از اول ژوئن (۱۲ خرداد)، F-35A های نیروی هوایی سلطنتی هلند تبدیل به اولین اسکادران در اروپا شد که مسئولیت کامل حمله/بازدارندگی هسته‌ای با جنگنده‎های پنهان‌کار را به‌صورت رسمی بر عهده گرفت.

نیروی هوایی سلطنتی هلند (RNLAF) اعلام کرد که اف-۳۵ هایی که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ میلادی در هلند مستقر شدند، اکنون به طور کامل نقش هسته ای هلند را از اول ژوئن به عهده گرفته‌اند. این ماموریت قبلا به جنگنده های F-16 که در پایگاه هوایی ولکل (Volkel) حضور دارند محول شده بود.

واحد F-35 مسئول این ماموریت، اسکادران ۳۱۳ است و تسلیحات آن بر اساس توافقنامه اشتراک هسته ای ناتو ارائه می شود.

البته پس از آنکه هلند در اوایل سال جاری بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی B61-12 را دریافت کرد، قابل پیش‌بینی بود که این ماموریت به‌صورت رسمی از سوی نیروهای هوایی سلطنتی هلند اعلام شود.

بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی B61 تایپ ۱۲

در حال حاضر علاوه بر هلند که ماموریت هسته‌ای رسمی ناتو با جنگنده‌های F-35 در اروپا را بر عهده دارد، نروژ نیز داری F-35 هایی با قابلیت هسته‌ای است. این موضوع با توجه به جنگ در اوکراین و تشدید تنش‌های اروپا با روسیه بسیار حائز اهمیت است و در واقع به حفظ ژست بازدارندگی هسته‌ای ناتو علیه روسیه کمک می‌کند. به‌صورت کلی وجود جنگنده‌های پنهان‌کار در اروپا که توانایی حمل بمب‌های هسته ای را دارند و به‌صورت دائمی در پایگاه‌های هوایی اروپا مستقر هستند، به طور جدی برنامه های دفاعی روسیه را دچار مشکل می‌کند.

شایان ذکر است که هلند علاوه بر F-35 های مجهز به سلاح هسته ای، به طور قابل توجهی در حال گسترش توانمندیهای تهاجمی دوربرد با سلاح‎های متعارف است. هلندی ها در حال برنامه ریزی برای دستیابی به موشک های کروز تاماهاوک متعارف برای زیردریایی های کلاس بعدی خود و همچنین موشک های کروز بردبلند دورایستای AGM-158B برای F-35 های خود و راکت انداز چندگانه اسرائیلی PULS هستند.

ورود چهار فروند F-35 به پایگاه هوایی ولکل در ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ – عکس توسط JEROEN JUMELET/ANP/AFP

منبع

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.