تخلیه سه مقر گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق

شنبه 17 شهریور 1403 - 19:41
https://iswnews.com/?p=121159

تخلیه سه مقر گروه‌های تروریستی کومله در اقلیم کردستان عراق به‌عنوان بخشی از توافقنامه امنیتی تهران و بغداد، وارد مرحله اجرایی شده‌ است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” اجرایی‌سازی فاز مهم دیگری از توافقنامه امنیتی ایران با هدف خلع‌سلاح گروه‌های تروریستی حاضر در منطقه اقلیم‌کردستان عراق طی روزهای گذشته کلید خورد و گروه تروریستی “کومله” ازسوی بغداد خلع‌سلاح شد.

گفته می‌شود اردوگاه‌های احزاب کومله در منطقه اقلیم‌ کردستان عراق باید تخلیه شده و بر اساس توافق صورت گرفته میان تهران و بغداد، عناصر تروریست به کمپ‌های “بالیسان” و “سورداش” در منطقه زرگویز سلیمانیه منتقل شوند.

در همین رابطه، یک منبع ارشد در کومله بیان داشت: نیروهای وابسته به دستگاه امنیتی سلیمانیه (آسایش) از هر سه مقر حزب کومله بازدید کردند و از الزام تخلیه هر سه مقر در زرگویز و بانه گه‌وره و زرگویزله تا پایان ماه جاری و نقل مکان به اردوگاه “سورداش” خبر دادند.

وی گفت: به علت فشارهای زیادی که بر ما اعمال می‌شود، نمایندگان هر سه حزب کومله با قباد طالبانی، معاون نخست وزیر دیدار کردند اما به هیچ نتیجه‌ای برای ماندن در مقرهایمان دست نیافتیم؛ بنابراین تلاش‌های ما برای ماندن در زرگویز بی‌نتیجه ماند.

منابع نزدیک به کومله اعلام کردند که اردوگاه‌های جدید، مختص پناهندگان و مهاجران می‌باشد. اردوگاه سورداش مجموعه‌ای بزرگ از کانکس‌های پیش‌ساخته است که به اعتقاد رهبران کومله، برای اقامت و زندگی نیروهای این گروه تروریستی و تجزیه‌طلب مناسب نیست.

همزمان با آغاز فرآیند انتقال اعضای کومله، برخی منابع مدعی شدند که بهزاد خسروی، یکی از اعضای بازداشت شده در اقلیم کردستان عراق، به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تحویل داده شده است. تا این لحظه مقامات ایرانی این خبر را تأیید نکرده‌اند اما به نظر می‌رسد که این اقدام اقلیم کردستان عراق، در راستای عمل به تعهدات طرف عراقی در چهارچوب تفاهمنامه قضایی میان تهران و بغداد بوده است.

شایان ذکر است گروه‌های تروریستی حزب دموکرات کردستان ایران (حدکا)، حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)، کومله سازمان کردستان حزب کمونیست ایران (کومله)، حزب آزادی کردستان (پاک) جزء اصلی‌ترین گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریستی هستند که در مرزهای شرقی اقلیم کردستان عراق با تمرکز بر ضربه زدن به امنیت ملی ایران فعالیت داشته‌اند. خلع سلاح عناصر گروه‌های تروریستی از مناطق مرزی ایران و عراق و انتقال به مناطق دور از مرزهای مشترک، موفقیت دیگری برای دیپلماسی امنیتی ایران به‌حساب می‌آید.

برای مشاهده در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.