در نتیجه اصابت راکت حزب‌ الله یا موشک پدافندی اسرائیل به زمین فوتبال شهرک مجدل شمس در جولان اشغالی، ۱۱ نفر کشته و ۳۵ نفر زخمی شدند.

پس از حملات راکتی حزب الله به مقر فرماندهی تیپ حرمون در پایگاه معالیه گولانی و منطقه الزاعوره در شمال جولان اشغالی، رسانه های صهیونیستی از اصابت یک موشک به زمین فوتبال شهرک مجدل شمس اطلاع دادند. در نتیجه این انفجار تا این لحظه ۱۲ نفر کشته و ۳۴ نفر زخمی شده اند. برخی رسانه ها نیز از افزایش کشته ها به ۱۴ نفر خبر داده اند که فعلا قابل تایید نیست.

لحظه اصابت موشک پدافندی اسرائیل در مجدل شمس

مقامات ارشد اسرائیل در گفتگو با رسانه ها عنوان کرده اند که حزب الله با این حمله از خطوط قرمز گذشته است و لبنان بزودی پاسخ این حمله را دریافت خواهد کرد. در مقابل این سناریو، برخی رسانه‌ها از عملکرد اشتباه سامانه‌های پدافندی ارتش اسرائیل در مقابله با حمله راکتی حزب الله به پایگاه معالیه گولانی و سقوط یکی از موشک های پدافندی در زمین فوتبال مجدل شمس سخن گفته‌اند که نیاز به بررسی بیشتری دارد. بنابراین برای بررسی ابعاد و حقیقت این حمله باید منتظر شواهد و استنادات بیشتر ماند.

حزب الله لبنان نیز در بیانیه رسما مسئولیت این حمله را رد کرده و نوشت: «مقاومت اسلامی لبنان به طور قاطعانه ادعاهای منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها و تریبون‌های مختلف دشمن در خصوص هدف قرار دادن مجدل شمس، را تکذیب و ارتباط مقاومت اسلامی با این حادثه را به‌طور قاطعانه رد می‌کند.»

ویدیو: وضعیت مجدل شمس پس از وقوع انفجار

سایت صهیونیستی والا نیز به عدم هشدار به ساکنان مجدل شمس قبل از حمله خبر داد و نوشت که آنها دستور رفتن به پناهگاهها را دریافت نکرده اند. سایت اسرائیل هیوم نیز در واکنش به این حادثه عنوان کرد، تحقیقات اولیه حاکی از آن است که سامانه های پدافند هوایی در رهگیری موشک های مجدل شمس با مشکل مواجه بوده اند.

ویدیو: محل وقوع انفجار

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و از سیاستمداران تندروی صهیونیست از نتانیاهو خواست تا باید فورا بازگردد. وی مدعی شد که زمان اقدام فرا رسیده است و تمام لبنان باید بهای آن را بپردازد. اسموتریچ همچنین خواستار ترور سید حسن نصرالله در پاسخ به حمله مجدل شمس شد.

ایتمار بن غفیر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و از دیگر مقامات تندروی صهیونیست نیز گفت: «از هفتم اکتبر تا الان گفته ام که ما در شمال در شرایط جنگی هستیم و باید دشمن را شکست داد و ۱۰ ماه است که مجامع تصمیم گیر از اعتراف به اینکه ما در نبرد با حزب الله هستیم طفره می روند. امروز هیچ کس، در هیچ مجمعی، از جمله وزیر جنگ که تنها به دنبال مهار حزب الله بود، نمی تواند از واقعیت خونین اجتناب کن. “ما در جنگ هستیم.” من نخست وزیر را فوراً با تلفن رمزگذاری شده به جلسه کابینه فرا می خوانم تا تصمیمی را بگیریم که مدت هاست خواستار آن بودم. اکنون جنگ در شمال است!»

دریادار دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در کنفرانس خبری این انفجار را سخت ترین حادثه از زمان حمله هفتم اکتبر دانست و گفت، وزیر جنگ، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس موساد در حال ارزیابی وضعیت مجدل شمس هستند. در این مرحله هیچ تغییری در دستورالعمل های فرماندهی جبهه داخلی اعمال نشده است. هاگاری در ادامه حزب‌الله را مسئول کشتن کودکان بی‌گناه عنوان کرد و گفت ارتش مطابق چارچوب اعلامی به حمله پاسخ خواهد داد.

هاگاری در بیانیه دیگری ادعا کرد راکتی که به زمین فوتبال مجدل شمس اصابت کرد ساخت ایران بوده و حامل کلاهک انفجاری ۵۰ کیلوگرمی بوده است. وی همچنین مسئول پرتاب موشک به سمت مجدل شمس را یک فرمانده میدانی حزب الله به نام علی محمد یحیی دانست.

ارتش اسرائیل در پیامی دیگر مدعی شد که از تجزیه و تحلیل سیستم های عملیاتی ارتش اسرائیل اینگونه به نظر می‌رسد که پرتاب راکت به سمت مجدل شمس، از منطقه‌ای واقع در شمال روستای شبعا در جنوب لبنان انجام شده است.

کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل نیز در گزارشی عنوان کرد، آمریکا از اسرائیل خواسته تا به خاطر ترس از وقوع جنگ در لبنان، پاسخ گسترده ای به حمله مجدل شمس ندهد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نیز در موضعی که بیانگر رقابت های انتخاباتی با دولت دموکراتها است، حمله موشکی به جولان را وحشتناک دانست و ادعا کرد که اگر او رئیس جمهور بود این اتفاق نمی افتاد. ترامپ در ادامه افزود ما نمی توانیم اجازه دهیم این حملات ادامه پیدا کند.

طبق ویدیوها و تصاویر موجود از لحظه اصابت موشک و آثار آن در زمین فوتبال شهرک مجدل شمس، این حادثه همزمان با حملات راکتی حزب الله به پایگاه معالیه گولانی در شمال جولان اشغالی رخ داده است اما عامل و نوع موشک مربوط به حزب الله نیست و به احتمال زیاد یکی از موشک‌های پدافندی گنبد آهنین ارتش اسرائیل عملکرد خطایی داشته و به سمت شهر سقوط کرده است. استنادات اولیه از حجم کم دود، تخریب سطحی زمین و مسیر موشک های دیگر پدافند اسرائیل نیز گویای همین امر است. ارتش و رژیم اسرائیل از این موضوع در حال سوءاستفاده هستند، تا علاوه بر توجیه حملات خود به جنوب لبنان، زمینه اقدامات بیشتر در شرق و شمال لبنان را فراهم کنند. توسعه جنگ در جبهه شمال فلسطین اشغالی در کوتاه مدت به نفع دولت نتانیاهو خواهد بود اما در دراز مدت این رژیم را بیشتر به سمت سقوط خواهد کشاند. نتانیاهو برای جنگ افروزی های بیشتر در منطقه منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و برگزیده شدن گزینه مطلوبش است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.