حکایت تانک T-72

چهارشنبه 15 فروردین 1403 - 12:39
https://iswnews.com/?p=116390

با افزایش نارضایتی‌ها در مناطق تحت سیطره هیئت تحریر‌الشام در شمال سوریه میزان عملیات این گروه نیز افزایش یافته‌است. در این یادداشت قصد داریم به این مسئله بپردازیم.

پیش از این گزارش‌های متعددی از افزایش نارضایتی عمومی در مناطق تحت سیطره هیئت تحریرالشام در شمال سوریه ارائه شد. نارضایتی فزاینده‌ای که به تدریج فراگیرتر شد و این نارضایتی‌ها به شدت حلقه اصلی الجولانی را به خطر انداخت. در این بین یکی از اتهاماتی که از سوی دیگر گروه‌ها به جولانی وارد می‌شود مماشات او با نیروهای ارتش سوریه بوده و هست. در این بین به نظر می‌رسد هیئت تحریرالشام که در وضعیت خوبی از نظر مشروعیت قرار ندارد حملات و عملیات‌های خود علیه نیروهای ارتش سوریه را افزایش داد تا از این رهگذر هم اتهام مماشات با نظام سوریه را از خود دور کند و هم به گونه‌ای به فرافکنی دست بزند.

جالب آنکه در ۲۰ روز اخیر میزان عملیات‌های تحریر‌الشام و متحدان ایشان علیه نیروهای نظام سوریه افزایش محسوسی داشته‌است. در ۲۰ روز اخیر (از ۲۰ اسفند تا ۱۰ فروردین) عناصر تحریرالشام و گروه‌های اتاق عملیات فتح‌المبین وابسته به تحریرالشام بیش از ۴۰ عملیات شامل عملیات تک تیراندازی و شبیخون و پرتاب راکت را علیه نیروهای ارتش سوریه ترتیب دادند، این در حالی است که در یک ماه قبل از آن (۲۰ بهمن تا ۲۰ اسفندماه) میزان این عملیات‌ها به سختی به ۲۰ عملیات می‌رسید.

در این بین تأکید رسانه‌های نزدیک به تحریرالشام بر شکست در برخی از عملیات‌ها و کشته شدن برخی از عناصر تحریرالشام نیز برای این گروه آورده تبلیغاتی دارد و می‌تواند نشان دهد که این گروه همچنان در مبارزه با نظام سوریه قربانی می‌دهد. انتشار تصاویر و نام کشته‌های عملیات چند روز اخیر جبل الزاویه در رسانه‌های نزدیک به تحریرالشام و همین‌طور تأکید بر کشته شدن چند تن از عناصر کتیبه‌الغرباء وابسته به لواء‌ عمر بن‌ا‌لخطاب هیئت تحریرالشام در یورش به کارخانه روغن در محور غرب حلب شاهدی بر این امر است. این در حالی است که رسانه‌های تحریر الشام پیش از این کمتر به کشته‌های این گروه در مواجهه با نیروهای نظام سوریه تأکید می‌کردند.

به غنیمت بردن یک تانک T-72 از ارتش سوریه در یکی از عملیات‌های این گروه در ۲۶ اسفندماه در قبتان‌الجبل واقع در غرب حلب که با تبلیغات زیاد صورت پذیرفت، یکی دیگر از تلاش‌های تبلیغاتی‌ تحریرالشام بود که در اوج نارضایتی‌ها از خود به نمایش درآورد و با واکشن‌های مختلفی رو به رو شد.

این تانک در حالی به غنیمت برده شد که هیئت تحریرالشام در فردای آن روز راهپیمایی‌های گسترده‌ای را در سالروز آغاز ناآرمی‌ها در سوریه ترتیب داده بود. مسئله به غنیمت بردن این تانک در پلاکاردهای این راهپیمایی‌ها یکی از نشانه‌های صداقت و کارآمدی هیئت تحریرالشام در مقابل دیگر گروه‌ها به ویژه منتقدان تلقی شد. آمدن عناصر «عصائب الحمراء» (نیروهای ویژه تحریر الشام) که عملیات شب گذشته را رقم زده و تانک را به غنیمت برده بودند در میان راهپیمایان تصاویر با جنبه تبلیغاتی بالا ایجاد کرد که برای تحریرالشام بسیار مشروعیت‌آفرین بود. ورود طرفداران تحریرالشام به خیابان‌ها در برابر تظاهرات مخالفان تحریرالشام با دست آویز قرار دادن «حماسه» به غنیمت بردن تانک می‌توانست برای جولانی بسیار مشروعیت آور باشد اما مخالفان و منتقدان تحریرالشام به شدت شروع به استهزاء و دست انداختن مسئله به غنیمت بردن تانک T-۷۲ کردند. برخی از کانال‌های منتقد، این تانک را به تانک‌هایی که قبلا تحریرالشام از لواء الایمان احرارالشام به غنیمت برده‌ بود منتسب کردند؛ مسئله‌ای که رسانه‌های نزدیک به تحریرالشام را مجبور کرد تا تصاویر و فیلم‌هایی از به غنیمت بردن تانک را منتشر کنند.

یک حساب ایترنتی که تانک T-72 را از آن لواء الایمان احرار الشام تلقی می‌کند
حضور عصائب الحمراء تحریر الشام در میان تظاهرکنندان در ادلب پس از عملیات گرفتن تانک T-72

از نظر برخی دیگر از منتقدان تحریرالشام به گونه‌ای از گرفتن یک تانک صحبت می‌کند که گویی دمشق را فتح کرده‌ و فراموش کرده‌است که گروه‌های دیگر پیش از این تانک‌های زیادی را به غنیمت برده بودند.

یک منتقد دیگر هم با بیان اینکه عملیات‌های جولانی نه برای رضای خدا و نه برای آزادسازی مناطق تحت سیطره نظام است، این قبیل حرکات جولانی را فقط برای کار تبلیغاتی و نکوهش و تخریب دیگر گروه‌ها تلقی کرد.

در هر صورت به نظر می‌رسد با تخریب فزاینده تحریرالشام و الجولانی، این گروه بازیابی مشروعیت از دست رفته خود را در افزایش عملیات‌هایش علیه نیروهای نظام سوریه می‌بیند.

کلیپی از معارضان جولانی که گرفتن تانک را مسخره کرده‌اند
یاسر قزوینی حائری
یاسر قزوینی حائری
متخصص تروریسم و داعش‌شناس
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.