ارمنستان ۴ روستای اشغالی جمهوری آذربایجان را به باکو برگرداند

پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 19:25
https://iswnews.com/?p=117496

پس از توافقات صورت گرفته در هشتمین نشست کمیسیون‌های تعیین نقاط مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دولت ایروان چهار روستای مرزی مورد مناقشه در منطقه گازاخ (قزاق) را به دولت باکو بازگرداند.

هشتمین نشست کمیسیون دولتی تعیین حدود مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در ۱۹ آوریل با حضور شاهین مصطفی‌یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و ماهر گرگوریان معاون نخست وزیر ارمنستان برگزار شد.

بر اساس توافقات صورت گرفته در این نشست، چهار روستای مرزی بغانیس آیروم، آشاغی آسکیپارا، خیریملی و گیزیل‌حاجیلی که از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی در اشغال ارمنستان بود به جمهوری آذربایجان بازگردانده شد.

همچنین در پی توافقات صورت گرفته در این نشست، دو کشور بر سر روند تعدیل مختصات مرزی بر اساس اندازه گیری های ژئودتیکی توافق کردند.

لازم به ذکر است به دلیل مشکلات موجود در حدود مرزهای دوره شوروی در این منطقه، برخی از روستاها در مرز بین دو جمهوری سوسیالیستی آذربایجان و ارمنستان قرار داشتند و پس از فروپاشی جماهیر شوروی و استقلال جمهوری آذربایجان و ارمنستان این موضوع تبدیل به یکی از تنشهای همیشگی میان دو کشور شد. در جریان جنگ اول قره‌باغ و اشغال بخش‎هایی از منطقه به‌دست نیروهای ارمنی، تعدادی از این روستاها نیز به اشغال ارمنستان درآمدند. اکنون و پس از آزادسازی منطقه قره باغ توسط جمهوری آذربایجان، وضعیت این روستاها و مرزهای دو کشور توسط کمیسیون‌های تعیین نقاط مرزی رسیدگی و حل و فصل خواهند شد.

از سوی دیگر اما پس از این توافق، گروه‌های مختلف از مردم ارمنستان در مخالفت با این موضوع در مناطق مرزی از جمله در تاوش به خیابان آمده و با بستن راه‌ها اعتراض خود را نشان دادند. معترضان دولت بر این باورند که پاشینیان در حال بخشش خاک ارمنستان به دولت باکو است.

چهار روستای مرزی بغانیس آیروم، آشاغی آسکیپارا، خیریملی و گیزیل‌حاجیلی (رنگ زرد) در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان – برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. mirzay جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴

    برنگرداند تحویل داد. در حقیقت مال خودش بود

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.