تحولات سوریه، ۲۷ دی ۱۴۰۲

چهارشنبه 27 دی 1402 - 16:02
https://iswnews.com/?p=112685

عشایر سوری حملاتی را علیه مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) در مناطق الحوایج و العزبه واقع در استان دیرالزور ترتیب دادند که طی آن درگیری مسلحانه شدیدی میان طرفین به وقوع پیوست. در جریان این درگیری، چند تن از دو طرف کشته و زخمی شدند.

۱- حلب:
– در ۹ دی ماه، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی اهدافی را در جنوب شهر حلب مورد حمله قرار دادند. این حمله منجر به وقوع خسارات مادی شد.
– در ۲۴ دی ماه، مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) در حومه شهر عین العرب (کوبانی) هدف حمله پهپادی ارتش ترکیه قرار گرفت.
– در ۲۷ دی ماه، ارتش ترکیه و مسلحین تحت حمایت آن، شهر تل رفعت و مناطق اطراف آن را هدف حملات توپخانه‌ای قرار دادند.

۲- ادلب:
– در ۱۷ دی ماه، مواضع ارتش سوریه در شهر سراقب هدف حمله راکتی مسلحین تحت حمایت ترکیه قرار گرفت.
– در ۲۶ دی ماه، مواضع مسلحین در روستای الفطیره واقع در جنوب ادلب هدف حملات توپخانه‌ای ارتش سوریه قرار گرفت.

۳- درعا:
در ۱۷ دی ماه، بر اثر حمله مسلحین ناشناس به خودروی ارتش سوریه در نزدیکی شهر ازرع، یک نظامی سوری شهید و چهار تن دیگر زخمی شدند.

۴- دیرالزور:
– در ۹ دی ماه، هواگردهای ارتش تروریستی آمریکا، حملاتی را علیه مواضع گروه‌های مقاومت در شهر مرزی البوکمال واقع در شرق سوریه ترتیب دادند.
– در ۱۷ دی ماه، هواگردهای آمریکایی، یک کاروان متشکل از چند دستگاه کامیون که از عراق وارد خاک سوریه شده بودند را در اطراف شهر البوکمال مورد هدف قرار دادند. این حمله تلفات جانی نداشته است.
– در ۱۷ دی ماه، گروه‌های مقاومت در سوریه، مواضع ائتلاف آمریکایی در میدان نفتی العمر واقع در استان دیرالزور را هدف حمله راکتی قرار دادند.
– در ۲۵ دی ماه، مواضع ائتلاف آمریکایی در تاسیسات گازی کونکو واقع در استان دیرالزور سوریه هدف حمله راکتی مقاومت اسلامی عراق قرار گرفت.
– در ۲۶ دی ماه، مسلحین ناشناس (احتمالا عناصر داعش) ایست بازرسی نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) در حدفاصل مناطق الشحیل و الحوایج را مورد هدف قرار دادند.
– در ۲۷ دی ماه، عشایر سوری حملاتی را علیه مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) در مناطق الحوایج و العزبه ترتیب دادند که طی آن درگیری مسلحانه شدیدی میان طرفین به وقوع پیوست. در جریان این درگیری، چند تن از دو طرف کشته و زخمی شدند.

۵- رقه:
– در ۲۴ دی ماه، در پی حمله پهپادی ارتش ترکیه به مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) در حومه شهر عین عیسی، دستکم ۴ تن از نیروهای SDF کشته شدند.
– در ۲۵ دی ماه، یکی از فرماندهان میدانی نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) در نتیجه انفجار بمب کنار جاده‌ای در رقه کشته شد.
– در ۲۶ دی ماه، بر اثر انفجار مین در روستای الدلحه دستکم چهار کودک به شدت زخمی شدند.

۶- حسکه:
– در ۳ دی ماه، حملات هوایی ارتش ترکیه به مناطق شمالی سوریه باعث وقوع آتش سوزی در میادین نفتی سعیده و عوده در اطراف القحطانیه در شرق قامشلی واقع در استان حسکه شد.
– در ۱۲ دی ماه، پایگاه ائتلاف آمریکایی در منطقه الشدادی هدف حمله راکتی مقاومت اسلامی عراق قرار گرفت.
– در ۱۲ دی ماه، مواضع تروریست‌های آمریکایی در منطقه المالکیه هدف حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق قرار گرفت.
– در ۲۰ دی ماه، پایگاه ائتلاف آمریکایی در روستای هیمو در حومه شهر قامشلی واقع در استان حسکه در شرق سوریه هدف حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق قرار گرفت.
– در ۲۱ دی ماه، پایگاه ائتلاف آمریکایی در منطقه الشدادی هدف حمله راکتی مقاومت اسلامی عراق قرار گرفت.
– در ۲۳ دی ماه، نیروهای مقاومت اسلامی عراق، پایگاه نظامیان آمریکایی در روستای خراب الجیر واقع در پنج کیلومتری گذرگاه مرزی الیعروبیه در استان حسکه در شرق سوریه را هدف حمله راکتی قرار دادند.
– در ۲۶ دی ماه، پهپادهای ارتش ترکیه، تاسیسات گازی در منطقه السویدیه در حومه مالکیه و مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) در اطراف منطقه القحطانیه واقع در استان حسکه را مورد هدف قرار دادند.

۷- حمص:
– در ۱۳ دی ماه، پایگاه نظامی ارتش اشغالگر آمریکا در منطقه التنف واقع در استان حمص هدف حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق قرار گرفت.
– در ۱۵ دی ماه، عناصر گروه تروریستی داعش حملاتی را علیه مناطقی در استان حمص سوریه ترتیب دادند. نظامیان سوری با یورش عناصر داعش مقابله کردند که طی این درگیری، تعدادی از تروریست‌های داعش کشته و زخمی و چند دستگاه خودروی آنها نیز منهدم شد.
– در ۱۷ دی ماه، عناصر گروه تروریستی داعش در ۱۷ دی ماه از محورهای الطیبه و الکوم (شمالی)، محور الضبیات (جنوبی) و محور اراک (غربی) به منطقه السخنه واقع در استان حمص یورش بردند که طی آن چند نظامی سوری شهید و زخمی شدند.
– در ۲۰ دی ماه، اتوبوس حامل نظامیان سوری در صحرای حمص هدف بمب کنار جاده ای گروه تروریستی داعش قرار گرفت و طی این حادثه، دستکم ۹ نظامی سوری شهید و ۱۴ تن دیگر زخمی شدند.

۸- دمشق:
در ۴ دی ماه، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی، منطقه زینبیه در حومه دمشق را مورد هدف قرار دادند که طی این حمله، سید رضی موسوی معروف به سیدرضی، از مستشاران باسابقه سپاه پاسداران در سوریه به شهادت رسید.

۹- در ۲۶ دی ماه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی بیانیه‌ای از حمله گسترده موشکی و پهپادی به مواضع و مقر جاسوسی و تجمع گروه‌های تروریستی ضدایرانی در عراق و سوریه خبر داد.

۱۰- در پی حملات ارتش ترکیه به مناطق شمالی سوریه، دستکم هفت نیروگاه برق در شهرهای عین العرب (کوبانی)، عین عیسی، قامشلی، عامودا و قحطانیه از مدار خارج شدند.

۱۱- در ۲۴ دی ماه، رسانه آمریکایی سی‌بی‌اس فیلادلفیا اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا قصد دارد ۱۵۰۰ نظامی را از نیوجرسی به منطقه غرب آسیا (عراق و سوریه) اعزام کند.

۱۲- جلسه کمیته‌های امنیتی دمشق و آنکارا با هدف بررسی موضوعات جهت عادی سازی روابط میان دو طرف در روزهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ ژانویه (۳۰ دی و ۱ و ۲ بهمن) در شهر کسب لاذقیه برگزار خواهد شد.

۱۳- در ۱۸ دی ماه، جنگنده‌های ارتش اردن اهدافی را در مناطق الشعاب، عرمان و ملح واقع در استان السویداء در جنوب سوریه مورد حمله قرار دادند.

۱۴- سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به انتشار خبر شهادت تعدادی از نیروهای سپاه در فرودگاه دمشق اظهار داشت: ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر شهادت مستشاران سپاه در بمباران فرودگاه دمشق بی‌اساس است و با قاطعیت تکذیب می‌شود.

۱۵- در ۳ دی ماه، مسلحین قصد داشتند با استفاده از پهپادهای انتحاری، تعدادی از شهرها و روستاهای استان‌های حماه و حلب را مورد هدف قرار دهند. نیروهای مسلح سوریه، دستکم هفت فروند پهپاد متعلق به تروریست‌ها را در استان‌های حماه و حلب سرنگون کرده و مانع از دستیابی مسلحین به اهداف خود شدند.

برای مشاهده در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.