شرح عملیات:
پس از مطرح شدن سناریوهای مختلف درباره مبدأ (لبنان یا عراق) و نوع پهپاد، مشخص شد که پهپاد تغییر یافته انصارالله از نوع صماد ۳ و ۴ یا شهاب بود، و با سرجنگی سبک تر (برای افزایش برد) مسافتی حدود ۲۱۰۰ کیلومتر را از طریق دریای سرخ و صحرای سینا درنوردید و از ساحل دریای مدیترانه به تل آویو حمله کرد. پهپاد ارتش یمن وقتی به سواحل تل آویو رسید، تا ارتفاع چند ده متری از خط آب پایین آمد تا توسط رادارهای ارتش اسرائیل کشف نشود و سپس پهپاد تا ارتفاع ساختمان ها بالا رفت و منفجر شد.

بیشتر بخوانید: دانش نظامی: پهپاد شناسایی و انتحاری صماد ۳

پاسخ اسرائیل به یمن:
در حال حاضر از اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی از جمله یوآف گالانت وزیر جنگ و سخنگوی ارتش رژیم و رسانه‌های صهیونیستی چنین برمی‌آید که اسرائیل قصد پاسخگویی به حمله پهپادی به تل آویو را دارد. نحوه این پاسخ مشخص نیست اما احتمال اقدام تروریستی برای حذف اعضای ارشد انصارالله، حمله هوایی به مناطق تحت کنترل آنها با کمک ناوگان دریایی ائتلاف آمریکایی-انگلیسی و یا حمله موشکی به یمن وجود دارد.

“عملیات زمینی” نیز یکی از ایده‌های سران دولت مستعفی یمن (وابسته به عربستان و امارات) برای توقف عملیات ضداسرائیلی نیروهای مسلح یمن (انصارالله) است که از ابتدای جنگ فلسطین تاکنون مطرح شده است. البته در نگاه اول نیز مشخص است که عملیات زمینی در مارب، الحدیده و تعز و هر جبهه دیگری در یمن هیچ تاثیری بر حملات موشکی و پهپادی ارتش یمن علیه اسرائیل نخواهد داشت. کمااینکه در هشت سال نبرد ائتلاف سعودی با انصارالله نیز تاثیری نداشت. یک خبرنگار یمنی طرفدار ائتلاف سعودی نیز در گفتگو با شبکه تلویزیونی کان به این مسئله اشاره کرد و گفت: «ما انتظار پاسخ اسرائیل را داریم، اما افکار عمومی یمن راضی هستند. اما این پاسخ راهکاری برای توقف فعالیت‌های حوثی‌ها (انصارالله) نیست. یکی از مقامات مخالف حوثی‌ها در یمن معتقد است که تنها راه متوقف کردن حوثی‌ها “عملیات نظامی زمینی در یمن” است.»

نتیجه گیری:
– حمله پهپادی ارتش یمن نمایانگر دور جدیدی از حملات گروه‌های مقاومت به اسرائیل است. انصارالله حملات خود به فلسطین اشغالی را با مقاومت عراق و لبنان هماهنگ و مشترک کرده و درصدد قطع ارتباط دریایی بنادر اشغالی با دریای مدیترانه برآمده است. این حرکت در کنار انسداد دریای سرخ، موجب فشار اقتصادی شدیدی بر اسرائیل خواهد شد که احتمال فروپاشی کابینه نتانیاهو را افزایش خواهد داد.

– در مقابل اسرائیل از ابتدای عملیات نظامی نیروهای مسلح یمن تاکنون ضربات متعددی را از یمنی‌ها دریافت کرده و تاکنون قادر به پاسخگویی به حملات آنها نبوده است. این ضربات شامل توقیف کشتی گلکسی لیدر، اصابت دهها موشک، پهپاد انتحاری و شهپاد به بیش از ۱۰۰ کشتی وابسته به اسرائیل و متحدینش و همچنین بیش از ۲۴ عملیات موشکی و پهپادی علیه مواضع اسرائیل در فلسطین اشغالی است. به گفته‌ی شبکه تلویزیونی کان، ارتش یمن در جریان عملیات های موشکی و پهپادی در فلسطین اشغالی حدود ۲۰۰ فروند موشک کروز و پهپاد انتحاری به کار برده است و بخش قابل توجهی از توان سامانه‌های پدافندی ارتش اسرائیل را به خود مشغول کرده است.

– ارتش اسرائیل برای مقابله با اقدامات یمن به دلیل فاصله زیاد و دسترسی محدود به تسلیحات نظامی دوربرد و متحرک گزینه‌های محدودی در اختیار دارد و علت اصلی اعزام ناوگان ائتلاف آمریکایی-انگلیسی و اتحادیه اروپا به دریای سرخ نیز همین موضوع بود. البته در صورت همکاری کشورهای عربی (عربستان سعودی، اردن و مصر) امکان اجرای حملات هوایی منظم و متعدد اسرائیل علیه یمن وجود دارد اما کشورهای عربی فعلا تمایلی به درگیری مجدد با یمن را ندارند و کمک‌های خود به اسرائیل را به مسائل اقتصادی محدود کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: حمله پهپادی ارتش یمن به تل آویو / کنسولگری آمریکا به لرزه درآمد (ویدیو)

تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.