دریای سرخ سرباز می‌زدند و به طور آشکار و پنهان اعلام کرده بودند که حاضر به تحمل خسارات ناشی از حملات موشکی و پهپادی انصارالله نیستند. حمله مجدد آمریکا و انگلیس به یمن و تحولات پیش از آن، بار دیگر بر نقش مهم یمن در تحولات منطقه تاکید کرد و نشان داد که اگر در فلسطین جلوی جنگ افروزی آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها گرفته نشود، احتمال سرایت جنایات آنها در سراسر منطقه وجود دارد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. مصطفی جمعه, ۲۲ دی, ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲

    مطمئنم ایران یه دونه گلوله هم شلیک نمیکنه و فقط بیانیه میده و از این حرفا….ولی یه سوال مهم داشتم اخره این جنگ چی میشه؟؟ غزه که کلا ویران شد ادم غزه رو نگاه میکنه از زندگی سیر میشه…یمنی ها قبل جنگ هم به نان شب محتاج بودند خدا رحم کنه این جنگ میخواد چه بلایی سرشون بیاره

    پاسخ
    1. ناشناس شنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۱

      خب اونا منتظرن پای ایران بکشونن وسط معرکه، ایران نباید در دام بیافته

  2. علی جمعه, ۲۲ دی, ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰

    ایران و محور مقاومت نباید حرکت دیروز روسیه و چین را در شورای امنیت ببخشند
    بیشعورا، اینها دارند جور شماروهم میکشند.
    فقط در یک صورت میشه بخشید که بیایند کل اشتباهات گذشته اشان رو با دادن مخفیانه سلاح اتمی به حزب الله جبران کنند. همین.
    بعلاوه برا ایران الان بهترین زمان برا گرفتن انتقام سید رضی است با موشکباران دوسه پایگاه هوایی اسراییل، از سوریه یا لبنان

    پاسخ
    1. فرزند ایران جمعه, ۲۲ دی, ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳

      ایده دادن سلاح اتمی توسط چین یا روسیه به حزب الله خیلی حرف عجیبی بود. بهترین راهکار کمک به یمن برای استفاده از موشک های بالستیک بهتر بر علیه جنوب اسرائیل، پهپادهای انتحاری سریع، قایق های انتحاری و موشک های ساحل به دریاست. پدافند هوایی هم در اولویت دوم قرار میگیره.

  3. علی جمعه, ۲۲ دی, ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷

    سلاح اتمی را قرار نیست بزنند بعنوان چماق داشته باشند
    طرف مقابل داره، بگن بزنی میزنم، همین

    اسراییل پیه همه چیز به تنش مالیده شک نکنید مجبور باشه میزنه، مگر اینکه طی عملیاتی بخشی از سلاحهای اتمیشو محور مقاومت بدست بگیره، چطور،؟ الله اعلم
    . یک و شاید چند حاج قاسم میخاد

    پاسخ
  4. مصطفی جمعه, ۲۲ دی, ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۷

    من یه نظریه دارم مطمئنم هم یه روزی اتفاق می افته در اینده ی نزدیک….سوریه از محور مقاومت جدا میشه یا مثل عمان بی طرف میشه یا میره اون طرف…دلیلش هم رفتار های دوگانه ی ایران هست…دنیا به این نتیجه رسیده که ایران داره جنگ میندازه بعد خودشو میکشه کنار…سوریه هم اینو میبینه

    پاسخ
    1. علی شنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۱

      فکر نمیکنم اینجوری باشه
      تازه شده مثل امریکا اما همین امریکا مجبور شده خودش بیاد میدون
      ایران هم امدن میدانشو گذاشته لحظه اخری، دقیفه ۸۰ بازی

      لازمم نیست فعلا وارد بشه
      وقتی شما میتونید با صندوق عقب ماشینتون باری رو جابجا کنید لازم له گرفتن کامیون نیست. زمان کامیون هم میرسه.

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.