تحولات یمن، ۳ اسفند ۱۴۰۲

پنجشنبه 3 اسفند 1402 - 11:20
https://iswnews.com/?p=114346

جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی طی چهار روز گذشته ۱۰ حمله هوایی به مناطق الجبانه، الکدن، العرج و رأس عیسی در استان الحدیده واقع در غرب یمن انجام داده است.

۱- الحدیده:
– در ۳۰ بهمن ماه، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی منطقه الجبانه را بمباران کردند.
– در ۱ اسفند ماه، جنگنده های ائتلاف آمریکایی مزرعه سردود در منطقه الکدن در مدیریت الضحی را بمباران کردند.
– در ۲ اسفند ماه، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی منطقه الجبانه، العرج در شمال غرب الحدیده و منطقه رأس عیسی در مدیریت الصلیف را بمباران کردند.

۲- شبوه:
در ۲۹ بهمن ماه، عناصر گروه القاعده فی الجزیره العربیه (انصارالشریعه یمن) به منطقه القلعه واقع در حومه‌ی شهرک المصینعه در استان شبوه حمله کردند. منابع خبری القاعده تا کنون از نتایج احتمالی این عملیات سخنی به میان نیاورده‌اند. لازم به ذکر است که منطقه القلعه در اختیار گروه‌های مسلح تابع شورای انتقالی جنوب (مورد حمایت امارات متحده عربی) می‌باشد.

۳- صعده:
– در ۲۸ بهمن ماه، بر اثر انفجار بمب به جا مانده از حملات ائتلاف سعودی در منطقه الشوارق در مدیریت رازح یک غیرنظامی یمنی شهید شد.
– در ۱ اسفند ماه، در نتیجه حمله توپخانه‌ای ائتلاف سعودی به منطقه آل ثابت در مدیریت قطابر یک غیرنظامی یمنی زخمی شد.

۴- بیانیه های ارتش آمریکا درباره حملات هوایی به یمن:
– در ۲۸ بهمن ماه، بین ساعت ۱۵ تا ۲۰ (به وقت صنعا)، نیروهای آمریکایی پنج حمله علیه سه موشک کروز ضد کشتی، یک قایق زیردریایی انتحاری و یک شهپاد (شناور هدایت‌ پذیر از دور) انجام دادند. این اولین استفاده حوثی‌ها (انصارالله) قایق زیردریایی انتحاری از ابتدای درگیری‌هاست.
– در ۲ بهمن ماه، بین ساعت ۱۲ تا ۱۸:۴۵ دقیقه (به وقت صنعا)، نیروهای سنتکام چهار حمله هوایی علیه هفت موشک کروز ضد کشتی و یک پرتاب کننده موشک بالستیک ضد کشتی انجام دادند که برای پرتاب به سمت دریای سرخ آماده شده بودند. علاوه بر این، یک پهپاد انتحاری نیز سرنگون شده است.

۵- محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن در واکنش به اعزام نیروی نظامی اتحادیه اروپا به دریای سرخ: «خطاب به اروپاییها، با آتش بازی نکنید و از انگلیس درس بگیرید. شما نیازی به کمک شیطان آمریکایی و حمایت از رژیم اشغالگر برای از بین بردن مردم غزه ندارید. کشتیرانی بین المللی ایمن است. حضور شما نظامی‌سازی دریا را افزایش می‌دهد، حمل‌ونقل بین‌المللی را هدف قرار می‌دهد و زنجیره تامین مواد غذایی فروشگاه‌های کشورهای شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر حماقتی که مرتکب شوید، کشتی‌ها و کشتیرانی شما را دگرگون می‌کند.»

بیشتر بخوانید: آغاز عملیات دریایی اتحادیه اروپا در آب های بین المللی دریای سرخ تا خلیج فارس

۶- عبدالعزیز بن حبتور، نخست‌وزیر دولت نجات یمن در گفتگوی تلویزیونی با شبکه المسیره: «تا زمانی که تجاوز به غزه پایان نیابد، هیچ مذاکره‌ای نمی‌کنیم و عملیات در دریای سرخ نیز متوقف نمی‌شود. باب المندب مشخصا یمنی است و تصمیم مادر این تنگه خواستگاه قانونی، عینی، اخلاقی و استراتژیک دارد. به دنیا می‌گوییم که امروز یمن بازیگر اصلی است. ما در آمریکا، چین و روسیه نیستیم، ما در سرزمین خود هستیم و همگام با غزه ایستاده‌ایم. مسئله فلسطین به مسئله همه ملت‌های آزاده تبدیل شده و محور مقاومت در این موضوع نقش مهمی داشته است.»

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی اس اس پنجشنبه, ۳ اسفند, ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰

    اوضاع منطقه به نفع یک کشور دیگه شده چون امریکا اروپا درگیر این جنگی که داخل غرب اسیا شده هستن و هی داره بیشتر بیشتر میشه وسعت درگیری حالا حدس بزنید کدوم کشور داره سود میبره از مشغول شدن امریکا همپیمان هاش

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.