حزب الله صبح امروز در پاسخ اولیه به ترور فواد شکر، فرمانده ارشد مقاومت لبنان، مواضع نظامی و اطلاعاتی ارتش اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی و پایگاه های نظامی جولان اشغالی را با تعداد زیادی پهپاد انتحاری و راکت مورد حمله قرار داد.

حزب الله در بیانیه ابتدایی خود درباره حملات راکتی و پهپادی صبح امروز اعلام کرد، در پاسخ به حمله تروریستی ارتش رژیم صهیونیستی در ضاحیه بیروت و ترور ناجوانمردانه فواد شکر، فرمانده ارشد مقاومت لبنان مواضع ارتش اسرائیل در شهرک های شمالی فلسطین اشغالی و پایگاه های نظامی جولان اشغالی را با دستکم ۳۴۰ فروند راکت و تعداد زیادی پهپاد انتحاری مورد حمله قرار داده است.

طبق این بیانیه، مرحله اول عملیات با موفقیت کامل به پایان رسیده است. این مرحله شامل هدف قرار دادن پادگان‌ها و اماکن اسرائیلی برای تسهیل عبور از پهپادهای تهاجمی به سمت هدف مورد نظرشان در عمق مواضع رژیم صهیونیستی بوده است.

لیست سایت ها و مناطقی که در این مرحله از عملیات هدف قرار گرفتند به شرح زیر است:
۱- پایگاه کنترل هوایی مرون
۲- پایگاه توپخانه نافی زیو (نیو زیو)
۳- پایگاه جعتون
۴- پایگاه توپخانه الزاعوره
۵- مقر پایگاه السهل در بیت هیلل
۶- پادگان کیلع (قلعه) در جولان اشغالی
۷- پادگان یوآف در جولان اشغالی
۸- پایگاه نفح (ییتزاک) در جولان اشغالی
۹- پایگاه یردن در جولان اشغالی
۱۰ – پایگاه عین زیتیم در شمال شهر صفد
۱۱- پادگان راموت نفتالی

نقشه موقعیت اهداف عملیات حزب الله علیه اسرائیل / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

بیشتر بخوانید: فواد شکر، فرمانده ارشد حزب الله به شهادت رسید

همان طور که در ویدیوها دیده می‌شود صهیونیست‌ها تدارک گسترده‌ای را برای مقابله با راکت‌های حزب الله دیده‌اند. حزب الله نیز در بیانیه خود اشاره کرد که شلیک راکت‌ها به منظور باز کردن راه برای پهپادهای انتحاری انجام گرفته است.

مقابله سامانه‌های پدافندی ارتش اسرائیل با راکت های شلیک شده از خاک لبنان (۱).
مقابله سامانه‌های پدافندی ارتش اسرائیل با راکت های شلیک شده از خاک لبنان (۲).

طبق گزارش ارتش رژیم صهیونیستی، حمله حزب الله با ۲۱۰ فروند راکت و ۲۰ فروند پهپاد انتحاری انجام شده است. به گفته‌ی دریادار دانیل هاگاری سخنگوی ارتش صهیونیست‌ها، انفجار تعدادی از پهپادها در شمال فلسطین اشغالی گزارش شده است.

سقوط لاشه راکت‌های حزب الله یا موشک های پدافندی ارتش اسرائیل موجب آتش سوزی و تخریب گسترده ساختمان هایی در اراضی اشغالی شده است.

ویدیویی از پرواز و اصابت یک پهپاد انتحاری حزب الله به جاده ۹۵۹ در جولان اشغالی
اصابت راکت حزب الله یا نقص فنی موشک رهگیر اسراییلی در اراضی اشغالی
لحظه اصابت اشتباهی موشک دفاع هوایی رژیم اسرائیل به قایق جنگی اسرائیل در سواحل نهاریا. یک اسرائیلی کشته شد

بیشتر بخوانید: اصابت موشک پدافندی اسرائیل به قایق جنگی اسرائیل یک صهیونیست را کشت!

برخی رسانه‌های غربی و صهیونیستی به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی گفته‌اند که ارتش آمریکا و اسرائیل ۲۴ ساعت قبل از حمله اطلاعات دقیقی داشتند که حزب الله تصمیم گرفته است تا ساعت پنج صبح روز یکشنبه حمله ای بزرگ را به اسرائیل انجام دهد و در همین راستا، جنگنده های اسرائیلی از سحرگاه امروز تاکنون مناطق زبقین، بین صدیقی و یاطر، بصلیا، حاریص، بیت یاحون، ملیخ، طیرحرفا، شمع، تله ارمز، دیر سریان، کفرملکی، عین قانا، کونین، حداثا و چند نقطه دیگر در جنوب لبنان را بمباران کرده‌اند.

این گزارش تا این لحظه مورد تایید رسمی مقامات دو طرف قرار نگرفته است اما با توجه به نتایج نامعلوم عملیات حزب الله و آمادگی کامل ارتش اسرائیل برای دفع حمله به نظر می‌رسد که ماهیت عملیات حزب الله با رصد گسترده و ۲۴ ساعته هواپیماهای آمریکایی و انگلیسی کشف شده و تدارک کافی برای دفع صورت گرفته است. در همین راستا، ارتش اسرائیل مدعی است که بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده در حمله پیشگیرانه به لبنان شرکت داشته‌اند و محل شلیک بیش از ۶ هزار فروند راکت را مورد حمله قرار داده اند.

ویدیوی ارتش اسرائیل از حملات هوایی پیشگیرانه در جنوب لبنان

اما حزب الله در بیانیه سوم خود گزارش های رسانه‌های غربی درباره عملیات پیشگیرانه دشمن و بهم زدن عملیات مقاومت را رد و تکذیب کرد. حزب الله در این بیانیه اشاره کرد، تمامی پهپادهای تهاجمی در زمان های تعیین شده، از مواضع خود پرتاب شدند و در مسیرهای مختلف، از مرز لبنان و فلسطین به سمت اهداف مورد نظر عبور کردند. این ادعاها پوچ و مغایر با واقعیات میدانی است و در سخنرانی امروز سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان تکذیب و بدان پرداخته خواهد شد.

طبق سخنان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه روز یکشنبه، عملیات پاسخ به ترور فواد شکر، فرمانده ارشد حزب الله عملیات “روز اربعین” نام گذاری شده است و طی این عملیات علاوه بر ۱۱ پایگاه یادشده، پایگاه های عین شیمر و گلیلوت در عمق مواضع اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی نیز هدف قرار گرفتند. پایگاه عین شیمر یک پایگاه موشکی چند لایه و گلیلوت یک پایگاه اطلاعاتی مهم متعلق به سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل (آمان) است.

بیشتر بخوانید: پایگاه عین شیمر و گلیلوت کجاست؟

موقعیت پایگاه های عین شیمر و گلیلوت در عمق شمال فلسطین اشغالی / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.