شامگاه شنبه ۶ مرداد ماه تصاویری از اجساد متعدد پراکنده یک مجموعه سفیدپوست در بیابان‌های مالی در فضای مجازی منتشر شد. در این تصاویر که برخی از آن‌ها توسط عناصر جنبش جدایی طلب ازواد و برخی دیگر توسط شبکه‌های مرتبط با سازمان القاعده منتشر شدند گفته شد که این اجساد متعلق به عناصر روس‌تبار واگنر می‌باشد که در یک کمین پیچیده و مشترک بین جنبش ازواد و مجموعه انصار الدین وابسته به جماعه نصره الإسلام و المسلمین شاخه القاعده در منطقه ساحل گرفتار شده‌اند.

در روز ۷ مرداد‌ماه مؤسسه الزلاقه بازوی رسانه‌ای جماعه نصره الإسلام و المسلمین خبر و فیلم مفصل‌تری را از صحنه عملیات منتشر کرد و اظهار داشت که کاروان نظامی ارتش مالی به همراه نیروهای روس‌تبار واگنر در روز شنبه ۶ مرداد ماه در جنوب تین زاوتین واقع در شرق مالی در نزدیکی مرز الجزایر، گرفتار کمین جماعه نصره الإسلام و المسلمین شده و در این کمین  کاروان نظامی ارتش مالی و نیروهای واگنر به طور کامل منهدم شده و ۵۰ تن از عناصر واگنر و ۱۰ تن از عناصر ارتش مالی کشته شدند. این در حالی بود که خبرهای تکمیلی از گرفتار شدن کاروان واگنر در کمین عناصر جنبش جدایی طلب ازواد پیش از کمین القاعده خبر می‌دادند. در این خبرها از انهدام تعداد زیادی خودروی MRAP و انهدام یک بالگرد Mi-۲۴ و همچنین ۸۰ کشته و تعداد بیشتری زخمی و اسیر سخن رفته بود.

سرانجام رسانه‌های وابسته به نیروهای واگنر نیز به این عملیات واکنش نشان‌داده کانال تلگرامی «رازگروزکا واگنرا» بیانیه منتسب به گروه واگنر را منتشر کرد. پس از انتشار این بیانیه، رسانه‌های روسیه نیز خبر این بیانیه را کار کرده و خبرگزاری فرانس پرس نیز به انتشار آن مبادرت ورزید.

در این بیانیه آمده: بین ۲۲ تا ۲۷ جولای ۲۰۲۴ نیروهای ارتش مالی و نیروهای تهاجمی موسوم به ۱۳ از عناصر واگنر به شدت با پیکارجویان جنبش‌های جدایی طلب ازواد و شاخه ساحل سازمان القاعده درگیر شد. این بیانیه می‌افزاید: در ابتدا نیروهای واگنر به فرماندهی سرگی شفچنکو توانستند بر شبه نظامیان فائق آیند، اما از راه رسیدن طوفان شن باعث شد تا افراطگرایان صوف خود را بازیافته و تعدادشان را به ۱۰۰۰ نفر برسانند، و اینگونه توانستند آسیب‌هایی را به صفوف نیروهای واگنر و نیروهای مسلح کشور مالی وارد آورند. در پایان این بیانیه به آخرین پیام بیسیم مجموعه شفچنکو در ساعت ۱۷:۱۰ روز ۶ مرداد ماه اشاره شده‌است. مفاد این پیام عبارت‌است از: «جز سه نفر از ما باقی نمانده و ما درگیری را ادامه می‌دهیم. فرمانده نیروهای شماره ۱۳ سرگی شفچنکو نیز کشته شده‌است»

طبق گزارش شبکه الحره، سید بن بیلا نماینده «چارچوب راهبردی دائم در دفاع از ملت ازواد» به عنوان نماینده جنبش‌های جدایی طلب طوارق موسوم به ازواد درباره این درگیری گفت: نیروهای ارتش مالی و عناصر واگنر برای تسلط بر یک معدن طلا در روستای اخربان واقع در جنوب تین زواتین با عناصر ازوادی درگیر شده، و در ابتدا دست بالا را داشتند اما عناصر ازواد پس از شکل گیری طوفان شن به دلیل اینکه پیکار در چنین وضعیتی را به خوبی می‌شناسند توانستند بر نیروهای ارتش مالی و عناصر واگنر فائق آیند. وی اضافه کرد که طوفان شن مانع رسیدن نیروهای کمکی ارتش مالی و واگنر شد.

خبرهای رسمی بیشتر، عملیات جنبش ازواد را در این کمین ترکیبی مورد توجه قرار دادند، در حالی که عناصر جماعه نصره الإسلام و المسلمین نیز تصاویر و گزارش‌های مفصلی از کمین خود علیه عناصر واگنر منتشر کردند. بعید نیست که خشونت عناصر واگنر و نیروهای ارتش مالی در شمال این کشور باعث گونه‌ای هماهنگی بین عناصر جدایی طلب ازواد و جماعه نصره الإسلام و المسلمین در این مقطع زمانی شده باشد.

برداشتن پرچم اوکراین در کنار پرچم ازواد توسط جدایی طلبان طوارق و همچنین خبر کشته شدن یکی از عناصر رسانه‌ای فعال نزدیک به واگنر در این کمین برخی از حواشی این عملیات بودند.

لازم به ذکر است که دولت پیشین مالی در سال ۲۰۱۵ با طوارق شمال مالی به توافق رسیده بود و درگیری‌ بین نیروهای دولتی و عناصر جنبش ازواد پایان یافته بود، اما با روی کار آمدن دولت کودتا در مالی، توافق‌نامه بین طوارق و دولت پیشین مالی در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کان لم یکن تلقی شد، و از آن زمان درگیری عناصر جدایی طلب ازواد و همچنین عناصر جماعه نصره الإسلام و المسلمین و ولایت ساحل داعش با نیروهای دولتی مالی وارد مرحله جدیدی شد. در همین زمان بود که دولت‌های کودتا در مالی، بورکینافاسو و نیجر پس از خروج نیروهای فرانسوی از منطقه ساحل، دست به دامان نیروهای روس به ویژه نیروهای گروه موسوم به واگنر شدند.

پس از این امر و به ویژه پس از انتشار گزارش‌های مکتوب و تصویری درباره خشونت و سبعیت نیروهای ارتش مالی و عناصر واگنر در شمال مالی توسط رسانه‌های متعلق به القاعده و جدایی طلبان بود که عناصر شاخه ساحل القاعده و ولایت ساحل داعش و جنبش ازواد به ویژه در مناطق شمالی مالی در مقاطع مختلف با عناصر واگنر درگیر شده و ضمن دادن تلفات جانی، تلفاتی به این گروه نیز وارد می‌کردند.

گفتنی است که تمرکز شاخه القاعده در منطقه ساحل در چند ماه اخیر بیشتر بر روی عملیات در بورکینافاسو و جنوب و مرکز مالی بوده‌است. این در حالی است که در ۲۰ روز اخیر میزان عملیات‌های القاعده در شمال مالی علیه نیروهای ارتش مالی و عناصر واگنر به ویژه در منطقه کیدال افزایش چشمگیری داشته و به عدد شش رسیده‌است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.