تبادل آتش توپخانه ای میان ارتش رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان به‌صورت روزانه در جبهه های جنوبی لبنان ادامه دارد. حزب الله لبنان با استفاده از راکت های سبک، پهپادهای انتحاری و موشکهای ضدزره به مواضع و پایگاه های ارتش رژیم اسراییل در شمال سرزمینهای اشغالی حمله میکند.

صبح دیروز حزب الله دستکم ۸۰ راکت به سمت مواضع ارتش رژیم اسرائیل در شمال سرزمینهای اشغالی شلیک کرد. بر اساس اطلاعات کانال ۱۲ تلویزیون رژیم اسرائیل، ۲۰ عدد از راکت ها به سمت الجلیل غربی شلیک شده است.

رسانه های نزدیک به حزب الله لبنان گزارش کردند حزب الله در واکنش به حمله شب گذشته (۲۹ مرداد) جنگنده‌های اسرائیلی به استان بقاع در شرق لبنان، دهها فروند راکت به سمت مقر فرماندهی لشکر ۲۱۰ جولان در پایگاه نفخ و مقر هنگ توپخانه و تیپ زرهی لشکر ۲۱۰ در پادگان یردن در جولان اشغالی شلیک کردند.

این حملات تلفات جانی در پی نداشت اما باعث تخریب و آتش سوزی در برخی مناطق جولان اشغالی شد.

همچنین حزب الله لبنان روز گذشته در ۲۹ مرداد با چندین پهپاد انتحاری مقر نظامیان اسرائیلی در نزدیکی شهرک یعرا و پایگاه سانات چین در شمال عکا را مورد هدف قرار دادند. در این حمله یک نظامی اسرائیلی کشته شد و شش نفر دیگر زخمی شدند.

نیروهای حزب الله صبح امروز در دو حمله مجزا، پایگاه حدب یارون را با گلوله‌های توپخانه‌ای و کوادکوپتر انتحاری (FPV) مورد حمله قرار دادند. این حمله ۱۶مین عملیات حزب الله با استفاده از کوادکوپتر انتحاری (FPV) است.

بیشتر بخوانید: پهپادهای FPV انتحاری؛ دیگر هیچ نقطه‌ای در خطوط مقدم نبرد امن نیست!

پایگاه حدب یارون در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی

همچنین صبح امروز، در نتیجه حمله راکتی حزب الله به پایگاه لجستیکی قصرین (به گفته حزب الله: تسنوبار) در جولان اشغالی پنج ساختمان تخریب شده و یک صهیونیست زخمی شده است.

حمله راکتی حزب الله به پایگاه لجستیکی قصرین و مناطق اطراف آن در جولان اشغالی

از سوی دیگر جنگنده‌های اسرائیلی با استفاده از بمبهای سنگین شهرکهای شرقی و جنوبی لبنان را مورد هدف قرار میدهند. طی سه روز اخیر جنگنده های اسرائیلی ده ها حمله به مناطق جنوبی و شرقی لبنان مانند عیتا الشعب، طیرحرفا، طیبه، خیام، الناقوره، حولا، رامیه و بیوت السیاد، المنصوری، طیبه، نبی شیث، بوادای، سهل سرعین، سرده و دیر سریان انجام دادند. در جریان حمله توپخانه‌ای صهیونیست‌ها به منطقه سرده یک تبعه سوری شهید شد.

در پی حمله پهپادی اسرائیل به یک آمبولانس در اطراف منطقه الناقوره، سه امدادگر لبنانی زخمی شدند. این آمبولانس در حال انتقال یک زخمی از منطقه حامول بود که مورد حمله قرار گرفت.

در نتیجه حمله هوایی جنگنده‌های اسرائیلی به منطقه ضهیره، دو لبنانی شهید شدند.

همچنین ترورهای هدفمند اسرائیل علیه نیروها و فرماندهان حزب الله ادامه دارد. روز دوشنبه ۲۹ مرداد پهپادهای اسرائیلی یک خودروی سواری را در جاده دیرقانون-رأس العین مورد حمله قرار دادند. طی این ترور یک لبنانی به شهادت رسید.

حمله پهپادهای اسرائیلی به یک خودروی سواری در جاده دیرقانون-رأس العین

درگیریها در جنوب لبنان در حالی ادامه دارد که تلفات حزب الله به آهستگی در حال افزایش است. طی دو روز اخیر حزب الله اسامی هفت نفر از نیروهایش که در نبردهای جنوب لبنان به شهادت رسیدند را منتشر کرد. بیشتر این افراد توسط بمبارانهای سنگین جنگنده‌های اسرائیلی در جنوب لبنان به شهادت رسیدند.

بر اساس اطلاعات موجود تاکنون شهدای حزب الله به ۴۰۰ تن افزایش یافته است. در حالی که حزب الله آمار تلفات نظامی خود را به صورت رسمی اعلام میکند اما به نظر میرسد رژیم اسرائیل از ارائه آمار واقعی از تلفات خود در جبهه های شمالی طفره میرود.

یوآف گالانت، وزیر دفاع رژیم اسرائیل دوشنبه در جریان بازدید از لشکر ۳۶ در شمال سرزمینهای اشغالی گفت که مرکز ثقل اسرائیل به تدریج از نوار غزه به سمت جبهه شمالی دور می شود، زیرا اسرائیل برای تشدید تنش بزرگ با حزب الله لبنان آماده می شود. منظور گالانت از این سخنان اشاره به مذاکرات آتش بس جاری در نوار غزه و توافق تبادل اسرا است.

ملاقات یواف گالانت وزیر جنگ رژیم اسرائیل با دادو بار کالیفا فرمانده لشکر ۳۶ام در شمال فلسطین اشغالی

مذاکرات آتش بس، پنج شنبه و جمعه هفته گذشته در دوحه قطر بدون دستاورد خاصی به اتمام رسید. دور دیگر این مذاکرات این هفته در قاهره پایتخت مصر میان میانجی گران و سران اسرائیلی برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: حماس شروط یکطرفه اسرائیل در مذاکرات آتش بس را رد کرد

نتایج این مذاکرات برای رژیم اسرائیل بسیار مهم است. اسرائیل در حال حاضر در دو جبهه در شمال و جنوب می‌جنگد. ارتش اسرائیل از یک سو تقریبا نیمی از قوای خود را در شمال متمرکز کرده است و نیم دیگر در جبهه جنوبی مشغول است. از این رو در حال حاضر توانایی انجام یک عملیات بزرگ در جبهه شمالی را ندارد.

با دستیابی به یک توافق مناسب در جنوب در نوار غزه؛ ارتش اسرائیل فرصت پیدا خواهد کرد که با توان و تجهیزات بیشتری در جبهه شمالی به نبرد حزب الله برود و زمینه را برای بازگشت آوارگان به سرزمینهای شمالی فراهم کند.

جنگ در امتداد مرزهای شمالی فلسطین اشغالی خسارات سنگینی را به حیثیت، امنیت و اقتصاد رژیم اسرائیل وارد کرده است. عملیاتهای نظامی حزب الله در این محور منجر به تخلیه گسترده شهرک‌ها شده است. بر اساس آخرین گزارش ها، بیش از ۲۵۰۰۰۰ شهرک‌نشین اسرائیلی در اثر جنگ آواره شده اند و تعداد آوارگان اسرائیلی هر روز رو به افزایش است. همچنین مهاجرات معکوس از سرزمینهای اشغالی به شدت افزایش یافته است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.