نبردها در جبهه جنوبی در نوار غزه و در جبهه شمالی در مرزهای لبنان ادامه دارد. ارتش رژیم اسرائیل اعلام کرد طی هفته گذشته ۱۰ نظامی این رژیم در جبهه های مختلف کشته شده اند.

وضعیت نظامی در نوار غزه و در شهر رفح تغییر چندانی نکرده است. نیروهای اسرائیلی پس از هفته ها نبرد، هنوز موفق به پاکسازی کامل شهر رفح نشده اند. در حال حاضر حدود ۷۰٪ درصد شهر در کنترل رژیم اسرائیل است.

نبردها در مناطق مرکزی رفح، در تل السطان، در اطراف پروژه سعودی و مناطق جنوبی شهر ادامه دارد.

آخرین وضعیت میدانی در شهر رفح

در سایر نقاط نوار غزه هم وضعیت مانند گذشته است. نیروهای اسرائیلی در محور میانی نوار غزه، موسوم به محور نتزاریم حضور دارند. یگان‌های مهندسی ارتش اسرائیل نیز در شمال و جنوب این محور اقدام به تخریب ساختمان ها و پاکسازی مناطق میکنند.

به گفته ارتش رژیم اسرائیل، نیروهای اسرائیلی طی هفته اخیر شش تونل حماس و جهاد اسلامی فلسطین را در محله شجاعیه منهدم کرده اند.

به ادعای ارتش رژیم اسرائیل، یکی از تونل های تخریب شده تونل اصلی جهاد اسلامی در شهر غزه است. این تونل ۲.۵ کیلومتر طول داشت و برای فرماندهی و کنترل عملیات ها استفاده می شد.

گفته میشود در مجموع تاکنون حداقل شش کیلومتر تونل در شجاعیه تخریب شده است.

به صورت کلی، تونل ها و تاسیسات زیرزمینی گروه های مقاومت فلسطینی چالش اصلی رژیم اسرائیل پس از عملیات نظامی در این مناطق هستند. علیرغم تلاش ارتش اسرائیل برای امن سازی شهر غزه و سایر مناطق نوار غزه، به دلیل وجود تاسیسات زیرزمینی متعدد این موضوع ناممکن به نظر میرسد.

رزمندگان فلسطینی به طور روزانه و با استفاده از این تونل ها اقدام به حملات غافلگیرانه علیه نیروها و ادوات ارتش اسرائیل میکنند. در یکی از آخرین کمین‌ها در شهر غزه نیروهای قسام با گروهی از نیروهای اسرائیلی در محله تل الهوا درگیر شده و یک بمب ضد نفر را در میان نیروهای پشتیبانی دشمن منفجر کردند. در این عملیات چندین نیروی اسرائیلی کشته و زخمی شدند.

کمین نیروهای فلسطینی علیه اشغالگران در شهر غزه

در روزهای گذشته ارتش اسرائیل از فلسطینیان در چندین محله شهر غزه خواست تا شهر را تخلیه کرده و به سمت منطقه بشردوستانه ادعایی حرکت کنند. مناطق بشردوستانه در منطقه المواصی در ساحل جنوبی نوار، محله های غربی خان یونس و دیرالبلح مرکز غزه واقع شده است.

آویخای آدرایی، سخنگوی عرب زبان ارتش رژیم صهیونیستی، فهرستی از مناطقی را که باید تخلیه شوند، در کنار این اطلاعیه منتشر کرد. این مناطق شامل محله های صبرا، ریمال، تل الهوا و دراج شهر غزه است.

اعلامیه ارتش رژیم اسرائیل برای تخلیه بخشی از شهر غزه

این اعلامیه ها در حالی منتشر می‌شود که بمبارانها علیه اهداف غیرنظامی و زیرساخت ها ادامه دارد و رژیم صهیونیستی حتی به مناطق بشردوستانه هم رحم نمیکند!

طی چند روز اخیر دستکم ۵۰ فلسطینی بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. تنها در یکی از این حملات، ۱۷ فلسطینی شهید شدند. در این جنایت منزل خانواده ابو فریح در النصیرات توسط جنگنده های اسراییلی بمباران شد. ۱۴ نفر از شهدا زن و کودک هستند.

امروز هم جنگنده های رژیم اسرائیل منطقه به اصطلاح بشردوستانه مواصی را مورد هدف قرار دادند. در این جنایت آشکار بیش از ۷۰ فلسطینی شهید و ۲۹۰ نفر دیگر زخمی شدند. شمار زیادی از شهدا و مجروحان زن و کودک از جمله کودکان کمتر از دو سال هستند.

ویدیو حاوی صحنه های دلخراش

گوشه ای از جنایت رژیم اسرائیل در مواصی خان یونس

ارتش رژیم اسرائیل طی ماه های اخیر بارها با انتشار چنین بیانیه هایی، غیرنظامیان را مجبور به تخلیه مناطق کرده است. با این حال به نظر نمیرسد تخلیه مناطق تاثیر خاصی بر روند عملیاتی ارتش اسرائیل در غزه داشته باشد؛ زیرا فلسطینی ها پس از مدتی به خانه های خود باز میگردند و ارتش رژیم اسرائیل هم عملا نیرویی در مناطق تخلیه شده مستقر نمیکند. بنابراین این اعلامیه ها بیشتر به معنای حملات هوایی بیشتر، تخریب بیشتر و تلفات انسانی بیشتر در غزه است.

تاکنون حداقل ۳۸۳۴۵ فلسطینی در حملات هوایی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند و ۸۸۲۹۵ نفر زخمی شده اند که بیشتر آنها زن و کودک هستند.

در ۱۸ تیرماه یک تغییر مهم در فرماندهی ارتش اسرائیل در کرانه باختری اتفاق افتاد. سرلشکر آوی بلات فرماندهی مرکزی ارتش رژیم اسرائیل را بر عهده گرفت و به عنوان فرمانده جدید مسئول منطقه کرانه باختری گماشته شد. سرلشکر آوی بلات جایگزین سرلشکر یهودا فاکس شد، که در حال بازنشستگی از ارتش رژیم اسرائیل است پس از ۳۶ سال خدمت است.

سرلشکر آوی بلات

پس از حملات هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، تنش ها و درگیریها در کرانه باختری به بالاترین حد خود در سالهای اخیر رسیده است. وضعیت امنیتی در کرانه باختری وخیم است و ارتش اسرائیل بصورت روزانه و هفتگی اقدام به عملیات نظامی در کرانه باختری میکند.

در آخرین این تنشها، هفته گذشته غسان غریب زهران کودک ۱۳ ساله فلسطینی در شهرک دیر ابو مشعل در مجاورت رام الله به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی به شهادت رسید. همچنین روز گذشته یک جوان فلسطینی دیگر به نام علی موفق جوان در حمله نظامیان اشغالگر به روستای عبوین در شمال غرب رام الله به ضرب گلوله به شهادت رسید.

همچنین بر اساس اطلاعات موجود، فلسطینی ها در یک هفته گذشته دستکم ۹۹ عملیات ضدصهیونیستی در کرانه باختری انجام داده اند.

باشگاه اسیران فلسطینی اعلام کرد که ارتش اسراییل طی هفته اخیر ۱۶ فلسطینی را در مناطق مختلف کرانه باختری بازداشت کردند. اسراییل از آغاز جنگ علیه غزه در هفتم اکتبر گذشته تاکنون بیش از ۹۶۰۰ فلسطینی را در کرانه باختری بازداشت کرده است.

وضعیت در جبهه شمالی همچنان پر تنش است. علیرغم تهدیدات مکرر اسرائیل برای آغاز عملیات نظامی در خاک لبنان، هنوز حمله ای صورت نگرفته است. پیش‌تر سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان در یک سخنرانی تلویزیونی به شدت هشدار داده بود که هرگونه عملیات نظامی رژیم اسرائیل در خاک لبنان با واکنش سخت گروه های مقاومت لبنانی و حزب الله مواجه خواهد شد. به نظر میرسد این پیام در تل آویو به خوبی دریافت شده است!

با این وجود ارتش رژیم اسرائیل طی هفته های اخیر بر شدت حملات پهپادی و ترور علیه افراد کلیدی حزب الله افزوده است. اسراییل تلاش میکند تا از رهگذر ترور فرماندهان میدانی و افراد کلیدی حزب الله، هزینه های جنگ را برای حزب الله لبنان افزایش دهد.

در دو هفته اخیر دو ترور علیه دو تن از فرماندهان و چهره های شاخص حزب الله انجام شده است.

در ۱۹ تیرماه، در جریان حمله هوایی رژیم اسرائیل به خودرویی در بزرگراه بیروت – دمشق، در نزدیکی مرز لبنان، یاسر قرنبش، یکی از اعضای ارشد حزب الله و نزدیک به سید حسن نصرالله به شهادت رسید. حاج یاسر از اعضای ارشد حزب الله است که فرماندهی عملیات آزادسازی جنوب لبنان در محور مرجعیون در سال ۲۰۰۰ و مسئول محور الغندوریه در نبرد سال ۲۰۰۶ به عهده داشت.

در ۱۳ تیرماه، در جریان حمله تروریستی پهپاد اسرائیل به یک خودروی سواری در نزدیکی بیمارستان ایتالیایی در شهر صور، محمد نعمه ناصر با نام جهادی “الحاج ابو نعمه” از فرماندهان ارشد میدانی حزب الله به شهادت رسید. شهید نعمه در جریان آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی و نبردهای سوریه و عراق علیه گروه‌های تروریستی داعش و القاعده نقش مهمی ایفا کرد. او در جریان نبردهای جبهه جنوب لبنان-شمال فلسطین نیز دهها عملیات را علیه ارتش اسرائیل رهبری و نظارت کرد.

علاوه بر ترورهای هدفمند، دوئل های توپخانه ای و حملات هوایی در جنوب لبنان ادامه دارد.

جنگنده های اسرائیلی بصورت روزانه مناطق و شهرکهای جنوبی لبنان را بمباران میکنند. رزمندگان حزب الله نیز با استفاده از راکت های سنگین و همچنین موشکهای ضد زره و پهپادهای انتحاری، بصورت هدفمند مواضع و پایگاه های اسراییلی در شمال فلسطین اشغالی را مورد هدف قرار میدهند.

به عنوان مثال، حزب الله در ۱۶ تیر، یک سری حملات هدفمند به مواضع کلیدی ارتش اسرائیل در جنوب لبنان انجام داد. حزب الله ده ها راکت به پایگاه نیمرا در غرب دریاچه الجلیل و پایگاه کنترل هوایی مرون شلیک کرد. آنها همچنین نیروهای اسرائیلی را در سایت برکه ریشا با موشک های هدایت شونده هدف قرار دادند، همچنین تجهیزات تجسسی در سایت الراحب مورد هدف قرار گرفت و سایت های بیاض بلیدا و البغدادی گلوله باران شد.

گوشه ای از عملیاتهای حزب الله در شمال فلسطین اشغالی

عملیات نظامی در مرزهای شمالی منجر به تخلیه گسترده شهرک ها شده است. گزارش‌های وزارت مسکن و مهاجرت رژیم اسراییل حاکی از آن است که از آغاز جنگ صدها هزار شهرک‌نشین اراضی اشغالی را ترک کرده و دیگر بازنگشته‌اند.

بر اساس آخرین گزارش ها، بیش از ۲۵۰۰۰۰ شهروند اسرائیلی به دلیل جنگ آواره شده اند. از این تعداد حدود ۱۶۴۰۰۰ نفر توسط دولت دستور داده شده یا توصیه شده است که با غرامت دولتی تخلیه شوند و نزدیک به ۱۵۰۰۰۰ نفر دیگر هم بدون درخواست دولت تخلیه شده اند.

و روز به روز بر تعداد آوارگان اسرائیلی افزوده میشود…

بر اساس گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسراییل، شبکه‌های اجتماعی طی هفته‌های گذشته مملو از پست‌های شهرک‌نشینان اسرائیلی شده است که تصمیم به ترک سرزمینهای اشغالی گرفته‌اند. بسیاری از شهرک‌نشینان گفته‌اند جنگ حدود ۱۰ ماه است ادامه دارد و نتایج آن مشخص نیست. بنابراین این جنگ باعث شده تا آن‌ها به فکر ترک اسرائیل بیفتند.

شبکه ۱۲ تلویزیون عنوان کرد یک نظرسنجی جدید نشان میدهد که تمایل اسرائیلی ها برای مهاجرت و ترک اسرائیل دو و نیم برابر افزایش یافته است. گفتنی است از آغاز جنگ علیه غزه ۵۰۰ هزار اسرائیلی، سرزمینهای اشغالی را ترک کرده اند.

وضعیت سیاسی بغرنج در تل آویو، وضعیت امنیتی نامطلوب و بحرانی در کرانه باختری، جنگ در نوار غزه و شکست رژیم اسرائیل برای دستیابی به اهداف تعیین شده در نوار غزه، جنگ و وضعیت پرتنش در جبهه شمالی و احتمال بروز یک جنگ تمام عیار با حزب الله چالش هایی است که اسرائیل را بیش از هر زمان دیگری در معرض فروپاشی قرار داده است. همه این موارد در کنار موج گسترده مهاجرت از اسرائیل، دورنمای وضعیت سیاسی-امنیتی این دولت بحران زده را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. فرزند ایران دوشنبه, ۲۵ تیر, ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۹

    همینی که ۱۰ ماه یکی از ارتش های پیشرفته و قوی دنیا را با تمام حامیانش در غزه گیر انداخته اند و علی رغم بمباران شدید و محاصره ۲۰ ساله همچنان می جنگند باز هم دمشان گرم

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.