رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ با مشارکت نیروهای مسلح ایران، چین و روسیه و با حضور نمایندگان پنج کشور ناظر (عمان، پاکستان، آفریقای جنوبی، قزاقستان و جمهوری آذربایجان) در شمال اقیانوس هند برگزار شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ کشورهای ایران، چین و روسیه، با حضور فرماندهان یگان‌های شناور و پروازی نیروهای دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و نیروی دریایی ارتش کشورهای چین و روسیه و همچنین نمایندگانی از کشور‌های عمان، پاکستان، آفریقای جنوبی، قزاقستان و جمهوری آذربایجان به عنوان کشورهای ناظر در شمال اقیانوس هند برگزار شد.

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره برگزاری این رزمایش گفت: «تفاوت این دوره و ادوار گذشته تفاوت در تعداد و کلاس شناورهای کشورهای حاضر در رزمایش است. امسال برای نخستین بار رزم ناوها نیز وارد صحنه رزمایش شدند و ناوشکن‌های کشورهای حاضر نیز با توانمندی‌های جدیدی در این دوره از رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ حضور دارند.»

امیر دریادار ایرانی همچنین درباره علت حضور پنج کشور ناظر (عمان، قزاقستان، پاکستان، آفریقای جنوبی و جمهوری آذربایجان) گفت: «هدف از حضور این کشورها، رصد کیفیت رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه است تا با کسب آگاهی‌های لازم بدانند در دور بعدی با چه ترکیبی از شناورها در این رزمایش حضور داشته باشند.»

این رزمایش به منظور حفاظت از فعالیت‌های اقتصادی دریایی منطقه (اقیانوس هند) توسط یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش و سپاه ایران و یگان‌های شناوری سطحی، زیرسطحی و پروازی ارتش کشور‌های چین و روسیه انجام می‌شود. مرحله اصلی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ از روز گذشته ۲۲ اسفند ماه، آغاز شده و تا روز جمعه ۲۵ اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

در این رزمایش یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه تمرین‌های تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی را اجرا خواهند کرد.

در این رزمایش، شناورهای جنگی شهید محمودی، شهید حاج قاسم سلیمانی، ناو شهید ابومهدی المهندس، ناوچه تندر شهید توسلی و بالگرد‌های نیروی دریایی سپاه در کنار رزمندگان نیروی دریایی ارتش حضور دارند. همچنین تمامی مراحل رزمایش با نظارت و پایش هوایی منطقه توسط بالگرد‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام می‌شود.

این رزمایش در منطقه‌ای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع، در حال برگزاری است که سه تنگه استراتژیک هرمز، باب المندب و مالاکا در شمال اقیانوس هند در اضلاع این محدوده قرار دارند. این منطقه مهمترین محل از لحاظ انرژی و تجارت در جهان است و حضور مشترک کشورهای ایران، روسیه و چین نشان می‌دهد که تأمین امنیت خطوط کشتیرانی منطقه توسط نیروهای دریایی ایران، چین و روسیه انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: رزمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه

ویدیو: بخش هایی از روز اول رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.