توافق واشنگتن و بغداد جهت خروج نیروهای ائتلاف از عراق

شنبه 17 شهریور 1403 - 12:49
https://iswnews.com/?p=121157

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه مدعی شد که واشنگتن و بغداد به تفاهمی در خصوص خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از عراق دست پیدا کرده‌اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” خبرگزاری رویترز به نقل از چند منبع آگاه اعلام کرد که دولت آمریکا و دولت عراق به توافقی درباره طرح خروج نیروهای ائتلاف بین‌ المللی به رهبری آمریکا از عراق، دست یافته‌اند.

طبق اعلام منابع، این طرح شامل خروج صدها نیروی ائتلاف تا سپتامبر ۲۰۲۵ و تعدادی دیگر تا پایان سال ۲۰۲۶ است. توافقات گسترده‌ای درباره این طرح وجود دارد و در حال حاضر منتظر تایید نهایی دو کشور است تا تاریخ رسمی آن اعلام شود.

یک مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفت: ما به توافقی دست یافته‌ایم و در حال حاضر تنها مسئله زمان اعلام آن است. دو کشور آمریکا و عراق همچنین به دنبال ایجاد یک رابطه مستشاری جدید هستند تا به برخی از نیروهای آمریکایی امکان دهد پس از پایان خروج ائتلاف از عراق در این کشور باقی بمانند.

گفته می‌شود اعلام رسمی خروج نیروهای ائتلاف از عراق، قرار بود در هفته‌های گذشته صورت گیرد اما به دلیل تشدید تنش‌ های منطقه‌ای مرتبط با جنگ در نوار غزه و همچنین گفتگو در خصوص برخی موارد، به تعویق افتاده است.

عراق و آمریکا مدتی قبل از تشکیل کمیته عالی نظامی برای ارزیابی خطرات امنیتی و وضعیت توانمندی نیروهای نظامی عراق و آغاز روند پایان مأموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی و انتقال عراق به مرحله قراردادهای دوجانبه نظامی و امنیتی با کشورهای عضو ائتلاف خبر داده بودند.

شایان ذکر است مذاکرات میان بغداد و واشنگتن در خصوص خروج نظامیان آمریکایی از عراق مسبوق به سابقه است. در زمان نخست وزیری مصطفی الکاظمی و در آخرین دور گفتگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن نیز مقرر شده بود تا حضور نیروهای نظامی آمریکا در خاک عراق تا انتهای سال ۲۰۲۱ میلادی به پایان برسد؛ اما در نهایت هیچگونه عملیات خروجی صورت نگرفت و ماموریت ۲۵۰۰ نیروی مستقر در عراق، به ادعای آمریکا از حالت رزمی به حالت مستشاری تغییر وضعیت پیدا کرد!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.