دانش نظامی: پهپاد یافا

پنجشنبه 15 شهریور 1403 - 20:28
https://iswnews.com/?p=121130

پهپاد یافا یک پهپاد انتحاری برد بلند است که پس از عملیات موفق و عبور از سد پدافند هوایی رژیم اسرائیل و متحدانش و اصابت به یک هدف در تل‌آویو، توسط ارتش یمن و انصارالله رونمایی و معرفی شد.

“احتیاج به برد بیشتر” تفسیر خوبی برای چرایی ساخت پهپاد یافا است. پهپادی از خانواده صماد که از نظر برد، جهش بزرگی نسبت به نمونه‌های قبلی دارد.

در سال ۲۰۱۸ اولین نمونه از پهپادهای خانواده صماد معرفی شد. صماد مانند یافا دارای بالی صاف و بلند بود که با سوار شدن بر روی موج های هوا بتواند به برد بیشتر دست بیابد. دستیابی به برد بیشتر در این روش پروازی، مستلزم پرواز در ارتفاع بالا است. ارتفاع بالای پروازی باعث میشود که رادارهای هشدار زود هنگام دشمن سریع تر متوجه وجود پهپاد شوند. کمااینکه که گمان می‌رود در حمله ۲۹ تیرماه به شهر اشغالی یافا (تل آویو)، صهیونیست ها احتمالا متوجه پهپاد شده‌اند اما به علت خطای کاربر نتوانسته‌اند به موقع عمل کنند.

مسیری که پهپاد پیموده در به خطا انداختن آن‌ها بی تاثیر نبوده. مسیر طولانی حرکت پهپاد و دور زدن در آب های دور از صهیونیست‌ها ممکن است در به خطا انداختن ‌ها موثر بوده باشد.

مسیر احتمالی حرکت پهپاد یافا به سمت تل آویو

یکی از مهم‌ترین قسمت های یک پرنده، قوه محرکه آن است. در خانواده صماد از دو موتور دو سیلندر آلمانی ۳W-110i B2 با توان ۱۰ اسب بخار و در نسخه های پیشرفته‌تر موتور دو سیلندر چینی DLE-170 با توان تقریبی ۱۷ اسب بخار استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: دانش نظامی: پهپاد شناسایی و انتحاری صماد ۳

شرایط یمن و تحریم های اعلام شده علیه آن، باعث می‌شود که استفاده از امکانات سهل‌الوصول برای آن ها اولویت داشته باشد. موتور های مذکور قابلیت دوگانه دارند و در صنایع غیر نظامی استفاده میشوند و به راحتی در دسترس است. البته استفاده گسترده  محور مقاومت از موتور آلمانی باعث ایجاد حساسیت شده‌ و آلمان‌ها سعی کرده‌اند؛ دسترسی گروه های مقاومت را به ۳W-110i B2 کم کنند.

به عنوان مثال طبق رصد دستگاه امنیتی آلمان در سال ۲۰۱۵ از این نوع موتور ۴۲ عدد در یونان خریداری شده و سپس سر از ایران درآورده است. برای همین آلمان ها یکسری محدودیت برای فروش این موتور که کاربرد دوگانه دارد وضع کرده اند. استفاده از موتور چینی که هم توان بیشتری دارد و هم طرف مقابل کمتر با نوع استفاده آن مشکل دارد و همچنین توسعه نسخه قوی تر موتور توسط ایران، پاسخ ایران به این مشکل بود.

می‌توان حدس زد که از همین موتور چینی یا نسخه بهبود یافته ایرانی آن بر روی یافا استفاده شود.

ویدیو رونمایی از پهپاد انتحاری یافا

پهپاد یافا برای آغاز حرکت مانند نمونه های قبلی خانواده صماد از یک بوستر راکتی برای شتاب‌گیری استفاده میکند و پس رسیدن به سرعت و ارتفاع مناسب، موتور پیستونی وارد مدار می‌شود.

در بخش هدایت و ناوبری، نمونه های اولیه خانواده صماد احتمالا از جی پی اس غیر نظامی برای مسیریابی استفاده می‌کنند که طبیعتا امکان حمله به اهداف ثابت را فراهم میکند؛ اما در تقابل با اخلالگران جی‌پی‌اس نمی‌توان عملکرد قابل قبولی از آن انتظار داشت.

یمنی‌ها برای رفع این مشکل در پهپاد یافا از هدایت ترکیبی اینرسی و جی‌پی‌اس استفاده کرده اند. کامپیوتر مسیر حرکت پرنده را کنترل می‌کند. این ‌گونه یافا می‌تواند با انتخاب مسیر مناسب‌تر شانس خود را برای رسیدن به هدف افزایش دهد. طبق اطلاعاتی که آمریکایی ها منتشر کرده‌اند دو نوع ژیروسکوپ تحت نام V9 و V10 بر روی پهپادهای یمنی استفاده ‌می‌شوند. مثلا نسخه وی ۱۰ را بین بقایای قاصف یافته اند. از مزایای سیستم هدایتی اینرسی این است که اخلال روی آن بسیار سخت است.

ژیروسکوپ وی ۱۰

از نظر جثه یافا به وضوح بزرگتر از نمونه‌های قبلی است تا بتواند سوخت بیشتری را در داخل بدنه خود حمل کند. سوخت بیشتر به یافا کمک میکند تا برد بیشتری را طی کند. با توجه به تصاویر منتشر شده از یافا، طول این پهپاد ۳ متر و طول بالی در حدود ۶ متر دارد. با این تمهیدات احتمالا برد یافا حدود ۲۵۰۰ کیلومتر است. این برد با مسیر احتمالا ۲۶۰۰ کیلومتری که برای حمله به تل آویو طی شده است همخوانی دارد.

با توجه مسیر طی شده و نوع موتور، سرعت متوسط یافا بین ۱۴۰ تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است و مداومت پروازی ۱۴ ساعته دارد.

این پهپاد دارای سرجنگی شدیدالانفجار با وزنی بین ۲۰ تا ۵۰ کیلوگرم است.

طبق اعلام رسمی مقامات یمنی، این پهپاد می‌تواند از دید رادارها پنهان بماند که احتمالاً به‌واسطه بکارگیری ساختار لانه‌زنبوری در داخل بدنه است.

در مجموع پهپاد یافا یک پهپاد انتحاری دوربرد است که دایره عملیات ارتش یمن را تا تل آویو و نیمه جنوبی فلسطین اشغالی افزایش داده است و یک جهش قابل توجه در برد و هدایت در کلاس صماد محسوب می‌شود. با توجه به اینکه اسرائیل یک رژیم با سیستم پدافندی توانمند است و به صورت گسترده از طرف قدرتهای فرامنطقه‌ای حمایت می‌شود؛ این پهپاد قطعا یک سلاح تغییر دهنده موازنه علیه اسرائیل نیست‌. با این وجود، پهپاد یافا نشان دهنده روند رو به رشد پیشرفت فناوری‌های مدرن در ارتش یمن است.

مشخصات پهپاد انتحاری یافا:
نوع: انتحاری
کشور سازنده: یمن
رونمایی: ۲ تیر ۱۴۰۳
طول: ۳ متر
طول‌بال: ۶ متر
موتور: پیستونی
برد: ۲۵۰۰ کیلومتر
سرعت: ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مداومت پروازی: ۱۴ ساعت
هدایت و ناوبری: INS – GPS – رادیویی
وزن سرجنگی: تا ۵۰ کیلوگرم
نوع برخاست: جاتو

پهپاد انتحاری یافا – برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

تصاویر بیشتر از پهپاد انتحاری یافا:

مجموعه پوسترهای پهپاد انتحاری یافا به زبانهای عربی، عبری، انگلیسی و روسی:

استفاده از محتوای تحولات جهان اسلام فقط با ذکر منبع و نام “تحولات جهان اسلام” مجاز است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.