دانش نظامی: سامانه راکتی کوتاه برد رجوم

دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 18:32
https://iswnews.com/?p=117861

کتائب القسام از بدو آغاز عملیات طوفان الاقصی، سامانه راکتی جدیدی با نام “رجوم” را وارد نبرد کرده و برای اولین‌بار در ۱۵ مهر ماه از آن برای هدف قرار دادن مواضع رژیم صهیونیستی استفاده نمود.

کتائب القسام، شاخه نظامی جنبش حماس فلسطین در ۱۵ مهر ماه و همزمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی، از یک سامانه راکتی جدید به نام “رجوم” رونمایی کرده و با انتشار ویدیویی به صورت رسمی، ورود این سامانه به میدان نبرد با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد.

گفته می‌شود کتائب القسام از این سامانه جهت ایجاد آتش پشتیبانی برای نیروهای عملیاتی خود و انهدام مواضع ارتش اسرائیل در روز ۷ اکتبر استفاده کرده است.

کتائب القسام تاکنون اطلاعات دقیقی از این سامانه ارائه نکرده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که راکت‌های ۱۱۴ میلی‌متری “رجوم” بین دو تا سه کیلوگرم وزن و حدود ۸ کیلومتر بُرد مفید دارند. این سامانه بیشتر در نبردهای نزدیک زمینی و چریکی کاربرد دارد. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های راهبردی این سامانه، جابجایی سریع آن به دلیل وزن مناسب و بر اساس اهداف دشمن و نیازمندی‌های مقاومت می‌باشد.

ویدیویی از عملکرد سامانه راکتی رجوم – در این حمله که به یک مقر نظامی در نزدیکی کرم ابوسالم در جنوب نوار غزه صورت گرفت ۴ نظامی صهیونیست کشته شدند و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند.

راکت‌های “رجوم” توسط مهندسان فلسطینی در نوار غزه و بر اساس نیازمندی‌های مقاومت و شرایط جغرافیایی میدان نبرد طراحی و تولید شده است. سامانه راکتی رجوم متشکل از ۵ لوله پرتابی است که در سه ردیف در کنار هم قرار می‌گیرند و هر سامانه توان پرتاب ۱۵ فروند راکت را دارد. سامانه مذکور، توانایی شلیک ۱۵ الی ۲۰ فروند راکت به سوی مواضع دشمنان در هر دقیقه دارد.

این سامانه بارها در طول نبردها طوفان الاقصی علیه اهداف مختلف از جمله مواضع ارتش اسرائیل در مناطق رعیم، کرم ابوسالم، نیریم، آمیتای و کیسوفیم به‌کارگیری شده است و برجسته‌ترین عملیات آن حمله به پست نظامی موقت ارتش اسرائیل در منطقه کرم ابوسالم (در ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بوده که طی آن چهار نظامی صهیونیست کشته و ۱۰ تن دیگر زخمی شدند.

مشخصات سامانه راکتی رجوم:
نوع: سامانه راکتی برد کوتاه
ساخت: فلسطین
سازنده: کتائب القسام، شاخه نظامی جنبش حماس
رونمایی: ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۲
حداکثر توان شلیک راکت در دقیقه: ۲۰ فروند

مشخصات راکت:
بُرد مفید: حدود ۸ کیلومتر
بُرد عملیاتی: ۱۵ الی ۱۷ کیلومتر
وزن راکت: ۲ الی ۳ کیلوگرم

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.