تحولات سوریه، ۱۹ فروردین ۱۴۰۳

یکشنبه 19 فروردین 1403 - 18:37
https://iswnews.com/?p=116653

برخی از منابع نزدیک به مسلحین مدعی شدند که نیروهای تحت حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شرق سوریه، محموله‌ای از تسلیحات به ویژه پهپادهای انتحاری را از شهر البوکمال به مناطق درعا، سویداء و قنیطره منتقل کرده‌اند.

۱- حلب:
– در ۱۰ فروردین ماه، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی همزمان با حملات پهپادی مسلحین، حملاتی را علیه مناطق مختلف حلب ترتیب دادند که طی آن دستکم ۴۴ نظامی و غیرنظامی شهید و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.
– در ۱۱ فروردین ماه، یک خودروی بمب‌گذاری شده در مرکز شهر اعزاز منفجر شد که بر اثر این، انفجار دستکم ۱۰ نفر جان خود را از دست دادند و بیشتر از ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند.

۲- ادلب:
در ۱۶ فروردین ماه، ابو ماریه القحطانی، نفر دوم هیئت تحریر الشام پس از آزادی از زندان در یک انفجار مشکوک در محل اقامت خود در شهر سرمدا واقع در شمال سوریه کشته شد.

۳- درعا:
در ۱۸ فروردین ماه، بر اثر انفجار تروریستی در جنوب شهر صنمین واقع در استان درعا، دستکم ۷ کودک شهید و دو تن دیگر از جمله یک زن زخمی شدند.

۴- دیرالزور:
– در ۱۸ فروردین ماه، مواضع ائتلاف آمریکایی در تاسیسات گازی کونکو هدف حمله راکتی گروه‌های مقاومت قرار گرفت. گفته می‌شود روز گذشته نیروهای آمریکایی مستقر در تاسیسات گازی کونکو طی سه مرحله هدف حملات راکتی قرار گرفتند.
– در ۱۷ فروردین ماه، عناصر گروه تروریستی داعش در پاسخ به حمله گسترده جنگنده‌های روسیه به مخفیگاه‌های این گروه تروریستی در صحرای حمص، سلسله حملاتی را علیه مواضع ارتش سوریه و دفاع وطنی در حومه شمال غربی دیرالزور ترتیب دادند. حملات داعش در حدفاصل مناطق التبنی‌‏ و معدان در شمال غرب دیرالزور انجام شده است. بر اساس اطلاعات اولیه، دستکم یک نیروی لشکر ۱۷ ارتش و دو نیروی دفاع وطنی سوریه در جریان درگیری با عناصر داعش به شهادت رسیدند.

۵- حسکه:
– در ۱۹ فروردین ماه، یک بمب کنار جاده‌ای در مسیر خودروی حامل نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) در اطراف الشدادی منفجر شد. اطلاعاتی از تلفات این حادثه منتشر نشده است.
– در ۱۶ فروردین ماه، نیروهای ارتش سوریه از عبور یک کاروان نظامی ائتلاف آمریکایی از روستای حامو واقع در شمال شرق حسکه جلوگیری کردند. گفته می‌شود این کاروان آمریکایی متشکل از ۴ دستگاه خودروی زرهی بوده و جهت انجام عملیات گشت‌زنی در مناطقی از استان حسکه قصد عبور از روستای حامو را داشته است اما به دلیل ممانعت سوری‌ها مجبور به عقب‌نشینی شده و به مقر خود بازگشت.
– در ۱۱ فروردین ماه، یک فروند بالگرد ای‌اچ-۶۴ آپاچی ائتلاف آمریکایی در نزدیکی روستای الحریری در اطراف شهر الشدادی واقع در استان حسکه سوریه سقوط کرد.

۶- دمشق:
– در ۱۸ فروردین ماه، منابع محلی از شنیده شدن صدای انفجار در دمشق و احتمال حمله رژیم صهیونیستی به پایتخت سوریه را عنوان کردند اما دقایقی بعد مشخص شد که پدافند ارتش سوریه جهت انهدام اهداف ناشناس فعال شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پدافند ارتش سوریه، دو هدف ناشناس که احتمال می‌رود پهپاد بوده باشد را در حومه غربی دمشق رهگیری و سرنگون کرده است.
– در ۱۷ فروردین ماه، منابع محلی از شنیده شدن صدای انفجار در منطقه مشروع دمر دمشق خبر دادند. با بررسی‌های بیشتر مشخص شد علت این حادثه، انفجار مخزن سوخت یک دستگاه خودرو بوده است. جزئیات بیشتری در این رابطه منتشر نشده است.
– در ۱۳ فروردین ماه، ارتش رژیم صهیونیستی از سمت جولان اشغالی، ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را مورد هدف قرار داد که طی این حمله، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد جبههٔ مقاومت و چند تن دیگر از مستشاران ایرانی به نام‌های حسین امان اللهی، سید مهدی جلادتی، محسن صداقت، علی آقا بابایی و سید علی صالحی روزبهانی به شهادت رسیدند.

۷- حمص:
در ۱۳ فروردین ماه، در نتیجه حمله عناصر گروه تروریستی داعش به خودروی نظامیان ارتش سوریه در ایستگاه سوم (T3) در حومه‌ی شرقی استان حمص، پنج نفر از نیروهای سوری به شهادت رسیدند.

۸- در ۱۸ فروردین ماه، ارتش سوریه در پاسخ به حملات پهپادی مسلحین به مناطقی در استان حلب و ادلب، حملاتی را علیه مواضع مسلحین در غرب حلب و مناطق در استان ادلب ترتیب داد. در نتیجه این حملات، چند مقر مسلحین منهدم و تعدادی از آنان کشته و زخمی شدند.

۹- گروه تروریستی داعش از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی تاکنون، دستکم ۱۲۹ عملیات در مناطق مختلف سوریه انجام داده است که این گروه ۹۴ مورد از آنها را به طور رسمی برعهده گرفت.

۱۰- در ۱۴ فروردین ماه، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: بی‌شک این حمله زبونانه و نفرت‌انگیز نقض مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک و در مغایرت آشکار با مقررات بین‌المللی و‌ منشور ملل متحد است؛ فلذا انتظار این است که این تعرض شنیع ازسوی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی تقبیح و شدیداً محکوم شود.

۱۱- برخی از منابع نزدیک به مسلحین مدعی شدند که نیروهای تحت حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شرق سوریه، محموله‌ای از تسلیحات به ویژه پهپادهای انتحاری را از شهر البوکمال به مناطق درعا، سویداء و قنیطره منتقل کرده‌اند.

۱۲- در ۱۲ فروردین ماه، جنگنده‌های ارتش روسیه بیش از ۳۰ حمله هوایی علیه مخفیگاه‌های گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف سوریه از جمله الرصافه، اطراف شهر تدمر، السخنه و چند هدف دیگر در صحرای سوریه ترتیب دادند.

برای مشاهده در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.