رژیم اسرائیل به لبنان حمله خواهد کرد؟!

سه شنبه 9 مرداد 1403 - 21:21
https://iswnews.com/?p=120226

در ششم مرداد ماه یک راکت در یک زمین ورزشی در شهر مجدل الشمس در بلندیهای جولان اشغالی اصابت کرد. بر اثر این حادثه ۱۴ نفر از جوانان دروزی جان خود را از دست دادند و بیش از ۳۵ نفر دیگر زخمی شدند. بلافاصله پس از این حمله، رژیم اسرائیل انگشت اتهام را به سمت حزب الله لبنان نشانه رفت و ادعا کرد که پرتابه از داخل خاک لبنان شلیک شده است و مقاومت لبنان را عامل این حمله معرفی کرد.

از سوی دیگر، حزب الله لبنان قویا این اتهام را رد کرد و عنوان کرد که ادعاهای رژیم اسرائیل دروغ است و حزب الله چنین حمله ای را انجام نداده است.

اصابت راکت به یک زمین ورزشی در شهر مجدل الشمس

مجدل الشمس در جولان اشغالی از منظر جغرافیایی به خط مرزی سازمان ملل و مناطق تحت کنترل دولت سوریه بسیار نزدیک است؛ همچنین اهالی مجدل الشمس دروزی هستند و به صورت کلی هیچگونه هدف نظامی اسرائیلی در این شهر وجود ندارد.

با توجه به این واقعیت‌ها، حمله راکتی حزب الله به مجدل الشمس هیچ توجیه عقلی و نظامی ندارد و وقوع این حادثه از پایه، با شک و تردیدهای جدی مواجه است.

برخی کارشناسان بر این باورند که احتمال ساختگی بودن این حمله وجود دارد. رژیم اسرائیل این روزها در شرایط بسیار سختی به سر میبرد و به دنبال راهی برای برون رفت از این مشکلات است.

جنگ در نوار غزه بیش از ۱۰ ماه است که ادامه دارد و هدف اعلامی رژیم اسرائیل از آغاز جنگ در نوار غزه که همانا “نابودی حماس و گروه‌های مقاومت فلسطینی” است تاکنون محقق نشده است و هیچ چشم انداز روشنی برای پایان جنگ در نوار غزه وجود ندارد. اسرای اسرائیلی هم همچنان در اسارت هستند و رژیم اسرائیل قادر به آزاد کردن آنها نیست. تنها دستاورد رژیم اسرائیل در نوار غزه ویرانی این باریکه و وقوع فاجعه انسانی و نسل کشی و شهادت ۴۰ هزار غیرنظامی فلسطینی است.

پس از آغاز تجاوز نظامی اسرائیل به نوار غزه، حزب الله لبنان و ارتش یمن در حمایت از مردم فلسطین بصورت نظامی وارد میدان شده‌اند. در جبهه شمالی، درگیریهای روزانه بین حزب الله و ارتش اسرائیل ادامه دارد. هزاران نفر از شهرک نشینان صهیونیست آواره شده اند و تقریبا تمامی شهرکهای شمال فلسطین اشغالی تخلیه شده اند و آمار ویرانی و تخریب بالاست. حملات موشکی و پهپادی ارتش یمن علیه اهداف اسرائیلی در سرزمینهای اشغالی بصورت روزانه و هفتگی انجام میشود و همچنین منافع اقتصادی آنها یعنی کشتی های تجاری در دریای سرخ و مدیترانه و خلیج عدن تحت حملات متعدد قرار دارد.

در کرانه باختری، وضعیت امنیتی پس از حملات هفتم اکتبر به شدت بغرنج است و وضعیت در حالت انفجار است.

در تل آویو تظاهرات ضد دولتی بصورت هفتگی ادامه دارد و وضعیت سیاسی به شدت آشفته است و دولت اسرائیل تحت فشارهای داخلی و خارجی در آستانه فروپاشی قرار دارد.

رژیم صهیونیستی به معنی واقعی کلمه “تحت ضربات متعدد” است. همه موارد بالا این گمانه زنی را تقویت میکند که حمله راکتی به مجدل الشمس ساختگی باشد.

در حال حاضر و در این نقطه از جنگ، رژیم اسرائیل به شدت به یک سناریو و داستان جدید نیاز دارد تا بتواند از مهلکه ای که در آن دست و پا میزند رهایی پیدا کند. آغاز یک جنگ جدید علیه لبنان همان سناریویی است که اسرائیل به آن نیاز دارد. اسرائیل قصد دارد با استفاده از بهانه “حمله مشکوک” در مجدل الشمس و آغاز یک جنگ جدید در لبنان، تمام توجهات را از نسل کشی و جنایتها و شکستهای استراتژیکش در نوار غزه و جبهه شمالی به داخل خاک لبنان بکشاند.

در هر صورت، تمام گمانه زنی ها حاکی از آن است که رژیم اسرائیل تصمیم خود برای حمله به لبنان را گرفته است. نشست کمیسیون امنیت ملی اسرائیل در تل آویو برگزار شد و تصمیم برای انجام یک حمله گسترده در لبنان گرفته شده است. بر اساس ادعای اسرائیل، تمام اهداف انتخاب شده اند اما حملات محدود به اهداف استراتژیک است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت بیان کرده پاسخ محدود اما قابل توجه خواهد بود که شامل زیرساخت‌ها و یا اهداف مرتبط با حزب‌الله می‌شود.

برخی مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل سخن از عملیات نظامی با هدف عقب راندن حزب الله به پشت رودخانه لیتانی به میان می آورند. اما رژیم اسرائیل به خوبی میداند که توانایی تهاجم زمینی به خاک لبنان را ندارد و مجبور است به حملات هوایی بسنده کند.

رود لیتانی در جنوب لبنان

یکی از اصلی ترین مشکلات ارتش اسرائیل برای تهاجم زمینی به لبنان، محدودیت مسیرهای عبوری نیروهای پیاده و تجهیزات زرهی به داخل لبنان است. به طور کلی چهار گذرگاه برای عبور نیروهای زمینی وجود دارد که بیشتر آنها در میان تپه‌ها و جنگلهای متراکم واقع شده اند. پس از این گذرگاه‌ها هم، وجب به وجب مناطق کوهستانی جنوب لبنان بهترین مکان برای حزب الله برای ایجاد کمین علیه ارتش اسرائیل است.

تجربه جنگ ۳۳ روزه مثال واضحی از این موضوع است. شکست نیروهای زرهی و پیاده ارتش اسرائیل در جنوب لبنان حتمی خواهد بود.

روز گذشته یک کانال لبنانی با استناد به شبکه های عبری عنوان کرد که آموس هوکشتاین، مشاور ویژه و فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در لبنان در پیامی به مقامات رژیم صهیونیستی ابلاغ کرد که هرگونه حمله به بیروت و ضاحیه با حمله حزب الله به غوش دان و بیت المقدس مواجه خواهد شد.

حزب الله لبنان هم به صراحتا اعلام کرده است هرگونه حمله رژیم اسرائیل به لبنان را با پاسخی سخت پاسخ خواهد داد.

گروه های مقاومت اسلامی در سطح منطقه هم در پیام‌هایی جداگانه از مقاومت لبنان حمایت کرده اند و گفتند در صورت هرگونه حمله رژیم اسرائیل به لبنان، عملیاتهای نظامی علیه اسرائیل تشدید خواهد شد. حتی بنابر گزارش‌ها برخی گروه های مقاومت عراقی عنوان کرده اند در صورت آغاز جنگ در لبنان اقدام به ارسال نیرو به جنوب لبنان خواهند کرد.

در شرایطی که تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از جنگ ادامه دارد، ۱۴ کشور از شهروندان خود خواسته‌اند لبنان را ترک و یا از سفر به آن خودداری کنند. شرکتهای هواپیمایی لوفت‌هانزا و شرکت‌های تابع آن پروازهای خود را از/به بیروت تا ۵ آگوست تعلیق کرده‌اند.

به هر روی بسیار بعید به نظر میرسد که آغاز جنگ جدید در لبنان به رژیم اسرائیل برای برون رفت از مشکلاتش کمکی بکند. راهبردهای سیاسی و جنگی رژیم اسرائیل طی دهه‌های گذشته تغییری نکرده است اما شرایط منطقه ‌ای و نظامی حزب الله لبنان دستخوش تغییرات جدی شده و نسبت به گذشته بسیار مجهزتر و توانمندتر شده است. به عبارت دیگر اسرائیل شاید بتواند جنگ جدیدی را آغاز کند اما تصمیم گیری در مورد خروج از آن و تبعات جنگ، خارج از کنترل اسرائیل خواهد بود.

حزب الله لبنان مانند گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه محاصره نیست و از توانمندیهای شگفت انگیزی برای غافلگیری اسرائیل برخوردار است. چه بسا پس از آغاز جنگ جدید، اسرائیل بر خلاف آنچه که در نوار غزه انجام میدهد و در مورد توافقات آتش بس عهدشکنی میکند، در مواجهه با حزب الله مجبور به اعطای امتیازهای فراوان برای خروج از جنگ بشود.

تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.