ویدیو و تصاویر جدید از کشتی زوگرافیا، اصابت مستقیم یکی از موشک‌های ضد کشتی انصارالله در دریای سرخ را نشان می‌دهد. هدف ارتش یمن از این حملات، توقف کشتیرانی اسرائیل و کشتی های وابسته به آنها از طریق تنگه استراتژیک باب المندب است و این مهم با حملات موشکی و پهپادی محقق شده است.

در ۲۶ دی ماه، سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن، حمله موشکی به کشتی زوگرافیا را اعلام کرد. این کشتی فله‌بر از بندر هو چی مینح در ویتنام به سمت کانال سوئز و احتمالا یکی از بنادر اسرائیلی در حال حرکت بود که در فاصله ۱۰۰ مایلی شمال غربی بندر الصلیف در شمال استان الحدیده شناسایی شد و توسط ارتش یمن با چند فروند موشک ضد کشتی مورد حمله قرار گرفت.

موقعیت استان الحدیده در غرب یمن

این اولین و آخرین نمونه اصابت موشک‌ها و پهپادهای انصارالله به کشتی‌های اسرائیلی و وابسته به آنها نیست و در اکثر عملیات‌هایی که توسط نیروهای مسلح یمن اعلام شده‌اند، اصابت موشک و یا پهپاد انتحاری به طور قطعی صورت گرفته است اما کشتی زوگرافیا اولین موردی است که تصاویر لحظه اصابت موشک انصارالله و پس از آن منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید: حمله موشکی انصارالله به یک کشتی در دریای سرخ

ویدیو: لحظه اصابت موشک انصارالله به کشتی زوگرافیا در دریای سرخ

آنچه در نگاه اول به ویدیوی لحظه اصابت می‌توان دریافت، این است که یکی از موشک‌های بالستیک ضد کشتی انصارالله به کشتی زوگرافیا اصابت می‌کند. حجم انفجار در ظاهر کم و خسارات آن محدود به نظر می‌رسد، اما نگاه فنی‌تر به ویدیو و همچنین تصاویر آثار حمله نشان می‌دهد که موشک از جهت بالا و با زاویه ۴۵ درجه، با سرعت بالایی به محدوده بین وسط و کمان کشتی اصابت می‌کند و کشتی را تا دیواره آن تخریب کرده است.

تشخیص دقیق نوع موشک به واسطه کیفیت پایین ویدیو دشوار است. دسته‌ای از رسانه ها و تحلیلگران غربی با استناد با ویدیوی آزمایش موشک های بالستیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس، نوع موشک را از موشک های بالستیک دریایی سری فاتح دانسته‌اند.

در بیانیه‌ی ستاد تروریستی آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) نیز نوع موشک “بالستیک ضد کشتی” عنوان شده است. موشک های بالستیک ضد کشتی انصارالله شامل موشک های تنکیل، عاصف، محیط و البحر الاحمر (دریای سرخ) و میون است. اما تصویر موشک گویای دو بال در میانه موشک است که گمانه‌زنی درباره استفاده از موشک کروز را تقویت می‌کند. موشک های کروز انصارالله شامل موشک های سری قدس (قدس z-0)، صیاد، سجیل و موشک های ساخت اتحاد جماهیر شوروی و چین است. در مجموع تشخیص نوع موشک از روی یک تصویر نامناسب و کم کیفیت سخت است اما نوع “کروز” آن با توجه به وجود بال در وسط موشک قطعی است.

آثار حمله موشکی انصارالله در کشتی زوگرافیا / در این حمله احتمالا از موشک کروز سری قدس و یا سجیل استفاده شده است.

جنگ دریایی انصارالله با ائتلاف آمریکایی صفحه جدیدی از درگیری نامتقارن در تاریخ جنگ‌های دریایی است. هدف یمن از این عملیات وسیع، همانطور که در بیانیه های متعدد نیروهای مسلح ذکر شده است توقف کشتیرانی اسرائیل و کشتی های وابسته به آنهاست تا بتوانند از آن به عنوان ابزار فشاری برای توقف جنگ در نوار غزه استفاده کنند. بی شک غرق کردن این کشتی ها مدنظر رهبران انصارالله و دولت یمن نیست کمااینکه اگر چنین هدفی نیز تعریف شود سلاح مناسب آن در یمن وجود دارد و به طور کلی هدف انصارالله مقابله توقف کشتیرانی اسرائیل است.

اعزام نیرو و ناوهای جنگی بیشتر از اروپا و آمریکا گویای موفقیت عملیات انصارالله و تحقق اهداف آن است. همچنین تلاش شرکت‌های حمل و نقل اسرائیلی و اروپایی برای برقراری کریدور زمینی از کشورهای عربی به اسرائیل نشان دهنده این است که آنها امیدی به بازگشایی قریب الوقوع تنگه باب المندب و دریاهای عرب و سرخ ندارند و در پی راههای جایگزین برای کاهش فشار اقتصادی ناشی از بسته شدن مسیر دریای سرخ هستند.

انصارالله در این جنگ دریایی با محدودیت‌های لجستیکی و حملات هوایی آمریکا و انگلیس برای انهدام انبارهای مهمات و سیستم های پرتاب موشک و پهپاد و همچنین توان محدود در سامانه‌های پدافند هوایی روبروست. اما با اقدامات نامتقارن نظیر حملات سنگین و محدود به کشتی‌ها و ناوگان نظامی ارتش آمریکا و انگلیس درصدد مقابله با این مشکلات است. مسائل پیش روی ناوگان آمریکا و انگلیس نیز شامل عدم کنترل به اراضی و سواحل یمن، محدودیت در شناسایی مصادر حملات موشکی و پهپادی یمن، عدم همراهی مستقیم کشورهای منطقه و حضور ناوگروه ارتش ایران در آب‌های منطقه است.

با احتساب موارد بالا انتظار می‌رود که مسیر دریای سرخ در ماه‌های آینده همچنان به روی اسرائیل و آمریکا بسته باشد و نظامیان و ناوگان دریایی اتحادیه اروپا نیز به ائتلاف آمریکایی بپیوندند. گزارش‌هایی مبنی بر قصد آمریکا و انگلیس برای عملیات زمینی در ساحل غربی یمن منتشر شده است که اجرا و موفقیت آن دور از انتظار است. این طرح یکبار توسط ائتلاف سعودی انجام شده و شکست آن با تلفات بالا و در نهایت عقب نشینی امارات و سعودی‌ها ثابت شده است. کمااینکه تصرف کامل سواحل غربی یمن نیز منتج به توقف حملات موشکی و پهپادی انصارالله در دریاهای عرب و سرخ نخواهد شد، چراکه مبدأ غالب این حملات عمق مواضع انصارالله است و کمتر از ۲۰ درصد حملات از سواحل الحدیده و حجه انجام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:
کریدور زمینی خلیج فارس-اسرائیل / خنثی سازی عملیات دریایی یمن
جنگ یمن و اسرائیل؛ اقدامات و محدودیت‌ها

آخرین وضعیت کشتی زوگرافیا / این کشتی برای ترمیم خسارت ناشی از اصابت موشک انصارالله به محل کشتی سازی سوئز مصر اعزام شده است.
تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.