الحلبوسی از ریاست مجلس عراق برکنار شد

چهارشنبه 24 آبان 1402 - 14:41
https://iswnews.com/?p=115933

دیوان عالی فدرال عراق، حکم اخراج محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان این کشور را صادر کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” دیوان عالی عراق در ۲۳ آبان ماه از ابطال عضویت محمد الحلبوسی، رئیس و لیث الدلیمی، عضو پارلمان عراق خبر داد و تاکید کرد که این حکم قطعی و الزام آور است.

این تصمیم دیوان عالی عراق به دلیل شکایت لیث الدلیمی علیه الحلبوسی با اتهام جعل سند اتخاذ شده است. چندی قبل محمد الحلبوسی عضویت لیث الدلیمی در مجلس را به علت استعفای وی ابطال کرد. الدلیمی نیز در اعتراض به این تصمیم گفت که استعفای منسوب به او جعلی است و امضای وی جعل شده است.

علاوه بر این موضوع، گفته می‌شود الحلبوسی با یک شرکت خارجی که نقشی در عادی سازی روابط میان اسرائیل و تعدادی از کشورهای منطقه‌ای دارد، قرارداد بسته و یکی از بزرگترین مشاوران آن شرکت ایهود باراک، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی می‌باشد. این در حالی است در تاریخ ۵ خرداد ماه ۱۴۰۱، پارلمان عراق به اتفاق آرا قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تصویب کرد. بر اساس این قانون، هرگونه همکاری سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، ورزشی و علمی با رژیم صهیونیستی تحت هر عناوینی ممنوع است.

بیشتر بخوانید: عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در عراق جرم شناخته شد

حزب تقدم به ریاست الحلبوسی در واکنش به تصمیم دیوان عالی عراق اعلام کرد که به همه توافقات سیاسی پایبند بوده اما با صدور حکم دادگاه فدرال که آن را نقض آشکار قانون اساسی و هدف قرار دادن سیاسی می‌داند، غافلگیر شده است.

پس از سقوط حکومت صدام حسین در سال ۲۰۰۳ میلادی، بر اساس یک رسم سیاسی، ریاست پارلمان عراق به یک سیاستمدار از سنی‌های این کشور واگذار می‌شود. به نوعی می‌توان گفت در عراق قانون نانوشته‌ای وجود دارد که باید رئیس جمهور کُرد، نخست وزیر شیعه و رئیس مجلس سنی باشد. بر همین اساس، الحلبوسی از سال ۲۰۱۸ میلادی ریاست پارلمان عراق را بر عهده داشته است. پس از برکناری الحلبوسی، سیاسیون اهل سنت هنوز بر سر نامزدی مشترک برای ریاست جدید پارلمان عراق به توافق نرسیده‌اند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.