قلع و قمع دو کشتی وابسته به اسرائیل توسط ارتش یمن

جمعه 2 شهریور 1403 - 00:12
https://iswnews.com/?p=120736

نیروهای مسلح یمن جزئیات حمله سنگین دریایی، موشکی و پهپادی به دو کشتی وابسته به اسرائیل در خلیج عدن و دریای سرخ را اعلام کردند.

سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه شامگاه ۱ شهریور ماه اعلام کرد، نیروهای نیروهای دریایی، پهپادی و موشکی یمن، با تعدادی قایق جنگی، موشک بالستیک و کروز و پهپاد انتحاری دو کشتی وابسته به اسرائیل را مورد حمله قرار دادند. این اقدام در راستای یاری مردم مظلوم فلسطین و مجاهدان آن و در پاسخ به تجاوزات آمریکا و انگلیس به یمن، دو عملیات نظامی در دریای سرخ و خلیج عدن انجام شده است.

طبق بیانیه سرتیپ سریع، در اولین عملیات ارتش یمن، کشتی نفتی سونیون (Sounion) متعلق به یک شرکت خارجی که با رژیم صهیونیستی سروکار دارد و تصمیم ممنوعیت ورود به بنادر فلسطین اشغالی را نقض کرده است، هدف قرار گرفته و در معرض غرق شدن قرار دارد.

در عملیات دوم نیز کشتی Sw North Wind I متعلق به شرکتی که با رژیم اسرائیل ارتباط دارد و تصمیم ممنوعیت ورود به بنادر فلسطین اشغالی را نقض کرده است، در خلیج عدن و دریای سرخ هدف قرار گرفت.

نیروهای مسلح یمن در بیانیه خود تأکید کردند که همچنان به محاصره دریایی دشمن اسرائیلی ادامه می‌دهند و تمامی کشتی‌های مرتبط با آنها یا کشتی هایی که متعلق به شرکت‌هایی است که طبق بیانیه‌های قبلی با اسرائیل سروکار دارند را در منطقه عملیات نظامی اعلام شده هدف قرار می‌دهند. این نیروها همچنین تصریح کردند که عملیات نظامی تا پایان تجاوز و رفع محاصره نوار غزه متوقف نخواهد شد.

تصویر آرشیوی از نفتکش سونیون

کشتی سونیون یک تانکر نفت خام است که از سال ۲۰۰۶ میلادی تحت پرچم یونان به کشتیرانی پرداخته است. طبق گزارش سایت های ناوبری، این کشتی از مبدأ بندر بصره عراق به سمت آفریقای جنوبی در حال حرکت بوده است! اما در فاصله ۷۷ مایل دریایی غرب بندر الحدیده مورد حمله ارتش یمن قرار گرفته است.

به گفته شرکت امنیتی ونگارد (Vanguard)، در ابتدای حمله دو قایق کوچک که مجموعاً حدود ۱۵ سرنشین داشتند به نفتکش یونانی نزدیک شدند. این دو قایق قبل از عقب نشینی تا فاصله حدود دو مایلی، با عوامل امنیتی سونیون به تبادل آتش سلاح های سبک پرداخته اند. به گفته ناخدای سونیون، پس از این درگیری دو پرتابه ناشناس (احتمالا پهپاد انتحاری) به کشتی اصابت کردند اما کشتی توانست به حرکت ادامه دهد. پرتابه سوم (احتمال موشک کروز) نیز در حدود ساعت ۵ صبح به وقت محلی به کشتی اصابت کرد و خدمه در پی این حمله انتشار دود در موتورخانه را گزارش کردند. به گفته ی شرکت آتن دلتا تانکرز، خدمه موفق به خاموش کردن آتش سوزی در کشتی شده‌اند اما موتور کشتی از کار افتاده و بررسی ها نشان می دهد که آنها توان راه اندازی نفتکش را ندارند.

در حال حاضر، نفتکش سونیون با محموله ۱۵۰ هزار تن نفت خام در وسط دریا از کار افتاده و طبق گزارش رویتروز به نقل از یک منبع امنیتی، در جایی بین یمن و اریتره متوقف شده و لنگر انداخته است. سونیون ۲۵ خدمه متشکل از دو روسی و ۲۳ فیلیپینی دارد که آسیبی ندیده و سالم هستند. این نفتکش سومین کشتی از شرکت آتن دلتا تانکرز است که در این ماه در دریای سرخ مورد حمله قرار می گیرد. این شرکت مالک در حال کار بر روی طرحی برای انتقال نفتکش به مکانی امن تر و تعمیر موتورهای آن است.

فرماندهی ناوگان اتحادیه اروپا در دریای سرخ در بیانیه ای از درخواست کمک ناخدای سونیون و اعزام یک کشتی جنگی برای نجات خدمه خبر داده است. کشتی جنگی اروپایی ضمن انتقال خدمه کشتی به نزدیک‌ترین بندر در جیبوتی مدعی شد که در حین نزدیک شدن به منطقه، یک شهپاد (شناور هدایت‌پذیر از راه دور) را رصد و منهدم کرده است. طبق گزارش ناوگان اتحادیه اروپا، نفتکش سونیون درخواست حفاظتی از ناوگان اتحادیه اروپا مستقر در دریای سرخ تحت عنوان عملیات “آسپیدس” (Aspides) نکرده و به این دلیل هیچ کشتی برای مقابله با حملات انصارالله در منطقه حضور نداشته است.

ویدیوی نبروهای مسلح یمن از انفجار سنگین در نفتکش سونیون در دریای سرخ

بیشتر بخوانید: نفتکش سونیون غرق در آتش شد (ویدیو)

کشتی SW NORTH WIND I نیز یک کشتی فله بر با پرچم پاناما است که از سال ۲۰۰۹ میلادی فعالیت می‌کند. این کشتی نیز از بندر سنگاپور به سمت مصر در حال حرکت است و در فاصله ۵۷ مایل دریایی جنوب عدن در دو مرحله مورد حمله پنج موشک بالستیک قرار گرفته است.

تصویر آرشیوی از کشتی SW NORTH WIND I

حمله ارتش یمن به نفتکش سونیون و کشتی SW NORTH WIND I در دریای سرخ و خلیج عدن، ۱۵۳ و ۱۵۴مین حمله رسمی نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های غیرقانونی (اسرائیل، آمریکا، انگلیس و کشتی های وابسته به آنها) است. آمار حملات ارتش یمن علیه کشتی‌های غیرقانونی توسط سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصارالله حمله علیه ۱۸۲ کشتی عنوان شده است.

حملات مداوم و کوبنده ارتش یمن علیه نفتکش سونیون علاوه بر تشدید عملیات نظامی در آب‌های یمن، هشدار جدی به شرکت هایی است که فعالانه با رژیم صهیونیستی همکاری می‌کنند. رهبر یمن می‌خواهد مالکان این شرکت‌ها را به این نکته برساند که خسارت روابط با اسرائیل بیشتر از منافعش است و آنها هرچه سریعتر باید مناسبات خود با صهیونیست‌ها را لغو کنند و یا اینکه هیچگاه از مسیر دریای سرخ و حتی اقیانوس هند عبور نکنند چراکه موشک‌ها و پهپادهای یمن در کمین آنها هستند.

بیشتر بخوانید: کمین ارتش یمن به ناوشکن های آمریکایی

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمد جواد جمعه, ۲ شهریور, ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۷

    من نمیفهمم این حملات یمن چه فایده ای داره وقتی کشتی ها غرق نمیشن و به مقصد میرسن ؟؟!! مهم نرسیدن بارهای داخل کشتی به مقصد هست وقتی کشتی ولو آسیب دیده بتونه به مقصد برسه که فایده نداره تعویض کشتی که هزینه چندانی نداره و بندر ایلات تعطیل نمیشه چرا طوری نمیزنن که کشتی ها غرق بشن کامل ؟؟؟!!!

    پاسخ
    1. Mirza جمعه, ۲ شهریور, ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵

      غرق شدن تمام کشتی ها عواقبی در پی خواهد داشت. مشخصا حملات با هدف غرق کردن همه کشتی ها انجام نمیشود. با روند فعلی و همین مقدار حملات خسارات هنگفتی به کشتیرانی و اقتصاد اسراییل و همچنین شرکت های حامی اش وارد شده است. پاسخ چرایی این موضوع در ابعاد دیگر نبرد نهفته است.

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.