اوضاع شمال سوریه هر روز پیچیده تر از دیروز

چهارشنبه 23 اسفند 1402 - 12:29
https://iswnews.com/?p=115412

تحولات و اتفاقات اخیر در مناطق تحت سیطره تحریر‌الشام در شمال سوریه هر روز اوضاع را برای این منطقه بغرنج‌تر می‌سازد.

به گزارش پایگاه «تحولات جهان اسلام» حوادث مختلفی که در مناطق شمال سوریه رخ می‌دهند هر روز اوضاع گروه حاکم بر ادلب و مناطق اطراف آن یعنی تحریر‌الشام را با پیچیدگی بیشتری مواجه می‌سازد.

حکمرانی جولانی بر مناطق شمال سوریه که با توجه به نتایج ناآرامی‌های سوریه در یک دهه اخیر به مناطقی متنوع و پیچیده تبدیل شده‌اند، با مشکلات فراوانی روبه رو می‌باشد.

به نظر می‌رسد نه‌تنها جولانی به عنوان رهبر این جریان بلکه هر یک از افراد حلقه نزدیک به جولانی نظیر ابوماریه القحطانی و ابواحمد زکور و ایمن هاروش و … همه و همه به شدت از سوی منتقدان و مخالفان رصد می‌شوند.

پرونده سهمگین و پر ابهام جاسوسی در سطوح مختلف تحریر‌الشام برای قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای هنوز باز است و ساکنان مناطق شمال سوریه را هر روز با ابهام جدیدی مواجه می‌سازد. آزادی یا عدم آزادی ابوماریه القحطانی یار عراقی جولانی به عنوان متهم شماره یک پرونده جاسوسی از سوی منتقدان جولانی به یکی از مهمترین دستاویزهای انتقاد و حمله تبدیل شده‌است. القحطانی بالاخره آزاد شد و آزادی او با واکنش‌های مختلفی رو به رو شد. طرفداران او سر و صدای بسیاری کردند و قبایل برای تبریک آزادی او حرکت کردند چرا که او از قبیله مهم «جبور» به شمار می‌رود.

از طرف دیگر آزادی و مرگ بسیاری از زندانیانی که در چند ماه اخیر به دلیل پرونده جاسوسی به زندان افتاده بودند باعث شد تا تظاهرات شبانه و کم تعداد ماه‌های پیش در شمال سوریه علیه جولانی به تظاهراتی روزانه و پر جمعیت و با شعارهایی بسیار تند تبدیل شود.

نبش قبر و انتقال جسد «عبدالقادر حکیم» یکی از عناصر گروه جیش‌الاحرار که تحت شکنجه تحریر‌الشام کشته شده بود و انتقال جسد او به جایی دیگر توسط کاروان خودروهای مسلح گروه جیش‌الاحرار حرکتی عجیب بود که بسیار دامنه‌دار شد و باعث شد تا این گروه به صورت رسمی علیه تحریر‌الشام بیانیه صادر کند.

بررسی انتقادی یک مسئله تاریخی توسط «ایمن هاروش» یکی از عالمان سلفی حلقه اول جولانی در کنار گذاشته شدن خالد بن‌الولید توسط خلیفه دوم عمر مسئله دیگری بود که با واکنش زیادی در رسانه‌های مجازی همراه شد.

دست‌اندازی تحریر‌الشام به مناطق تحت نظارت ترکیه موسوم به سپر فرات (در شمال حلب و اطراف اعزاز) و شاخه زیتون (عفرین و اطراف آن) پیچیدگی صحنه را بیش از پیش می‌سازد. در این بین درگیری‌هایی بین تحریر‌الشام و نیروهای الجیش‌الوطنی نزدیک به ترکیه پیش آمد. فرایند و کشمکش‌هایی که چند سالی است آغاز شده باعث شد تا گروه احرار‌الشام تقریباً از میان برود و برخی از اعضای آن به حسن صوفان از رهبران نزدیک به جولانی در احرار الشام بپیوندند و برخی دیگر عمدتاً در تجمع الشهباء به جولانی نزدیک شوند. شاخه منتقد جولانی نیز نام خود را از احرار‌الشام به مغاویر‌الشام تغییر داده و یگان هفتم الجیش‌الوطنی را تشکیل داد.

در این بین تحریر‌الشام ۴۲۰ تن از زندانیان از جمله چند فرمانده ارشد گروه‌های افراطی مانند ابوطیبه الکردی یکی از فرماندهان انصار الاسلام را آزاد کرد. در ضمن یگان‌های مختلف این گروه در مناطق مختلف شمال سوریه از اطراف ادلب گرفته تا حومه لاذقیه درگیری‌هایی را با نیروهای سوریه داشتند. در این بین سه عملیات در حومه ادلب و لاذقیه از سوی تحریرالشام یورش‌هایی موفقیت‌آمیز توصیف شدند، این در حالی است که نیروهای ارتش سوریه در روزهای اخیر برای مقابله با عناصر گروه‌های معارض از پهپادهای انتحاری استفاده کرده و خسارت‌هایی را به عناصر معارض وارد کردند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.