رییس پارلمان لبنان اسراییل را تهدید کرد

سه شنبه 5 تیر 1403 - 15:54
https://iswnews.com/?p=119550

آموس هوکشتاین، مشاور ویژه و فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا، هفته گذشته در جریان سفرش به بیروت با مقامات لبنانی دیدار کرد. هوکشتاین به مقامات لبنانی گفت که حزب‌الله اگر فکر می‌کند که ایالات متحده می‌تواند مانع از شروع عملیات زمینی اسراییل در جنوب لبنان شود اشتباه می‌کند.

هوکشتاین در دیدار با نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در بیروت از او خواست تا پیامی را به سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله برساند. هوکشتاین ادعا کرد گمانه زنی های حزب الله در مورد اینکه آمریکا اسراییل را کنترل میکند اشتباه است. ایالات متحده نمی تواند اسراییل را متوقف کند. اگر وضعیت در مرز اینگونه بحرانی باشد، اسراییل به افزایش حملات ادامه خواهد داد و حزب الله باید به جای افزایش تنش، با اسراییل مذاکره کند.

هوکشتاین از تاجران آمریکایی-اسرائیلی است که در حوزه انرژی فعالیت دارد و در کشورهای مختلف از جمله اوکراین فعالیت کرده است. او پیش از وقوع جنگ اوکراین عضو هیئت نظارت نفت و گاز اوکراین بود.

هوکشتاین پس از آغاز جنگ در فلسطین، بارها به نمایندگی از آمریکا به بیروت و تل آویو سفر کرده و رایزنی هایی را برای جلوگیری از توسعه جنگ بین حزب الله و اسراییل ارائه کرده است. او از طریق مقامات دولت لبنان پیشنهادهای مختلفی را برای مجاب کردن حزب الله به عقب نشینی از جنوب لبنان و توقف حملات علیه اسرائیل ارائه کرده است اما تاکنون موفق نبوده است.

به نظر میرسد یکی از اصلی ترین دلایل عدم موفقیت هوکشتاین ، نقش یک طرفه او باشد. او بجای میانجیگر تبدیل به ابزار یک طرفه و بلندگوی تهدید اسراییل شده است.

نبیه بری رییس پارلمان لبنان و رییس جنبش امل پس از خروج هوکشتاین از لبنان، مواضع سرسختانه ای اتخاذ کرده است. این موضوع نشان میدهد که مقامات لبنانی از میانجیگری یکطرفه هوکشتاین راضی نیستند.

نبیه بری گفت: با هوکشتاین فرستاده آمریکا دیدار کردیم و منتظر جواب‌هایی از وی پس از سفرش به تل آویو بودیم اما خبری نشد. این موجب می‌شود به اقدام آمریکا اطمینانی نباشد. هوکشتاین برای ایجاد آرامش خواستار عقب نشینی هشت کیلومتری حزب‌الله از مرز شد و من هم خواستار عقب نشینی ۸ کیلومتری ارتش اسراییل از مرز شدم.

نبیه بری هشدار داد اگر نیروهای اسراییل حمله زمینی آغاز کنند نیروهای امل در کمین آنها خواهند بود و در خط مقدم و میدان نبرد، حتی جلوتر حزب‌الله با اسراییل خواهند جنگید.

همچنین حزب‌الله پیام‌هایی را از طریق اشخاص ثالث به ایالات متحده ارسال کرد و تصریح کرد که اگرچه خواهان جنگ نیست، اما این سازمان مطمئن است که در صورت حمله به لبنان، می‌تواند به شدت به اسراییل آسیب بزند.

حزب الله پیش تر هم در پیامی قاطع به هوکشتاین گفته بود که اگر ما تدارک حمله اسرائیل به لبنان را کشف کنیم، حمله پیشگیرانه را در نظر خواهیم گرفت.

روز گذشته، هوکشتاین برای هماهنگی بیشتر با یوآف گالانت وزیر دفاع اسراییل در واشنگتن دیدار کرد. در این دیدار درباره انتقال پیام بین مقامات اسرائیل و لبنان و فاز C حمله اسراییل گفتگو شد. 

دیدار هوکشتاین با یوآف گالانت در واشنگتن

مرحله سوم طبق تعریف اسرائیل شامل نبردهای کم شدت در غزه، حملات هوایی هدفمند، عقب نشینی نیروها، ایجاد منطقه حائل در نزدیکی مرز غزه و یافتن جایگزینی برای حاکمیت حماس در این منطقه است.

با این وجود، انتقال به “فاز C” در جنگ غزه بر تحولات در همه جبهه ها از جمله جبهه جنگ با حزب الله تأثیر زیادی خواهد گذاشت. قطعا این اقدام اسرائیل تشدید درگیری است و بر همه جبهات درگیری از سمت لبنان، عراق و یمن تأثیر خواهد گذاشت و دولت نتانیاهو باید برای همه احتمالات نظامی و عواقب سیاسی آماده شود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.