در پی حمله پهپادی نیروهای مسلح یمن به خیابان شالوم علیکم در شهر اشغالی تل آویو، یک ساختمان مورد اصابت قرار گرفت.

طبق گزارش رسانه های صهیونیستی، حمله پهپادی ارتش یمن به تل آویو منجر به کشته شدن یک صهیونیست و زخمی شدن دستکم هفت نفر شده است. همچنین در پی این حمله، خساراتی به ساختمان های وابسته به کنسولگری آمریکا در تل آویو وارد شده است.

سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه خود درباره این حمله گفت:

«به یاری خداوند متعال یک عملیات نظامی ویژه انجام شد که یکی از اهداف مهم منطقه یافای اشغالی (تل آویو) را هدف قرار داد. این عملیات با پهپاد جدیدی به نام “یافا” انجام شد که قابلیت عبور از سامانه های پدافندی دشمن را دارد و توسط رادارها قابل شناسایی نیست.

نیروهای مسلح یمن منطقه اشغالی یافا (تل آویو) را منطقه ناامن اعلام می کنند و هدف اصلی در برد تسلیحات ما خواهد بود. نیروهای مسلح یمن با اعلام این عملیات تأیید می‌کنند که دارای بانکی از اهداف در فلسطین اشغالی از جمله اهداف حساس نظامی و امنیتی هستند و با یاری خداوند متعال در پاسخ به کشتارهای دشمن و جنایات روزانه آنها در نوار غزه، به حمله به آن اهداف ادامه خواهند داد.»

ویدیو: لحظه اصابت پهپاد انتحاری ارتش یمن در تل آویو
ویدیو: لحظه اصابت پهپاد انتحاری ارتش یمن در ساحل تل آویو
ویدیو: لحظه اصابت پهپاد انتحاری ارتش یمن در تل آویو از دید هوایی

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در گفتگو با یک شاهد عینی در تل آویو از عملکرد ارتش اسرائیل در برابر این حمله انتقاد کرد و نوشت: «شما در تل آویو هستید و فکر می کنید همه چیز خوب است و بعد می بینید که چیزی سریع به سمت شما می آید و منفجر می شود. این ترسناک است، طبیعی نیست و حالا باید به نوعی با شرایط کنار بیایید. ما نفهمیدیم چرا آژیرها روشن نشدند!»

ویدیو: وضعیت خیابان شالوم علیکم پس از وقوع حمله پهپادی ارتش یمن

ویدیو: وضعیت خیابان شالوم علیکم پس از وقوع حمله پهپادی ارتش یمن

رسانه های صهیونیستی در گزارش انتقادی دیگری نوشتند: «پس از ۹ ماه جنگ، پهپادی ۹ ساعت در هوا به سمت تل آویو آمد. انفجار پهپاد در تل آویو یک شکست بزرگ است. نیروی هوایی با تمام سیستم های دفاعی خود تا زمانی که پهپاد منفجر نشد از خواب بیدار نشد! از ساعت ۵:۳۰ صبح، هیچ کس در ارتش نمی داند اینجا چه اتفاقی افتاده است! شما مثل حمله هفتم اکتبر، خواب بودید!»

ویدیویی از لاشه‌ی موتور پهپاد انتحاری ارتش یمن

اسرائیلی‌ها با تطبیق قطعات لاشه پهپاد با تصاویر پهپاد انتحاری حزب الله معتقدند که حمله توسط مقاومت لبنان و از جهت شرقی تل آویو (دریای مدیترانه) انجام شده است.

احتمال اجرای حمله از خاک لبنان و عبور از دریای مدیترانه کار ساده‌تر و مسیر معقول‌تری برای اجرای این حمله است. همچنین پهپادهای یمنی برای ورود به تل آویو باید از سد ناوگان دریایی ائتلاف آمریکایی-انگلیسی، ارتش های عربستان و مصر و همچنین سامانه‌های پدافندی اسرائیل عبور کنند که کار سختی است و اکثر حملات ماه‌های گذشته به دلیل همکاری کشورهای عربی با آمریکا، با اصابت به اهداف همراه نبوده است.

در مجموع برای قضاوت درباره چگونگی اجرای این عملیات باید اطلاعات بیشتری بدست آورد و نمی‌توان توانایی‌های ارتش یمن را نادیده گرفت. تطبیق لاشه پهپاد مهاجم با پهپادهای حزب الله نیز مسئله عجیبی نیست، چراکه همان پهپاد با نام پهپاد “شهاب” در اختیار انصارالله قرار دارد و در عملیات علیه کشتی سیکلادیس نیز دیده شده بود.

بیشتر بخوانید: هجوم ارتش یمن به ناوهای آمریکایی و کشتی‌های اسرائیلی

طبق بررسی های تحولات جهان اسلام، این حمله ۲۴مین عملیات پهپادی و موشکی نیروهای مسلح یمن علیه اسرائیل در فلسطین اشغالی است.

دریادار دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل درباره این حمله گفت: «ارتش اسرائیل احتمال می‌دهد که پهپادی که بامداد امروز به تل آویو اصابت کرد، از یمن شلیک شده باشد. این پهپاد از نوع صماد ۳ ساخت ایران است. این پهپاد به دلیل خطای انسانی رهگیری نشد. باید پهپاد رهگیری می‌شد و اتفاقی که افتاد اشتباه عامل انسانی بود و احتمال سرنگونی آن وجود داشت. ما در یک جنگ طولانی هستیم و پدافند ما در حال تلاش برای بهبود بخشیدن برای پوشش است. احتمال حمله تلافی جویانه اسرائیل به یمن منتفی نیست.»

گردان های عزالدین قسام با نشر پوستر و جمله ای از سخنان اخیر ابوعبیده، سخنگوی شاخه نظامی جنبش حماس، از عملیات اخیر ارتش یمن در تل آویو قدردانی و آنها را تحسین کردند. قسام در این پیام نوشت: «درود بر برادرانمان در یمن، یمن عربی و اسلامی، کسانی که از فریادهای مردم ما و ندای مقاومت ما متاثر شدند، با برادری همیشگی و عربی خود قیام کردند، محدودیت های جغرافیایی را درهم شکستند و با تمام قوا و قاطعیت از غزه حمایت کردند و همچنان حمایت می‌کنند.»

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.