طبق گزارش رسانه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام سودانی، دولت سودان پیشنهاد ایران درباره ساخت یک پایگاه در سواحل سودان در دریای سرخ و دریافت تسلیحات نظامی را رد کرد. این ادعا با تکذیب سودان مواجه شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” احمد حسن محمد، مشاور امنیتی ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد که ایران در ازای ایجاد یک پایگاه دریایی در سواحل سودان پیشنهاد ارائه پهپادهای انتحاری و یک کشتی جنگی حامل بالگرد را به مقامات ارتش سودان داده است.

این مقام سودانی در تشریح این ادعای جنجالی گفت: «ایرانی‌ها گفتند که می‌خواهند از این پایگاه برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنند. آنها همچنین می‌خواستند کشتی‌های جنگی خود را در آنجا مستقر کنند.» وی در ادامه افزود، مقامات سودان به دلیل ترس از خشم آمریکا و اسرائیل این پیشنهاد را رد کردند اما پهپادهای انتحاری را از ایران خریداری کردند.

به ادعای وال استریت ایجاد چنین پایگاهی، ترافیک دریایی کانال سوئز و ورود و خروج کشتی‌های مختلف از این کانال و فعالیت کشتی‌های اسرائیلی را تحت نظر ایران قرار می‌داد و کنترل و نفوذ ایران در دریای سرخ را بیشتر می‌کرد.

به دنبال انتشار این خبر جنجالی، علی الصادق علی، وزیر امور خارجه دولت موقت سودان در یک مصاحبه خبری ضمن تکذیب این ادعا تاکید کرد که این موضوع در هیچ یک از دیدارهای بین مقامات دو کشور مطرح نشده و در سفر اخیر وی به ایران نیز درباره چنین موضوعی با او صحبت نکرده‌اند.

دریای سرخ یکی از مهمترین شاهراه‌های جهان است که کشورهای آسیایی و آفریقایی را به یکدیگر مرتبط می‌کند. دو سر این دریا با تنگه باب المندب و کانال سوئز احاطه شده و قدرت های مختلف در دنیا برای توسعه قدرت اقتصادی و سیاسی خود به دنبال ایجاد پایگاه دریایی در سواحل این دریا هستند. علیرغم تکذیب گزارش وال استریت توسط وزارت خارجه سودان، اگر ایران به دنبال ایجاد چنین پایگاهی باشد اقدامی متداول در مناسبات خارجی بوده و در راستای توسعه قدرت منطقه‌ای این کشور محسوب می‌شود.

پس از سقوط حکومت عمر البشیر، قدرت در این کشور به دست ارتش سودان به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به سرکردگی ژنرال محمد حمدان دوقلو (حمیدتی) افتاد. ژنرال عبدالفتاح البرهان به عنوان رئیس دولت سودان درصدد کاهش تحریم های غرب است و در این راستا وارد روابط نزدیکی با آمریکا و اسرائیل شده است. حمیدتی نیز با امارات روابط نزدیکی دارد و ادعا شده که نیروهای شرکت نظامی خصوصی واگنر روسیه نیز در جنگ با ارتش سودان به آنها کمک می‌کنند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.