عملیات نظامی ارتش اسرائیل در جنوب نوار غزه در منطقه رفح ادامه دارد و هیچ نشانه ای از کاهش تنش ها دیده نمی‌شود.

ارتش اسرائیل از اواسط اردیبهشت ماه عملیات نظامی زمینی خود را در منطقه رفح از سمت گذرگاه کرم ابوسالم آغاز کرد. سپس با تصرف گذرگاه رفح دامنه پیشرویها را در بخش های جنوبی شهر رفح گسترش داد و طی هفته های گذشته با پیشروی بر روی خط مرزی مصر به سواحل رفح رسید.

اکنون نبردها در تمامی محورهای جنوبی و غربی شهر رفح ادامه دارد. ارتش اسرائیل مناطق زیادی در جنوب شهر رفح را در کنترل دارد. نیمه غربی شهر رفح و بخش هایی از تل السلطان و پروژه مسکونی سعودی هم در اشغال ارتش اسرائیل است.

با توجه به برتری هوایی و زمینی اسرائیلی، گروه های فلسطینی شانس بسیار کمی برای حفظ مناطق باقیمانده در شهر رفح دارند. به احتمال بسیار زیاد ارتش اسرائیل مانند دیگر مناطقی که پیش تر در نوار غزه در آن عملیات انجام دادند؛ پس از تک‌های پیاپی و حملات هوایی بی شمار و تصرف و تخریب مناطق، پیروزی علیه حماس را اعلام کرده و از ویرانه های شهر رفح عقب نشینی خواهند کرد.

آخرین وضعیت نظامی در شهر رفح

وزارت بهداشت غزه در آخرین آمار خود اعلام کرده است بر اثر تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه که از هفت اکتبر تاکنون ادامه دارد، ۳۷۵۹۸ شهید و ۸۶۰۳۲ زخمی شده اند.

فیلیپ لازارینی کمیسر کل آژانس آنروا وابسته به سازمان ملل تاکید کرد که ما امروز شاهد بزرگ‌ترین فاجعه در فلسطین از زمان اشغال فلسطین هستیم. فیلیپ لازارینی گفت که این آژانس در معرض حملات متعدد رژیم صهیونیستی قرار دارد و نهادهای فعال در زمینه امور بشردوستانه در غزه بهای سنگینی در این جنگ پرداخت کردند. لازارینی گفت ۱۸۰ نفر از کارکنان این آژانس تاکنون به شهادت رسیده و ۱۲۰ مرکز وابسته به آن نیز هدف قرار گرفته و بمباران شدند.

نبردها در نوار غزه در حالی ادامه دارد که هیچ چشم انداز روشنی برای آن متصور نیست.  

شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲۱ خرداد از پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا برای آتش بس میان اسرائیل و حماس در نوار غزه حمایت کرد و از گروه های فلسطینی خواست این توافق را با هدف پایان دادن به جنگ هشت ماهه بپذیرند. ۱۴ عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند.  حماس نیز از این قطعنامه استقبال کرد و اعلام کرد که آماده همکاری با میانجیگران برای اجرای اصول این طرح “که با خواسته های مردم و مقاومت ما مطابقت دارد” است.

با این وجود، این طرح آتش بس سه مرحله ای تاکنون به درستی اجرایی نشده است و نتانیاهو اصلی ترین مانع بر سر راه دستیابی به یک آتش بس دائمی است.

هفته گذشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص اعلام که ارتش اسرائیل قصد دارد پس از پایان عملیات در رفح، پایان جنگ را اعلام کند. اما اظهارات اخیر نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پرده از واقعیت نیات مقامات رژیم اسرائیل برداشت.

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که مرحله فعلی نبرد با حماس در غزه (در رفح) در حال پایان است اما تا نابودی حماس، اجازه توقف جنگ در نوار غزه را نخواهد داد. وی هچنین افزود که اسرائیل با توقف عملیات زمینی در رفح می‌تواند نیروهای بیشتری را برای مقابله با حزب الله به مرزهای شمالی بفرستد.

وقتی از نتانیاهو پرسیده شد که آیا از توافقی که با تعهد به پایان جنگ باشد حمایت می کند یا نه، پاسخ داد: “نه. من آماده هستم تا یک توافق جزئی انجام دهم، برخی از گروگان ها به خانه بازگردند و پس از آن جنگ از سر گرفته شود.”

سخنان نتانیاهو نشان داد که اختلافات عمیقی بین او و بایدن وجود دارد و نتانیاهو به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای آتش بس در غزه و مبادله اسرا پایبند نیست.

شبکه KAAN رژیم اسرائیل هم گزارش داد که ارتش اسراییل در حال آماده شدن برای آغاز مرحله سوم جنگ در نوار غزه است که شامل عملیات هوایی خواهد بود. این به روشنی بدان معناست که در صورت پایان عملیات زمینی اسراییل در نوار غزه، جنگ متوقف نمیشود و حملات هوایی رژیم اسراییل همچنان بصورت روزانه به مانند آنچه که در سایر مناطق این باریکه در حال روی دادن است انجام خواهد شد و روزانه افراد غیرنظامی بیشتری کشته خواهند شد.

نتانیاهو با دورویی، تنها به دنبال توافقی جزئی است که به آزادی برخی اسرای اسرائیلی منجر شود و پس از آن جنگ علیه غزه را از  سر بگیرد. در واقع اظهارات نتانیاهو ثابت می‌کند که او به خانواده‌های اسرای اسرائیلی هم دروغ می‌گوید و اهمیتی به زندگی آن‌ها نمی‌دهد و جنگ در غزه را بعنوان راهکاری برای نجات زندگی سیاسی اش و فرار از مشکلات داخلی و بین المللی میداند.

از سوی دیگر وضعیت سیاسی در داخل اسرائیل هم بحرانی است. روز شنبه، بزرگترین تظاهرات ضد دولتی در تل آویو برگزار شد. به گفته سازمان دهندگان تظاهرات ، حدود ۱۵۰ هزار نفر به خیابان های تل آویو آمدند. این تعداد معترضان از زمان ۷ اکتبر بی سابقه بوده است.

تظاهرات کنندگان یک غرفه چوبی در مقابل مقر حزب لیکود را آتش زدند و بنیامین نتانیاهو را به عنوان مشکل اصلی برای عدم دستیابی به توافق صلح و آزادی اسرا اعلام کردند. تظاهرات کنندگان معتقدند نتانیاهو علت اصلی تداوم جنگ است و  او کشور را به سوی نابودی سوق می‌دهد.

با توجه به دو رویی سیاسی و نظامی نتانیاهو، احتمال وقوع یک جنگ گسترده در جبهه شمالی و  جنوب لبنان بیش از هر زمان دیگری احساس میشود.  تحولات یک هفته اخیر در مورد عدم پایبندی نتانیاهو به آتش بس واقعی در نوار غزه و تقویت توان نظامی اسرائیل در جبهه های شمالی، در کنار اخباری مانند هشدار برخی کشورها برای تخلیه اتباعشان از لبنان و همچنین تهدیدات بی سابقه سید حسن نصرالله علیه هرگونه ماجراجویی رژیم اسرائیل در جنوب لبنان، نشان از تحولاتی مهم دارد. در نقطه حساسی از جنگ قرار گرفته ایم و تحولات سرنوشت سازی در حال رقم خوردن است.

تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.