تحولات یمن، ۲۶ خرداد ۱۴۰۳

یکشنبه 27 خرداد 1403 - 00:52
https://iswnews.com/?p=119417

حملات موشکی و پهپادی ارتش یمن موجب وضعیت نامناسب کشتی های توتر و وربنا در دریای سرخ و خلیج عدن شده است. رسانه های غربی از غرق شدن این کشتی ها در روزهای آینده خبر داده اند.

۱- حملات هوایی ائتلاف آمریکایی-انگلیسی به یمن:
– در ۱۸ خرداد ماه، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی-انگلیسی چهار حمله هوایی به فرودگاه الحدیده و قایق های یمنی در بندر الصلیف انجام دادند.
– در ۱۸ خرداد ماه، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی-انگلیسی در دو حمله هوایی، یک ساختمان را در منطقه الصیانه واقع در مدیریت الثوره استان صنعا بمباران کردند.
– در ۲۰ خرداد ماه، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی سه حمله هوایی به منطقه الجبانه واقع در شمال بندر الحدیده انجام دادند.
– در ۲۲ خرداد ماه، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی-انگلیسی سه حمله هوایی به بندر الصلیف در ساحل استان الحدیده انجام دادند.
– در ۲۳ خرداد ماه، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی در یک حمله هوایی به استان الحدیده، منطقه الجبانه واقع در شمال بندر الحدیده را مورد حمله قرار دادند.
– در ۲۳ خرداد ماه، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی دو حمله هوایی به مدیریت تحیتا در جنوب استان الحدیده انجام دادند.
– در ۲۴ خرداد ماه، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی ساختمان رادیو شهر ریمه در این استان را مورد حمله قرار دادند که موجب زخمی شدن ۵ نفر شد.

۲- مارب:
دولت نجات یمن در اقدامی یک جانبه دستور باز شدن جاده های البیضا-الجوبه به سمت شهر مأرب را صادر کرد. در پی اجرای این دستور، عوامل دولت نجات و کمیته های میانجی تکمیل تمام تمهیدات امنیتی و برداشتن موانع این جاده را تایید کردند. دولت نجات همچنین از طرف مقابل (دولت مستعفی تحت حمایت ائتلاف سعودی) خواست تا راه را از سمت مارب نیز باز کنند تا بازگشایی جاده کامل شود.

۳- صعده:
– در ۱۷ خرداد ماه، یک غیرنظامی یمنی در مدیریت شدا در حملات توپخانه‌ای ائتلاف سعودی به شهادت رسید.
– در ۱۹ خرداد ماه، در نتیجه حملات نیروهای ائتلاف سعودی در منطقه القهر در مدیریت باقم، یک غیرنظامی یمنی به شهادت رسید.

۴- لحج:
– در ۱۶ خرداد ماه، در پی درگیری مسلحین شورای انتقالی جنوب با نیروهای انصارالله در جبهه کرش واقع در استان لحج، تعدادی از مسلحین جنوبی کشته و زخمی شدند.
– در ۱۶ خرداد ماه، در جریان درگیری مسلحین جنوبی با نیروهای انصارالله در استان لحج، عبداللطیف مثنى المرهبی فرمانده مسلحین جنوبی در محور کرش کشته شد.

۵- گیدئون گولبر، مدیرعامل بندر ایلات: «در حال حاضر بندر ایلات به طور کامل بسته است و به دلیل وقوع حملات در دریای سرخ هفت ماه است که هیچ فعالیتی در این بندر صورت نگرفته است. هیچ راه حلی برای بازگشایی این بندر وجود ندارد و با ضعف کشورهای ائتلاف در دریای سرخ، آمادگی داریم در ازای عبور از باب المندب به حوثی‌ها (انصارالله) باج بدهیم.»

۶- سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصارالله و انقلاب یمن درباره تحولات اخیر منطقه:
«آمار عملیات پشتیبانی در نبرد فتح موعود و جهاد مقدس این هفته به ۱۱ عملیات رسید. عملیات این هفته با ۳۱ موشک بالستیک و کروز، پهپاد و قایق نظامی انجام شد. تعداد کشتی های مورد هدف نیز به ۱۴۵ کشتی مرتبط با دشمنان اسرائیلی، آمریکایی و انگلیسی رسیده است. تعداد حملات هوایی دشمن به یمن در این هفته به ۲۲ حمله هوایی در استان های الحدیده، صنعا و ریمه رسید. در حمله به ریمه یک ساختمان اداری مورد حمله قرار گرفت و طی آن دو نفر شهید و ۹ نفر زخمی شدند.
من به رژیم سعودی توصیه می کنم که علیه کشور ما وارد این جنگ نشوند زیرا ما در جنگی هستیم که برای ما چیز جدیدی نیست و سال ها رنج و عذاب آنرا کشیده‌ایم.»

۷- آخرین وضعیت کشتی توتر:
مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا در آخرین گزارش خود از دریای سرخ تاکید کرد که خدمه کشتی توتر (TUTOR)، این کشتی را در فاصله ۶۶ مایلی جنوب غربی بندر الحدیده رها کرده و آنرا تخلیه کرده‌اند. در حال حاضر کشتی در وضعیت نامناسبی قرار دارد و با تخلیه آن می‌توان غرق شدن دومین کشتی متخلف در دریای سرخ را قطعی دانست. علاوه بر این، سایت تحلیلی-اطلاعاتی جغرافیایی SYNMAX با انتشار تصویر ماهواره‌ای از موقعیت کشتی توتر در ۲۳ خرداد ماه، از حرکت دو یدک کش گلادیاتور (GLADIATOR) و هرکولس (HERCULES) به سمت این کشتی خبر داد. این رسانه همچنین افزود که در جریان حمله ارتش یمن یک خدمه کشتی جان خود را از دست داده است.

۸- گزارش خبرگزاری آمریکایی رویترز از وضعیت کشتی توتر:
کشتی توتر (Tutor) تخلیه شده و در دریای سرخ در حال غرق شدن است. یک ملوان مفقود شده است که جسدش در موتورخانه کشتی که پر از آب شده بود توسط آب محاصره شده است.

کشتی توتر در حال غرق شدن

بیشتر بخوانید: حملات جدید ارتش یمن / کشتی توتر در معرض غرق است

۹- کشتی وربنا در حال غرق شدن است!
مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا از تخلیه خدمه یک کشتی دیگر در آ‌ب‌های یمن خبر داد. این کشتی احتمالا همان کشتی وربنا (Verbena) است که پس از کشتی توتر (Tutor) در دریای سرخ، در فاصله ۹۸ مایل دریایی شرق بندر عدن مورد حمله قرار گرفت. طبق این گزارش، کشتی همچنان در حال آتش سوزی است و در شمال شرقی جیبوتی غرق خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ارتش یمن سه کشتی را در دریاهای سرخ و عرب نقره داغ کرد

اولین ویدیو از محل اصابت موشک ارتش یمن به کشتی وربنا

۱۰- در ۲۵ خرداد ماه، مردم یمن در حمایت از مردم و مقاومت فلسطین در شهرهای تحت کنترل انصارالله به راهپیمایی میلیونی پرداختند. این راهپیمایی تحت عنوان “استوار با غزه، مقابله با همه توطئه ها” برگزار شد. مردم یمن در این راهپیمایی با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی و غرب عریه مردم فلسطین و یمن، از عملیات نیروهای مسلح یمن اعلام حمایت کردند.

۱۱- پیام مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن به مناسبت عید غدیر خم:
تمام جنایات صهیونیست های آمریکایی و غربی علیه مردم فلسطین را محکوم می کنیم. ما بر حمایت کامل خود از مردم فلسطین در دفاع از خود و آزادی تمام سرزمینشان و آزادسازی مسجد الاقصی تاکید می کنیم. ما بر تداوم عملیات نیروهای مسلح یمن در حمایت از مقاومت غزه علیه رژیم صهیونیستی در زمین، دریا و هوا تاکید می کنیم. ادامه مرحله چهارم ممنوعیت کشتیرانی به سمت بنادر رژیم صهیونیستی را تا پایان تجاوزات و رفع محاصره نوار غزه تایید می کنیم. ما از همه مواضع عملی شرافتمندانه در حمایت و پشتیبانی از مردم فلسطین در لبنان، عراق، سوریه و ایران تقدیر می کنیم.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمدکاظم یکشنبه, ۲۷ خرداد, ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۵

    درود بر شرف و صلابت و پایداری شما انسانهای آزاده

    پاسخ
  2. amir یکشنبه, ۲۷ خرداد, ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲

    یه سوال دولت یمن هیچ برنامه ای برای ازادی کل یمن و مقابله با حملات ائتلاف سعودی به مناطق شمالی یمن نداره؟

    پاسخ
    1. فرزند ایران جمعه, ۸ تیر, ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۱

      !!!!!!!!!

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.