تحولات یمن، ۲۹ مرداد ۱۴۰۳

دوشنبه 29 مرداد 1403 - 09:01
https://iswnews.com/?p=120622

در نتیجه حمله خودروی انتحاری مسلحین القاعده به مدرسه الفریض در مدیریت مودیه در استان ابین، ۱۹ نفر از مسلحین جنوبی کشته و ۱۷ نفر دیگر زخمی شدند.

۱- صعده:
– در ۱۸ مرداد ماه، ائتلاف سعودی شب گذشته مناطق آل شیخ و عیاش در مدیریت منبه واقع در استان صعده را مورد حمله توپخانه‌ای قرار داد.
– در ۲۲ تا ۲۴ مرداد ماه، پهپادهای تهاجمی ائتلاف سعودی دو بار منطقه الغور در مدیریت غمر در استان صعده و یک بار منطقه المشبه عزله بنی الحداد در مدیریت حرض واقع در شمال استان حجه را مورد حمله قرار داده‌اند. همچنین منطقه آل شیخ در مدیریت منبه و منطقه آل ثابت در مدیریت قطابر در استان صعده مورد حمله توپخانه‌ای سعودی‌ها قرار گرفته‌اند. این حملات موجب زخمی شدن دو تن از مهاجرین آفریقایی شده است.

۲- الحدیده:
– در ۱۹ مرداد ماه، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی-انگلیسی سه حمله هوایی به بندر الصلیف انجام دادند.
– در ۲۲ مرداد ماه، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی-انگلیسی یک هدف در جزیره کمران را مورد حمله قرار داد.
– در ۲۵ مرداد ماه، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی-انگلیسی یک حمله هوایی به بندر الصلیف انجام دادند.

۳- ابین:
در ۲۶ مرداد ماه، در نتیجه حمله خودروی انتحاری مسلحین القاعده به مدرسه الفریض در مدیریت مودیه در استان ابین، ۱۹ نفر از مسلحین جنوبی کشته و ۱۷ نفر دیگر زخمی شدند. این مدرسه پایگاه تیپ سوم حمایت و پشتیبانی وابسته به شورای انتقالی جنوب است و عامل حمله شخصی به نام ابوغانم الابی، از اعضای انصارالشریعه (شاخه گروه تروریستی القاعده در یمن) بوده است. علیرغم برقراری آتش بس در جبهات یمن، حملات القاعده علیه جنوبی‌ها در استان های ابین و شبوه کم و بیش ادامه دارد. این حملات بیشتر به صورت بمب گذاری در جاده ها، کمین تک تیراندازها و بعضا حملات انتحاری انجام می‌شود.

۴- در ۲۵ مرداد ماه، مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا از وقوع یک حادثه در فاصله ۹۵ مایل دریایی در شمال شرقی مساوا در اریتره خبر داد. طبق این گزارش، افراد مسلح با یک قایق کوچک و یک کشتی باری کوچک ساحلی به کشتی خارجی نزدیک شده‌اند. موقعیت و نوع حمله مشابهتی با تاکتیک های نیروهای مسلح یمن در اقدامات گذشته علیه کشتی های غیرقانونی و وابسته به رژیم صهیونیستی ندارد. بنابراین احتمال دارد که حمله از سوی دزدان دریایی سومالیایی و یا اریتریایی انجام شده باشد. 

۵- سید عبدالملک بدرالدین الحوثی درباره تحولات فلسطین و منطقه:
– تصمیم برای پاسخگویی از محور جهاد و مقاومت به جنایات دشمن ضروری است. پاسخ به دشمن در راه است و تصمیم قاطعانه‌ای است که هرگز لغو نخواهد شد. این تصمیم یک تعهد اخلاقی، انسانی و اعتقادی است. پاسخ، تعهدی صادقانه از سوی انسان های صادقی است که در گفتار و عمل آزموده شدند.

– بسیج شناورهای نیروی دریایی ارتش آمریکا و آوردن جنگنده‌ها به پایگاه های آمریکایی در کشورهای عربی نمی تواند تصمیم پاسخگویی را لغو کند.

– حملات این هفته در جبهه یمن با ۱۵ فروند موشک بالستیک و کروز و پهپاد علیه کشتی‌ها انجام شد و عملیات همچنان ادامه دارد. حملات خصمانه آمریکا در این هفته بالغ بر ۱۰ حمله بود که هشت مورد آن در الحدیده و دو حمله در حجه و صنعا بود. در نبرد فتح موعود و جهاد مقدس ۷۳ نفر شهید و ۱۸۱ نفر مجروح شدند.

۶- دریاسالار جورج ویکوف، فرمانده ناوگان پنجم ارتش آمریکا در گفتگو با مرکز مطالعات آمریکایی CSIS:

– ما توانایی های حوثی ها (انصارالله) را کاهش دادیم، اما موفق به توقف آنها نشدیم. صحبت در مورد اینکه آیا از اقدامات حوثی ها جلوگیری شده یا خیر، موضوع سختی است. انتخاب توقف عملیات علیه کشتیرانی در دریا بر عهده حوثی ها است و آنها می توانند هر روز که بخواهند این کار را متوقف کنند. یک رویکرد محتاطانه در یمن مورد نیاز است. در طول تاریخ شاهد تصمیمات و چالش های دشوار بسیاری بوده ایم که کسانی که سعی در کنترل این سرزمین داشتند، با آن مواجه شده اند.

– احتمال تبدیل شدن حوثی ها به صادرکنندگان فناوری نظامی در آینده وجود دارد و آنها به توسعه قابلیت های نظامی خود ادامه می دهند. ما معتقدیم که توانایی حوثی‌ها محدود به حمایت‌های ایران نیست و در توانایی‌های نظامی آنها تنوع وجود دارد.

– با وجود عملیات حفاظتی بزرگ توسط نیروهای آمریکایی و متحدین آنها، شرکت های کشتیرانی تمایل زیادی برای بازگشت به آبراه حیاتی دریای سرخ ندارند.

۷- پیت ایوانز، فرمانده ناوشکن دیاموند (HMS Diamond) ارتش انگلیس، در مصاحبه با رسانه BFBS Forces News (وابسته به نیروهای مسلح انگلیس) درگیری های جبهه یمن را حیرت آور دانست و گفت: «صنعا موشک‌های بالستیک بسیار سریعی دارد که رهگیری و سرنگونی آنها دشوار است.» ایوانز با اشاره به عملیات رهگیری یکی از موشک‌های بالستیک انصارالله گفت: «سرنگونی موشک بالستیک برجسته‌ترین رویداد در طول ماموریت من است. منظورم این است که این نوع موشک فوق العاده سریع است و مقابله موفق با آن بسیار دشوار است.»

بیشتر بخوانید: کشتی‌های جدید ارتش انگلیس راهی اقیانوس هند شدند/ ماموریت کشتی دیاموند چیست؟

۸- شرکت بازرگانی انرژی ترافیگورا (ابرشرکت چندملیتی در حوزه بازرگانی فلزات و انرژی):

– صنعت کشتیرانی امسال ۵۰۰ هزار بشکه در روز سوخت اضافی مصرف خواهد کرد و این امر به دلیل مسدود بودن مسیر دریای سرخ و انحراف مسیر کشتیرانی در اطراف دماغه امید نیک است. از این میزان ۲۰۰ هزار بشکه سهم تانکرهای سوختی خواهد بود.

– در این راستا آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی کرده است که این افزایش برای تأمین کنندگان نفتکش در سنگاپور که مرکز اصلی ذخیره‌سازی در مسیرهای شرق به غرب قابل توجه خواهد بود. سنگاپور یکی از اصلی ترین بنادری است که بیشترین آسیب را از مسدود بودن مسیر دریای سرخ شاهد بوده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.