جنگنده‌های ارتش اسرائیل با کمک ناوگان نظامی اتحادیه اروپا بندر، نیروگاه برق و انبارهای نفتی شهر الحدیده واقع در غرب یمن را بمباران کردند.

طبق گزارش خبرنگار میدانی تحولات جهان اسلام در الحدیده حملات هوایی دشمن علیه انبار نفتی بندر الحدیده و انبار سوخت ایستگاه برق الحدیده انجام شد. حملات هوایی توسط جنگنده های اسرائیلی انجام شده و موجب شهادت تعدادی از کارکنان بندر و ایستگاه برق و همچنین زخمی شدن دستکم ۸۰ نفر از مردم غیرنظامی شده است. خبرنگار میدانی تحولات جهان اسلام به نقل از وزارت بهداشت دولت نجات یمن، آمار تلفات این حملات را شش شهید، سه مفقود و ۸۳ نفر زخمی عنوان کرده است.

طبق گزارش میدانی خبرنگار تحولات جهان اسلام در شهر الحدیده، حملات دشمن اسرائیلی به الحدیده شامل سه نقطه می‌شود: ۱- بندر الحدیده ۲- انبارهای سوخت گازوئیل برای ایستگاه برق ۳- ایستگاه برق الحدیده. این حملات موجب خساراتی در اسکله بندر، تخریب جرثقیل ها و همچنین از بین رفتن سوخت گازوئیل در انبارها شد. همچنین برق شهر الحدیده از زمان وقوع حمله دشمن تاکنون قطع شده است. عوامل وزارتخانه های مختلف دولت یمن در حال تلاش برای بازگرداندن جریان برق، درمان مجروحین و همچنین برآورد خسارات وارده هستند.

دریادار دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل با به عهده گرفتن مسئولیت این حمله گفت: «جنگنده های ما در پاسخ به صدها حمله حوثی‌ها به اسرائیل در ماه‌های گذشته به اهدافی در بندر الحدیده در یمن حمله کردند.» مقامات آمریکایی نیز در گفتگو با رسانه ها عربی به طور رسمی اعلام کردند که در این حمله هیچ مشارکتی با اسرائیل نداشته اند.

طبق گزارش رسانه‌های صهیونیستی و اطلاعات پروازی هواپیماها در آسمان منطقه، هواپیمای سوخت‌رسان KC-767A متعلق به ارتش ایتالیا در عملیات اسرائیل علیه یمن مشارکت داشته است.

محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله و مسئول مذاکرات دولت نجات یمن در واکنش به حمله اسرائیل به الحدیده گفت: «تجاوز وحشیانه اسرائیل به یمن با هدف قرار دادن تاسیسات غیرنظامی، انبار نفت و ایستگاه برق الحدیده با هدف دو برابر کردن رنج مردم انجام شد. فشار بر یمن برای توقف حمایت از غزه رویایی است که برای دشمن محقق نخواهد شد. این تجاوز وحشیانه تنها باعث افزایش عزم، استواری، تداوم و پشتیبانی تصاعدی مردم یمن و نیروهای مسلح دلاور آنها از غزه خواهد شد. مردم یمن به لطف خدا قادر هستند با همه چالش ها مقابله کنند و در راه پیروزی فلسطین مظلوم و مردم غزه که نماد عدل در زمین هستند، از خدا یاری می‌جویند.»

ارتش یمن: به تهاجم وحشیانه اسرائیل پاسخ می‌دهیم

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه رسمی این نیروها اعلام کرد که ارتش یمن به اقدام وحشیانه اسرائیل پاسخ خواهد داد. سرتیپ سریع در این بیانیه گفت:

– دشمن اسرائیلی تهاجم وحشیانه ای را به استان الحدیده آغاز کرد و با چندین حمله به نیروگاه برق شهر ساحلی الحدیده، بندر الحدیده و انبارهای سوخت را حمله کرد که همگی اهداف غیرنظامی هستند.

– نیروهای مسلح یمن ضمن تایید آنچه در بیانیه های قبلی خود عنوان شده بود، تاکید می کنند که به این تجاوز آشکار پاسخ خواهند داد و به یاری خداوند متعال در ضربه زدن به اهداف حیاتی دشمن اسرائیلی دریغ نخواهند کرد و مجددا تاکید می‌کنیم که منطقه یافا (تل آویو) یک منطقه ناامن است.

– نیروهای مسلح یمن تحت هدایت رهبری مؤمن خود و همراه با همه اعضای مردم آزاد، سربلند، ثابت قدم و مبارز یمن، عملیات خود را در حمایت از برادرانمان در غزه، با هر عواقب و نتیجه‌ای، متوقف نخواهند کرد. به یاری خداوند متعال برای جنگی طولانی با دشمن آماده می‌شویم تا اینکه تجاوزات و تمام جنایات و محاصره علیه مردم فلسطین در نوار غزه متوقف شود. تجاوز اسرائیل به یمن مستلزم آن است که همه مردم این ملت در حمایت از آرمان فلسطین، و در رد تجاوز اسرائیل و پیروزی خون مظلومان غزه دست به اقدامی جدی بزنند. مردم بزرگ یمن با رهبری و نیروهای مسلح خود به یاری خداوند بر این چالش فائق خواهند آمد، همانطور که به یاری خداوند در سال های گذشته بر همه چالش ها غلبه کرده اند.

حزب الله لبنان، جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین هر یک در پیام های جداگانه ضمن اعلام همبستگی با دولت و مردم یمن، حملات هوایی ارتش اسرائیل به الحدیده را به شدت محکوم کرده و شهادت جمعی از غیرنظامیان یمنی را تسلیت گفتند. حماس از همه کشورهای جهان و کشورهای اسلامی و عربی خواست تا این جنایت را محکوم کرده و به اتحاد برای مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی بپردازند.

این حمله اولین اقدام رسمی و علنی ارتش اسرائیل در خاک یمن است و در پاسخ به حمله پهپادی ارتش یمن به تل آویو که به تعبیر صهیونیست ها “خط قرمز” آنها بود، انجام شد. طبق گزارش رسانه های صهیونیستی ۲۰ فروند هواپیمای نظامی از جمله جنگنده های F-15E و هواپیماهای سوخت رسان اسرائیلی و ایتالیایی در این عملیات شرکت داشته اند که از طریق دریای سرخ وارد حریم هوایی یمن شده و اقدام به بمباران الحدیده کرده اند. نتانیاهو معتقد است که الحدیده دروازه ورود تسلیحات ایرانی به یمن است و حمله به این منطقه که در فاصله ۱۸۰۰ کیلومتری ما قرار دارد باید به عنوان پیامی به ایران و گروه های مقاومت انجام میشد.

بیشتر بخوانید: ابعاد حمله پهپادی ارتش یمن به تل آویو / اسرائیل پاسخ می‌دهد؟

در یکی از این ویدیوها لحظه شلیک چند فروند موشک هوا به سطح توسط جنگنده‌های اسرائیلی دیده می‌شود که جرثقیل ها و انبار سوخت بندر الحدیده را مورد اصابت قرار می‌دهند.در ویدیوی دوم نیز سوخت گیری جنگنده‌های اسرائیلی نمایش داده می‌شود که بر فراز دریای سرخ انجام شده است.

این حملات بی شک در روزهای آتی موجب فشارهای اقتصادی بر دولت یمن خواهد شد. انهدام انبارهای سوختی و تخریب امکانات بندر الحدیده روند سوخت رسانی و انتقال کالاهای اساسی به یمن را برای مدتی مختل می‌کند. البته مقامات دولتی اظهار داشته‌اند که ذخیره سوخت به اندازه کافی انجام شده و نسبت به کمبود سوخت در یمن نگرانی وجود ندارد.

ویدیوی واضحی از لحظه اصابت موشک های اسرائیلی به جرثقیل های بندر و انبارهای سوختی الحدیده از دید کارگران یمنی. در این ویدیو نیز اصابت دو موشک به جرثقیل های بندر و همچنین اصابت دستکم یک یا دو موشک به انبارهای سوختی مشاهده می‌شود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.