سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن با انتشار دو بیانیه جزئیات عملیات های ارتش یمن و عملیات های مشترک با مقاومت عراق علیه ناوگان نظامی آمریکا و کشتی های غیرقانونی را در دریای مدیترانه، سرخ و عرب بیان کرد.

سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه اول اعلام کرد، نیروهای مسلح یمن با چند فروند موشک کروز و بالستیک ناو هواپیمابر آیزنهاور ارتش آمریکا را شمال دریای سرخ مورد حمله قرار دادند. همچنین نیروی دریایی ارتش یمن نیز یک عملیات نظامی ویژه را با تعدادی موشک بالستیک علیه کشتی «ترانس ورلد نویگیتور» (Transworld navigator) در دریای عرب انجام داده است.

طبق گزارش سایت خبری USNI (رسانه تخصصی نیروی دریایی ارتش آمریکا) به نقل از یک مقام آمریکایی، ناو هواپیمابر آیزنهاور از دریای سرخ به سمت دریای مدیترانه خارج شده و این موضوع هیچ ربطی به تنش اخیر میان اسرائیل و حزب الله ندارد.

ارتش یمن از ابتدای درگیریها تاکنون سه بار ناو هواپیمابر آیزنهاور را مورد حمله موشکی و پهپادی قرار داده است. انتقال ناو آیزنهاور به دریای مدیترانه قطعا برای مشارکت آمریکا در حمله به مواضع حزب الله در لبنان نیست، اما می‌تواند با هدف پشتیبانی از عملیات احتمالی اسرائیل در لبنان انجام گیرد. به این نحو که اگر گروه‌های مقاومت از خاک سوریه و عراق اقدام به حمله علیه اسرائیل کردند، جنگنده‌های آمریکایی با آن مقابله کنند و مبدأ حملات در خاک سوریه و عراق را بمباران کنند. همچنین دور شدن از تهدیدات ارتش یمن نیز می تواند علت دیگری برای این امر باشد.

بیشتر بخوانید:
پاسخ ارتش یمن به جنایات ائتلاف آمریکایی-انگلیسی / حمله موشکی به ناو هواپیمابر آیزنهاور
حمله دوباره ارتش یمن به ناو آیزنهاور / چهار کشتی دیگر مورد حمله قرار گرفتند

طبق بیانیه دوم نیز نیروهای مسلح یمن با همکاری گروه‌های مقاومت اسلامی عراق دو عملیات نظامی مشترک علیه اسرائیل انجام دادند که جزئیات این حملات به شرح زیر است:

– در اولین عملیات با تعدادی پهپاد چهار کشتی در بندر حیفا شامل دو کشتی حامل سیمان و دو کشتی باری عمومی هدف قرار گرفتند. این کشتی‌ها متعلق به شرکت هایی بودند که تصمیم ممنوعیت ورود به بنادر فلسطین اشغالی را نقض کردند.

– در عملیات دیگر، کشتی شورتورن اکسپرس (Shorthorn Express) در دریای مدیترانه در مسیر حرکت به سمت بندر حیفا با تعدادی پهپاد مورد حمله قرار گرفت.

طبق اظهارت سرتیپ سریع، هر دو عملیات با موفقیت به اهداف خود رسیدند و اصابت به لطف خدا دقیق و مستقیم بود.

سرتیپ یحیی سریع درباره این حملات گفت، این کشتی‌ها به دلیل نقض فرمان ممنوعیت ورود به بنادر فلسطین اشغالی توسط شرکت‌های مالک این کشتی‌ها هدف قرار گرفته‌اند. وی در ادامه تاکید کرد، نیروهای مسلح یمن به یاری خداوند متعال تا پایان تجاوز و محاصره مردم فلسطین در نوار غزه، به عملیات نظامی مشترک خود با مقاومت اسلامی عراق در پشتیبانی و پیروزی مردم فلسطین ادامه خواهند داد.

کشتی ترانس ورلد نویگیتور یک کشتی فله بر است که از سال ۲۰۱۰ میلادی تحت پرچم لیبریا فعالیت می‌کند. این کشتی از مبدأ سنگاپور به سمت کانال سوئز در مصر در حال حرکت بوده است.

کشتی شورتورن اکسپرس نیز یک کشتی مخصوص حامل دام است که از سال ۱۹۹۸ میلادی با پرچم لوکزامبورگ در حال فعالیت است. مبدأ این کشتی پرتغال و مقصد آن مالت ذکر شده است.

بر اساس آمار تحولات جهان اسلام، حملات اخیر ارتش یمن به کشتی های یادشده، ۱۱۹-۱۲۴ مین حمله رسمی نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های غیرقانونی (اسرائیل، آمریکا، انگلیس و کشتی های وابسته به آنها) در دریاهای سرخ و عرب و همچنین اقیانوس هند و دریای مدیترانه می‌باشد. همچنین حملات پهپادی به چهار کشتی یادشده در دریای مدیترانه، سومین عملیات مشترک ارتش یمن و مقاومت عراق محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: عملیات ارتش یمن علیه ناوشکن آمریکا و کشتی های متخلف

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.