منشا این دست از پهپادهای انتحاری، از ایده ساده تبدیل کوادکوپترهای دید اول شخص (FPV) سرگرمی به کوادکوپتری مرگبار که قابلیت حمل یک مهمات ساده را داشته باشند سرچشمه میگیرد. این ابتکار و نوآوری، ابتدا در خلال جنگ روسیه و اوکراین به‌صورت میدانی و محدود، تست و آزمایش شد و پس از کسب موفقیت و تایید اثرگذاری بالای آن، محبوب شده و به سرعت در سایر جبهه‌های جنگ گسترش یافت.

در جنگ روسیه و اوکراین، هر روز واحدهای FPV هر دو ارتش، ویدیوهایی را منتشر می‌کنند که نشان می‌دهد چگونه پهپادهای FPV ارزان قیمت به طور موثر توپخانه‌ها یا تانک‌های گران‌قیمت به ارزش میلیون‌ها دلار را نابود میکنند و نقش تحول‌آفرین خود را در جنگ‌های مدرن به نمایش میگذارند.

این دست از کوادکوپترهای انتحاری به‌دلیل سادگی و سهولت دسترسی و هزینه کم، در حال تثبیت خود در ارتش‌های جهان به‌عنوان یک روش نوین و موثر در خطوط نبرد هستند و به مرور تبدیل به یکی از تاکتیکهای رزمی اصلی در نبردهای نزدیک خواهند شد.

در طول یک سال گذشته شاهد ورود FPVهای نظامی به جنگ سوریه هم بوده ایم. ارتش سوریه با کمک روسیه و با بهره برداری از تجارب جنگ اوکراین، آغاز به استفاده از این پهپادها کرده است. طی ماه‌های اخیر استفاده از FPV ها و انهدام مواضع و خودروهای مسلحین در منطقه ادلب به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

استفاده ارتش سوریه از FPV ها برای هدف قرار دادن مواضع و خودروهای مسلحین در منطقه ادلب

همچنین به تازگی حزب الله لبنان هم از FPV ها برای هدف قرار دادن مواضع و خودروهای اسرائیلی در شمال سرزمینهای اشغالی استفاده کرده است. با این حال جای خالی FPV های مرگبار در نبردهای غزه دیده میشود. شاید اگر پیش از آغاز نبردها در هفتم اکتبر، گروه‌های مقاومت فلسطینی بصورت گسترده به این کوادهای انتحاری کوچک مجهز شده بودند، صحنه درگیری در نوار غزه به گونه ای دیگر رقم میخورد و یا حداقل میزان تلفات رژیم صهیونیستی چندین برابر بیشتر از تلفات فعلی بود.

همانطور که گفته شد، کوادکوپترهای دید اول شخص (FPV) در اصل برای مصارف غیرنظامی و تجاری طراحی شده اند اما قابلیت شخصی‌سازی و هزینه بسیار مقرون به صرفه، متخصصان نظامی را به سوی بهره برداری از آنها سوق داد.

هر FPV توسط یک اوپراتور در نزدیکی خط مقدم نبرد کنترل و هدایت می‌شود و می‌تواند یک بسته شدیدالانفجار را حمل کند. برد آنها بسته به اندازه پهپاد، باتری، میزان و نوع مهماتی که حمله میکند بین ۵ تا ۲۰ کیلومتر یا بیشتر متغیر است.

FPV ها میتوانند بسته به نوع ماموریت و هدف، طیف وسیعی از مهمات را با خود حمل کنند.

اوپراتور اصلی، FPV را با استفاده از یک هدست مخصوص و کنترلر هدایت میکند و یک نیروی دیگر با استفاده از یک تبلت که تصاویر ویدویی را به صورت زنده دریافت میکند و با نقشه ماهواره ای، اوپراتور را در انجام موفق عملیات کمک و راهنمایی میکند.

نمایی از یک FPV و اوپراتور مجهز به هدست ویژه و ریموت کنترل و تبلت راهنما

معمولاً هدف یا اهداف از قبل توسط یک پهپاد نظارتی، شناسایی شده و اطلاعات آن در اختیار واحد FPV قرار داده میشود. سپس واحد FPV با توجه به نوع هدف، مهمات مورد نظر را انتخاب کرده و بصورت میدانی برای انهدام هدف وارد عمل میشود.

پهپادهای FPV در اشکال و اندازه های مختلف تولید می شوند. از آنجایی که پهپادهای FPV از قدرت مانور بسیار بالایی برخوردارند و به سمت هدف خود هدایت می شوند، بسیار دقیق تر از بسیاری از توپخانه‌ها هستند. نوع حرکت و چالاکی FPV ها به آنها اجازه می دهد تا وسایل نقلیه متحرک و یا نیروهای پیاده را تعقیب کنند و به آنها ضربه بزنند. این در حالی است که هدف قرار دادن اهداف متحرک با بسیاری از توپخانه ها سخت و دشوار است. همچنین FPV ها می‌توانند مانند مهمات سرگردان اما به شکل بسیار موثرتر بر روی هدف مانور دهند و از کوچکترین فضای ممکن وارد ساختمانها و سنگرها شده و اهداف را با موفقیت مورد هدف قرار دهند.

استفاده از FPV ها در جنگ روسیه و اوکراین
استفاده از FPV ها در جنگ روسیه و اوکراین
استفاده از FPV ها در جنگ روسیه و اوکراین
استفاده از FPV ها در جنگ روسیه و اوکراین

نتیجه گیری
ظهور پهپادهای FPV در خط مقدم جنگ روسیه و اوکراین که وظایف رزمی مختلفی را انجام می‌دهند، منجر به توسعه این بخش از پهپادهای کوچک و مرگبار شده و تاکتیکهای میدان نبرد را دستخوش تغییرات بنیادی کرده است. این پهپادها می‌توانند بصورت موثر بر تجهیزات نظامی و نیروی انسانی تأثیر بگذارند و هم به‌عنوان پهپادهای انتحاری و هم به‌عنوان پهپادهای قابل استفاده مجدد برای انداختن مهمات روی هدف به‌کار گرفته شوند.

استفاده موفقیت‌آمیز از یک یا چند پهپاد FPV ارزان قیمت که منجر به کاهش یا از کار افتادن هر یک از تجهیزات گران قیمت نظامی و یا تلفات انسانی می‌شود، هزینه های سنگینی را بر طرف مقابل جنگ تحمیل میکند. بنابراین، هزینه های تولید و یا خرید FPVها با هزینه تلفات انسانی و یا بودجه و زمان صرف شده برای تولید یک تانک جدید یا تجهیزاتی که توسط FPVها منهدم شده است قابل مقایسه نیست.

FPV ها در خطوط مقدم نبرد خطر بزرگی را متوجه نیروهای پیاده و تجهیزات زرهی کرده اند. از این رو، ارتش‌های کشورهای مختلف برای مقابله با این تهدید و حفاظت از نیروها و تجهیزات زرهی و … مجبور به توسعه جنگ الکترونیک و بازبینی در شیوه های دفاعی خود برای مقابله با آنها هستند.

منابع:
FPV drones are defining the battlefield
How drone combat in Ukraine is changing warfare
FPV drones: weapons that changed the modern war

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.