سفر رئیس جمهور ایران به اقلیم کردستان عراق

جمعه 23 شهریور 1403 - 11:34
https://iswnews.com/?p=121355

رئیس جمهور ایران طی سفری رسمی به اربیل، با مقامات ارشد اقلیم کردستان عراق دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در ۲۲ شهریور ماه وارد اربیل شده و مورد استقبال نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق گرفت.

رئیس اقلیم کردستان عراق در دیدار با رئیس جمهور ایران، روابط اقلیم کردستان عراق و ایران را تاریخی توصیف کرد و گفت: اربیل اجازه نخواهد داد از خاک کردستان عراق برای تهدید امنیت ایران استفاده شود.

بارزانی گفت: ایران و اقلیم کردستان عراق روابط تاریخی و فرهنگی مشترکی با ایران دارند. مشکلاتی وجود دارد اما ما قصد حل آن را داریم و اقلیم کردستان آماده تقویت روابط با ایران در همه سطوح است.

رئیس جمهور ایران در دیدار با رئیس اقلیم کردستان گفت: به اینجا آمده‌ایم تا پیوندهای روابط مشترک با عراق و اقلیم کردستان را تقویت و مشکلاتی که با آن مواجه هستیم را حل کنیم.

پزشکیان در ادامه حضور در اربیل با مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق دیدار و گفتگو کرد. دو طرف در این نشست تقویت روابط دوجانبه و مسائل دارای اهمیت مشترک را بررسی کردند.

دیدار رئیس جمهور ایران با رئیس حزب دموکرات کردستان

رئیس جمهور ایران همچنین با سفر به شهر سلیمانیه با بافل طالبانی، رئیس و جمعی از حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق دیدار کرد.

پزشکیان در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران به واسطه موقعیت همسایگی ممتاز و اشتراکات فراوان برای منطقه سلیمانیه و به طور کلی اقلیم کردستان عراق اهمیت ویژه‌ای قائل است. امروز در کنار مراودات اقتصادی گسترده با اقلیم کردستان، به لحاظ سیاسی نیز درک مشترک و مطلوبی میان دو طرف وجود دارد. در سال‌های اخیر برخی عناصر کوشیدند با سوءاستفاده از جغرافیای اقلیم کردستان مشکلات امنیتی برای منطقه ایجاد کنند که خوشبختانه با توافقنامه امنیتی که میان ایران و عراق امضا شد، راه برای رفع این مسئله فراهم شده است.

دیدار رئیس جمهور ایران با رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق

بافل طالبانی نیز در این دیدار با ابراز خوشحالی از اینکه اقلیم کردستان عراق برای نخستین بار میزبان رئیس جمهوری اسلامی ایران است، ایران را حامی همیشگی مردم در کردستان عراق دانست و از حمایت‌های رهبر ایران و همه مسئولان ایرانی از مردم مظلوم کُرد قدردانی کرد و گفت: باور ما این است که اگر هزار سال هم تلاش کنیم نمی‌توانیم پاسخگوی محبت‌ها و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران باشیم.

رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق با بیان اینکه ما خودمان را جزئی از ملت ایران می‌دانیم، اظهار داشت: آنچه را در توافقنامه امنیتی ذکر شده است، به طور کامل و دقیق اجرا خواهیم کرد و حتی آمادگی عمل به هر آنچه را که فراتر از این توافقنامه باعث تقویت و تثبیت امنیت در مرزها و منطقه می‌شود، داریم.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.