تحولات عراق، ۲۶ اسفند ۱۴۰۲

شنبه 26 اسفند 1402 - 12:57
https://iswnews.com/?p=115558

نیروهای تیپ ۱۶ سازمان حشد الشعبی در جریان مرحله سوم عملیات وعد الحق، چند مخفیگاه‌ متعلق به گروه تروریستی داعش را در شرق کرکوک شناسایی کردند.

۱- بغداد:
– در ۲۱ اسفند ماه، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق با هیئتی از نمایندگان شورای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی شامل سفرای آلمان، هلند و ایتالیا در ناتو و سفیر ناتو در بغداد دیدار و گفتگو کرد.
– در پی انفجار بمب در مسیر نیروهای هنگ دوم تیپ ۲۵ پیاده وابسته به لشکر ششم ارتش عراق در منطقه سلمان در شهرستان الطارمیه واقع در شمال بغداد، یک نظامی عراقی شهید و چهار تن دیگر زخمی شدند.

۲- الانبار:
– دستگاه قضائی عراق برای یکی از اعضای گروه تروریستی داعش که سابقه فعالیت امنیتی در استان الانبار داشت، حکم اعدام صادر کرد. این تروریست، متخصص ترور افسران و مقامات امنیتی عراق و تهیه خودروهای بمب‌گذاری‌شده در زمان سلطه گروه تروریستی داعش بر استان الانبار بوده و مدتی قبل در عملیات ویژه امنیتی سازمان حشد الشعبی دستگیر شد.
– در ۱۰ اسفند ماه، یک هیئت امنیتی بلندپایه عراقی از محل استقرار نظامیان آمریکایی در پایگاه عین الاسد واقع در استان الانبار عراق بازدید به عمل آورد. این هیئت به ریاست عبدالامیر رشید یار الله، رئیس ستاد کل ارتش عراق و قیس المحمداوی، معاون فرمانده ستاد عملیات مشترک عراق وارد پایگاه عین الاسد شد.

۳- سلیمانیه:
– در ۱۴ اسفند ماه، دستگاه اطلاعات ترکیه اعلام کرد که گلسون سیلگر، مسئول شاخه جوانان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در شهر سلیمانیه عراق ترور شده است.
– در ۱۶ اسفند ماه، دستگاه اطلاعات ترکیه (میت) اعلام کرد که حسنی کومک، از فرماندهان میدانی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در شهر سلیمانیه عراق ترور شده است.

۴- کرکوک:
– در ۲ اسفند ماه، نیروهای امنیتی عراق، دو تن از اعضای گروه تروریستی داعش را در مناطق الحویجه و الریاض واقع در استان کرکوک بازداشت کردند.
– در ۲۱ اسفند ماه، نیروهای تیپ ۱۶ سازمان حشد الشعبی در جریان مرحله سوم عملیات وعد الحق، چند مخفیگاه‌ متعلق به گروه تروریستی داعش را در شرق کرکوک شناسایی کردند.

۵- قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق طی مصاحبه با شبکه العهد اظهار داشت:‌ تاکید من بر اینکه نقطه هدف قرارگرفته در بمباران اربیل توسط ایران مرکز موساد نبوده، به معنای آن نیست که در اربیل موساد حضور ندارد و منکر این نیستم که افرادی با تابعیت خارجی در اقلیم برای موساد کار می‌کنند.

۶- استیفن هیچن، سفیر انگلیس در عراق اظهار داشت: ما همزمان درباره آغاز روابط دوجانبه از جمله همکاری‌های امنیتی بحث و گفتگو کرده‌ایم. ما نمی‌خواهیم از درخواست دولت عراق در زمینه حضور نیروهای ائتلاف در این کشور عبور کنیم و قصد داریم رابطه جدیدی بین انگلستان و عراق ایجاد کنیم.

۷- در ۱۵ اسفند ماه، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق با یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه در آنکارا دیدار کرد. دو طرف در خصوص اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه، تقویت همکاری بین دو کشور همسایه به ویژه همکاری در پرونده‌های امنیتی، کنترل مرزها و مبارزه با تروریسم رایزنی کردند.

۸- در ۱۵ اسفند ماه، رزمندگان مقاومت اسلامی عراق، فرودگاه حیفا واقع در فلسطین اشغالی را هدف حمله پهپادی قرار دادند.

۹- بافل طالبانی، رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در مرکز گفتگوهای الرافدین در بغداد بیان داشت که نیروهای آمریکایی در عراق اشغالگر نیستند و تداوم حضور آنان در این کشور لازم است. آمریکا دلایل خود را برای انجام حملات پی در پی به گروه‌های عراقی دارد.

۱۰- در ۱۶ اسفند ماه، ثابت العباسی، وزیر دفاع عراق با سباستین لوکورنو، وزیر دفاع فرانسه دیدار و گفتگو کرد. در این نشست ضمن بررسی زمینه‌های همکاری در حوزه آموزش و تسلیحات، بر حمایت از حاکمیت عراق از طریق تامین امنیت حریم هوایی عراق با جدیدترین فناوری و تجهیزات تاکید شد.

۱۱- در ۱۸ اسفند ماه، رزمندگان مقاومت اسلامی عراق، پالایشگاه‌های نفت در شهر اشغالی حیفا را هدف حمله پهپادی قرار دادند.

۱۲- در ۱۹ اسفند ماه، فرماندهی عملیات مشترک عراق از آغاز مرحله سوم عملیات وعد الحق با مشارکت نیروهای امنیتی این کشور خبر داد.

۱۳- نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق طی مصاحبه با یک رسانه تاکید کرد که اقلیم کردستان به هر تصمیم دولت عراق در رابطه با حضور نیروهای ائتلاف بین المللی پایبند است.

۱۴- در ۲۴ اسفند ماه، مقاومت اسلامی عراق، پایگاه هوایی پالماخیم در فلسطین اشغالی را مورد حمله پهپادی قرار داد.

۱۵- در ۲۲ اسفند ماه، مقاومت اسلامی عراق با انتشار بیانیه‌ای از حمله به فرودگاه بین‌المللی بن گوریون در فلسطین اشغالی خبر داد.

۱۶- قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق و ابراهیم کالن، رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا دیدار کردند. الاعرجی و کالن در این دیدار، در خصوص آخرین تحولات اوضاع منطقه به ویژه اوضاع امنیتی، تداوم هماهنگی و همکاری بین بغداد و آنکارا در زمینه مبارزه با تروریسم و تبادل اطلاعات، امنیت مرزها، پرونده آب و دیگر پرونده‌های مشترک بین دو کشور رایزنی کردند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.