تحولات عراق، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 10:41
https://iswnews.com/?p=118355

نیروهای سازمان حشد الشعبی عراق، یک عملیات امنیتی در مناطق شرقی صلاح الدین با هدف افزایش امنیت این مناطق و همچنین تعقیب و بازداشت عناصر داعش آغاز کردند.

۱- بغداد:
– در ۳ فروردین ماه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای اولین بار در ۱۳ سال گذشته طی سفری رسمی وارد بغداد شد و مورد استقبال محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق قرار گرفت.
– در ۱۴ اردیبهشت ماه، نیروهای سازمان حشد الشعبی، یکی از عناصر گروه تروریستی داعش در جنوب بغداد بازداشت کردند.
– سرلشکر قیس المحمداوی، معاون فرمانده عملیات مشترک عراق در بغداد با سرلشکر نیکلا پیزانتی، رئیس ستاد مأموریت ناتو در عراق و سرهنگ پائولو کاستلی، فرمانده گروه هوایی ایتالیا دیدار و بر آمادگی عراق برای مقابله با چالش‌های تروریستی تاکید کرد.

۲- نینوا:
در ۳ اردیبهشت ماه، پایگاه نظامی بعشیقه ارتش ترکیه در منطقه زِلکان واقع در شمال موصل هدف چهار فروند راکت قرار گرفت. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

۳- اربیل:
– در ۴ اردیبهشت ماه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سفری به اربیل با مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان دیدار و گفتگو کرد.
– در ۴ اردیبهشت ماه، قباد طالبانی، معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق اعلام کرد از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درخواست کرده است در تصمیم آنکارا برای بستن حریم هوایی ترکیه بر پروازهای فرودگاه سلیمانیه تجدید نظر کند.

۴- دیالی:
– در ۴ اردیبهشت ماه، فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش این کشور، مخفیگاه‌های متعلق به گروه تروریستی داعش در استان دیالی را مورد هدف قرار دادند. در نتیجه این حملات، تعدادی از عناصر داعش کشته شدند.
– در ۱۵ اردیبشهت ماه، نیروهای سازمان حشد الشعبی عراق، یکی از فرماندهان میدانی گروه تروریستی داعش را در استان دیالی بازداشت کردند.

۵- سلیمانیه:
– در ۷ اردیبهشت ماه، میدان گازی کورمور در منطقه چمچمال کردستان عراق هدف حمله پهپادی عوامل ناشناس قرار گرفت که طی آن ۴ نفر کشته و ۲ نفر دیگر زخمی شدند. تاکنون گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.
– در ۸ اردیبهشت ماه، وزارت خارجه آمریکا ضمن محکومیت حمله به میدان گازی کورمور در اقلیم کردستان عراق، این حمله را اهانت به حاکمیت عراق توصیف کرد.

۶- کرکوک:
در ۱۳ اردیبهشت ماه، نیروهای امنیتی عراق، یکی از عناصر برجسته گروه تروریستی داعش را در استان کرکوک بازداشت کردند.

۷- صلاح الدین:
در ۲۷ اردیبهشت ماه، نیروهای سازمان حشد الشعبی عراق، یک عملیات امنیتی در مناطق شرقی صلاح الدین با هدف افزایش امنیت این مناطق و همچنین تعقیب و بازداشت عناصر داعش آغاز کردند.

۸- در ۱ اردیبهشت ماه، مقاومت عراق با انتشار بیانیه‌ای از شلیک چند فروند پهپاد انتحاری به سمت یک هدف حیاتی در بندر ایلات خبر داد.

۹- در ۲ اردیبهشت ماه، مقاومت اسلامی عراق با انتشار بیانیه‌ای از حمله به مواضع اسرائیل در منطقه جولان اشغالی خبر داد.

۱۰- علی‌رغم اعلام برخی از رسانه‌های غربی مبنی بر از سرگیری حملات کتائب حزب‌الله عراق علیه پایگاه‌های نظامی آمریکایی، تا این لحظه بیانیه‌ای توسط این گروه منتشر نشده است. رسانه‌های نزدیک به مقاومت عراق نیز این خبر را تکذیب کرده‌اند.

۱۱- در ۳ اردیبهشت ماه، حدود ۴۰ دستگاه کامیون متعلق به ائتلاف آمریکایی از مرز کردستان عراق و از طریق گذرگاه غیرقانونی الولید وارد پایگاه‌های آمریکا در استان حسکه سوریه شدند.

۱۲- در ۵ اردیبهشت ماه، اشار گولر، وزیر دفاع ترکیه با اعلام توافق عراق و ترکیه برای تأسیس ستاد عملیات مشترک تاکید کرد که مسئولیت‌های این ستاد بعدا مشخص خواهد شد.

۱۴- در ۸ اردیبهشت ماه، مقاومت اسلامی عراق با انتشار بیانیه‌ای از حمله به شهر حیفا در فلسطین اشغالی خبر داد. این حمله با استفاده از پهپادهای انتحاری صورت گرفت.

۱۵- در ۱۲ اردیبهشت ماه، تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق بیان داشت: در سفر اخیر فرمانده کل نیروهای مسلح به واشنگتن، وضعیت تسلیحاتی عراق با قرارداد خرید ۱۲ بالگرد از نوع بل ۴۱۲ و ۴۰۷ تقویت شده است.

۱۶- در ۱۴ اردیبهشت ماه، مقاومت اسلامی عراق با انتشار بیانیه‌ای از حمله به مواضع اسرائیل در دریاچه المیت در شرق فلسطین اشغالی خبر داد.

۱۷- در ۱۵ اردیبشهت ماه، رئیس کمیسون رسانه و ارتباطات عراق اعلام کرد که استفاده از کلمه “اسرائیل” در رسانه‌های عراق ممنوع شده است و بجای آن از رژیم صهیونیستی یا رژیم غاصب صهیونیستی استفاده می‌شود.

۱۸- در ۱۶ اردیبهشت ماه، نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در رٲس هیئتی عالی رتبە وارد تهران شده و در مدت حضور خود در ایران با رهبر انقلاب اسلامی، رئیس جمهور، فرمانده کل سپاه پاسداران و تعدادی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.

۱۹- در ۱۷ اردیبهشت ماه، مقاومت اسلامی عراق با انتشار دو بیانیه‌ جداگانه از حملات پهپادی به پایگاه نظامی یوهنتن و تاسیسات گازی لویاتان در سرزمینهای اشغالی خبر داد.

۲۰- در ۲۴ اردیبهشت ماه، مقاومت اسلامی عراق با شلیک دو فروند پهپاد انتحاری جدید به نام “الارفد”، هدف مهمی را در بندر ام الرشراش (ایلات) واقع در جنوب فلسطین اشغالی مورد حمله قرار داد.

۲۱- در ۲۵ اردیبهشت ماه، مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع اسپانیا در تماس تصویری با نیروهای این کشور مستقر در عراق از طریق ویدئو کنفرانس، ماموریت آنها را بسیار مهم ارزیابی کرد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.