الجولانی چه نسبتی با امام موسی صدر و فیلم قدیمی داعش دارد!؟

چهارشنبه 17 مرداد 1403 - 15:10
https://iswnews.com/?p=120383

شدت اعتراضات جریان‌های مخالف ابو محمد الجولانی در شمال غرب سوریه به ویژه در اطراف ادلب که از مرداد ماه سال گذشته آغاز شده بود، پس از برخورد خشن هیئت تحریر الشام در خرداد ماه سال جاری کمتر شده، اما گفتمان رسانه‌های معترض به جولانی شدیدتر از قبل شده‌است.

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری «تحولات جهان اسلام» برخی رسانه‌های معترض به الجولانی تلاش می‌کنند هویت او را به چالش کشیده و در سوری بودن او شک و شبهه ایجاد کنند، و در این راستا گاهی به سخنانی شگفت و شاخ‌دار متوسل می‌شوند.

رسانه مزمجر الثوره السوریه که رسانه‌ای نسبتا قدیمی در عرصه ناآرامی‌های سوریه تلقی می‌شود یکی از مهمترین رسانه‌های معترض به الجولانی است که اخیرا دشمنی خود با الجولانی را به بالاترین حد رسانده‌است.

یکی از مسائلی که مزمجر الثوره السوریه در روزهای اخیر مورد توجه قرارداده، مسئله اصالت ابو محمد الجولانی است. مزمجر با پیش کشیدن نام‌هایی که به عنوان نام اصلی الجولانی تلقی می‌شود مانند «احمد الشرع» یا «اسامه العبسی» در نسبت کسانی که تحت عنوان خویشان الجولانی تلقی می‌شوند تردید ایجاد کرده و در مورد سوری بودن بلکه حتی عرب بودن او شک و شبهه ایجاد می‌کند.

مزجمر و دیگر رسانه‌های همسو با آن در یک اقدام شگفت تصاویری از الجولانی را در کنار امام موسی صدر منتشر کردند که می‌توان آن را تحریفی ناشیانه تلقی کرد.

تصاویر الجولانی در کنار امام موسی صدر در پست مزمجر الثوره السوریه

مزمجر در ادامه این خبرسازی جعلی خود با انتشار یک فیلم منتسب به داعش مدعی شد فرد حاضر در فیلم ابومحمد الجولانی است.

با اینکه می‌دانیم الجولانی کار خود را با عضویت در دولت اسلامی عراق (داعش بعدی) در دهه پیش آغاز کرد اما تحقیقات پایگاه «تحولات جهان اسلام» نشان می‌دهد که تصویر مورد ادعای مزجمر الثوره السوریه در فیلم منتسب به داعش، به هیچ وجه تصویر الجولانی نیست.

فیلم منتسب به داعش که از سوی مزجمر الثوره ادعا شده الجولانی در آن حضور دارد
 

مزمجر الثوره برای اینکه خبر جعلی خود را برای مخاطبان صحیح جلوه دهد، تنها بخشی از فیلمی که ادعا می‌کند الجولانی در آن حضور دارد را منتشر کرد. پایگاه تحولات جهان اسلام با رجوع به فیلم اصلی که «خمسه أعوام لدوله الإسلام» نام دارد و در سال ۱۳۹۰ از سوی مؤسسه الفرقان داعش که در آن زمان دولت اسلامی عراق نام داشت منتشر شده‌است، متوجه شد که تصویر ادعایی مزمجر ارتباطی به الجولانی ندارد. درواقع نام فردی که در تصویر حضور دارد ابو اسامه الشامی است و صدا و شیوه صحبت کردن او نیز با الجولانی بسیار متفاوت می‌باشد.

فیلم اصلی داعش که نشان می‌دهد ادعای مزمجر الثوره السوریه مبنی بر حضور الجولانی در این فیلم درست نیست

لازم به یادآوری است که برخورد خشن تحریر الشام در خرداد ماه جاری در برابر اعتراضات جریان‌های مخالف از شدت این اعتراضات کاسته و در عین حال باعث شده تا گفتمان معترضان در فضای مجازی نسبت به جولانی شدیدتر شود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.