آلینا رومانوفسکی، سفیر آمریکا در عراق در ۴ بهمن ماه با فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار پیام مهمی از سوی دولت آمریکا خطاب به دولت عراق به وزیر خارجه این کشور تحویل داده شد.

براساس بیانیه وزارت خارجه عراق، پیام مهمی از دولت آمریکا خطاب به دولت عراق دریافت شده است و این پیام به محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق برای بررسی تحویل داده خواهد شد تا به زودی گام های آتی در این خصوص اتخاذ شود.

پس از این دیدار، رسانه‌های رویترز و سی‌ان‌ن در گزارشات جداگانه‌ای به نقل از منابعی مدعی شدند که ایالات متحده و عراق در آستانه آغاز مذاکرات با هدف پایان دادن به ماموریت ائتلاف نظامی به رهبری امریکا و چگونگی جایگزینی آن با روابط دوجانبه هستند.

گفته می‌شود آمریکا طی نامه‌ای که روز چهارشنبه سفیر آمریکا در عراق به فواد حسین تحویل داد، آمادگی خود را برای آغاز گفتگوها برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق اعلام کرده است.

طبق ادعای سی‌ان‌ان، بخشی از این گفتگوها روی این موضوع تمرکز می‌کند که “آیا پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق ممکن است یا خیر؛ و زمان‌بندی شروع این گفتگوها ربطی به حملات اخیر گروه‌های مقاومت علیه پایگاه‌های آمریکا ندارد و آمریکا حق دفاع از خود را حتی در جریان این گفتگوها برای خود محفوظ می‌داند.”

از سوی دیگر، ابو علی العسکری، مسئول امنیتی کتائب حزب‌الله عراق در واکنش به احتمال آغاز مذاکرات واشنگتن و بغداد درباره حضور نظامیان آمریکا در عراق اظهار داشت: “عملیات جهادی ما علیه اشغالگران آمریکایی تا خروج آخرین سرباز آنها از خاک عراق ادامه می‌یابد. مطمئن باشید این هم یکی دیگر از دروغ‌های آمریکایی‌ها است و ما فریب نمی‌خوریم.”

شایان ذکر است طی روزهای اخیر، تنش‌ها در عراق و سوریه به شدت افزایش یافته است و جنگنده های آمریکایی در تلاش‌های ناکام خود برای کاهش حملات به پایگاه های آمریکایی در عراق و سوریه، حملاتی را علیه مواضع مقاومت انجام دادند. در آخرین دست از این حملات، جنگنده‌های آمریکایی در ۴ بهمن ماه پایگاه‌های حشد الشعبی در مناطق مختلف عراق را مورد هدف قرار دادند که طی آن یک نظامی عراقی شهید و سه تن دیگر زخمی شدند.

بیشتر بخوانید: حمله جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه‌های مقاومت در عراق

این حمله آمریکایی‌ها و حملات هفته‌های گذشته آمریکا واکنش و خشم بسیاری از اقشار مختلف عراق را در پی داشته است. پس از حمله اخیر، اخباری مبنی بر احتمال خروج نظامیان آمریکایی و آغاز مذاکرات میان بغداد و واشنگتن توسط رسانه‌های غربی و منطقه‌ای منتشر شد. به نظر می‌رسد این اقدام رسانه‌ای با هدف انحراف افکار عمومی از اقدامات خصمانه ارتش آمریکا علیه نیروهای مسلح عراق صورت گرفته باشد.

مذاکرات میان بغداد و واشنگتن در خصوص خروج نظامیان آمریکایی از عراق مسبوق به سابقه است. در زمان نخست وزیری مصطفی الکاظمی و در آخرین دور گفتگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن نیز مقرر شده بود تا حضور نیروهای نظامی آمریکا در خاک عراق تا انتهای سال ۲۰۲۱ میلادی به پایان برسد؛ اما در نهایت هیچگونه عملیات خروجی صورت نگرفت و ماموریت ۲۵۰۰ نیروی مستقر در عراق، به ادعای آمریکا از حالت رزمی به حالت مستشاری تغییر وضعیت پیدا کرد!

بیشتر بخوانید:
کاخ سفید: هیچ نیروی رزمی آمریکایی در عراق حضور ندارد!
بیانیه مشترک پایانی دور چهارم گفتگوی راهبردی بغداد و واشنگتن

تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی پنجشنبه, ۵ بهمن, ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲

    کثیفتر از امریکاییها سیاستمداران نادرست عراقی هستند. ببینید چطور تو عکس نیشش بازه.
    این حیله جدید امریکاییها و مسیولین خودفروخته عراقی است. باید حملات را ادامه و بیشترش کرد

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.